Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Labbkopia av egenframkallat

Produkter
(logga in för att koppla)

Guten

Medlem
Kanske en dum fråga, men vi kör ändå... :)
Kan jag lämna in min sv/v film som jag framkallat själv till ett labb o få papperskopior?
Tänkte plåta o framkalla själv o scanna in i datorn, men kanske man hittar nån bild man vill ha på papper så att säga...

Tycker du har besvarat frågan bra själv i och med att du beskriver att du skannar i din bild kan du lämna in den till ett labb som kan göra bilder från bildfiler. Bra labb som Fotolabo och Crimson kan hantera svartvita bilder korrekt, men de gör dem färgpapper.

Men tror du inte att labbet kan göra en bättre kopia om de har filmremsan i sin hand istället för en bildfil som scannats på min "hobbyscanner"?

Min erfarenhet av Sv/V neg till labb är att det alltid strular till det med konstasten. Det blir nästan alltid för hårt. Proffsalb med manuell hantering gör säkert jobbet bättre(dyrare också).

Jag skulle bearbeta bilden i datorn och sedan skicka den digitalt.

Guten skrev:
Kanske en dum fråga, men vi kör ändå... :)
Kan jag lämna in min sv/v film som jag framkallat själv till ett labb o få papperskopior?
Tänkte plåta o framkalla själv o scanna in i datorn, men kanske man hittar nån bild man vill ha på papper så att säga...

Det är ganska sent nu iofs, men i Göteborg finns iaf Fotokompaniet som säkert gör s/v-kopior. De framkallar filmen åt en också om man vill, såvitt jag vet, så att bara göra kopiorna borde inte vara nåt problem.

Men du bor iofs på Gotland :)

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar