Annons

Labbande med ny hemsida

Produkter
(logga in för att koppla)

Leaflet

Aktiv medlem
I ambitionen att synas för världen (egentligen meningslöst) har jag genom åren labbat med olika lösningar. Allt ifrån kodpillande till Joomla och WorldPress. Före en tid sedan stötte jag på en ny företeelse, Squarespace, ett NY-baserat företag som tydligen rönt en del framgångar. Konceptet är att dom fungerar både som webhotell och hemsidebyggare. Man skapar ett konto (givetvis) och sedan erbjuds man mallar och hela upplägget för att bygga en sajt. Priset är från 8 dollar i månaden och då får man också ett domännamn på köpet. Man börjar typ här;

www.squarespace.com.

Nåväl. Lättlurad som man är så ska detta givetvis provas. Jag signade upp för ett år (typ 700 spänn) och satte igång med att försöka lära mig upplägget. Squarespace erbjuder faktiskt en del snygga mallar och är väl inte helt fel ute när det gäller smidigheten att bygga en sida. Det fattas en del finesser men det verkar som om företaget satsar framåt och utvecklar tjänsten löpande.

Sååå...om du har lust att ge mig lite synpunkter på mitt labbande så vore jag tacksam. Min sida är

www.perlofquist.com

Det vore intressant att höra hur den fungerar. Innehållet är bara test så det kan vi bortse ifrån. Mera nyttigt vore att höra hur du upplever sajten. Laddar den hyfsat snabbt? Verkar designen fungera? Min ambition har varit att välja en "ren" mall för att bara låta innehållet tala för sig själv. Har jag lyckats?

Är tacksam för alla synpunkter!! :)

Den funkar fint hos mig med Win7 och Firefox. Jag gillar också ganska rena sidor och jag tycker du har lyckast bra med det. Några saker att tänka på:
Jag vill gärna komma direkt till innehållet på en sida, oftast är det bloggen som är "innehållet". I ditt fall kommer jag till ett gäng bilder, vilket är naturligt eftersom det är en fotografsida men du har även ett alternativ för gallerier och ett för blogg. Det första många gör tror jag är att trycka direkt på nån av dina menyalternativ. Det är lite oklart hur landningssidan förhåller sig till t ex galleriet. Själva hade jag valt att låta användarna komma direkt till min blogg, alternativt om man inte tänker uppdatera bloggen så ofta, skrivit lite info på startsidan. Men om man inte tänkt uppdatera bloggen, varför ha den?
Jag tycker det är för många menyalternativ och speciellt "Fotosidan" känns som ett udda val att ha i huvudmenyn. Jag tycker man kan samla all sån info på kontaktsidan.
Det är blandat språk på sidan, en del saker på engelska (jag misstänker de kommer från squarespacetemat) men din egen text är på Svenska.

Tack för dina synpunkter David!! Sakligt och bra. Sidan är som sagt på labbstadiet och nu har jag mest jobbat med att få bilder och text att se ut ungefär som jag vill ha det, samt att den visas som den ska på olika enheter. Förslaget att lägga Fotosidan under kontaktfliken låter vettigt. Nu ska jag strukturera innehåll och layout och då kommer dina synpunkter väl till pass! :)

Snygg och stilren och jag håller med föregående talares synpunkter!

Sågen presentation om Square Space på B&H's youtubekanal och det såg schysst ut, så ser fram emot din rapport om hur du upplever tjänsten!

Något annat jag gillar är att sidan skalar om sig snygg om man drar i webläsarfönstret.

Squarespace verkar up and coming så att säga. De lägger en hel del pengar på marknadsföring skulle jag tro.

Så som jag ser det har du tre olika sidor för att visa bilder: Start, Galleri och Blogg.

Startsidan borde vara blogg helt enkelt, det är väl därför man ska besöka din sida?

Sen tog det väldigt lång tid att ladda startsidan när man gick in från telefonen (iOS och Safari över 3G)

Stilrent gillar jag, dock är jag lite allergisk mot vita sidor då enligt mig själv vita färgen tar all uppmärksamhet från bilderna så själv är jag mer för mörka sidor, men smaken är som baken :)

Startsidan med alla bilder som löper vänster -->höger hur funkar det på en mobil/tablet? Har inte testat än, men idag lär man ju ha responsiva teman så man kan njuta av dem från mobil/tablet med.

Lycka till med pillandet och trevlig midsommar :)

Tack för alla synpunkter!

@Mattias - Jupp, kommer att recensera mina erfarenheter under denna tråd.

@Sebastian - Bra synpunkt. Bilder kommer bara att finnas på två platser, blogg och gallerier. Bloggen kommer också, precis som David också tyckte, att ligga som startsida. Samtidigt tycker jag mig se en "trend" att många hemsidor börjar med just bilder. Är lite kluven här men tills vidare så får bloggen ligga som start.

@Tony - Jag har faktiskt svajat lite i fråga om bakgrund. En gång i tiden var min sida helt svart eftersom jag tyckte att bilderna gjorde sig bäst då. Sedan har jag svängt lite, förmodligen påverkad av trenderna som gått mot många ljusa, eller helt vita, sidor. Faktum är att Squarespace by default har en svart bakgrund i det de kallar Lightbox, dvs en stor bild som visas i "helskärm". Jag hittade inga inställningar som erbjöd andra val så jag fick pilla dit lite egen kod för att få den vita bakgrunden. Jag känner på det lite men inget är hugget i sten.

Vad gäller startsidan (nu ersatt av bloggen) så tyckte jag att den funkade bra på min Ipad, bara att svepa så rullade det på. Squarespace är helt responsiv och ska fungera på alla enheter.

Och till er alla; Glad Midsommar!!

Som kärringen mot strömmen, så tycker jag inte alls att det blev bättre med att förstasidan är bloggen. Är det en blogg eller en fotosajt du vill visa? Kolla på tex Zenfolio, så ser du att foton är fokus.

Är det i huvudsak en blogg, då är det OK. Är det dina fina foton och ditt fotointresse som är huvudsaken, då är bloggen av underordnat intresse! Bloggar går det 17 gånger 27 på dussinet, bra fotosajter något färre! ;-)

Glad midsommar!

Tack för din kommentar Lars!

Ja det är väl just där som skon klämmer. Som framgått är det ju en del som direkt vill komma åt bloggen, "innehållet", och vissa som vill se bilder direkt. Jag är som sagt lite kluven. När jag bestämde mig för att bygga om sidan så var jag helt inne på att den skulle vara väldigt visuell. Mycket bilder, rent utseende, lättnavigerad med mera. Den kanske inte ens ska ha en blogg eftersom jag har en på Fotosidan. Kanske bara en kort presentation, kontaktuppgifter och ett strikt urval av bilder som jag själv är nöjd med.

Jag har kikat på ett otal varianter av de templates som finns tillgängliga hos Squarespace och inspirerats av många olika upplägg som just bygger på det visuella. I nuläget, när jag börjat forma sidan, så är det verkligen intressant att få synpunkter. Som jag sagt tidigare, inget är hugget i sten. Jag labbar vidare.. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar