Annons

Lab i lägenhet, hur gör ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

pwrdesign

Aktiv medlem
Är det några som framkallar själva i lägenhet?
Själv har jag ett lab nedpackat i två flyttkartonger, för att jag inte har plats, samt att jag gick från analogt till digitalt system för några år sedan.

Nu är jag dock tillbaka i det analoga med hasselblad och Holga, och man blir ju lite sugen på att framkalla själv igen.

Finns det någon som har nån smart lösning?
Badrummet känns ju som den bästa lösningen, typ sätta upp en liten bänk där man får plats med kar och framkallningsapparaten. Dock så är jag rädd för dräll och sådant, att det blir fläckar på golv och då...

Hur har ni löst det?

Mvh Patrik
 
Jag hade inte så stort badrum och fick därför inte plats med maskinen där. Därför gjorde jag så (jag framkallar inte längre, men pga andra skäl) att jag placerade framkallningsmaskinen i sovrummet och hade hela det rummet som torrdel. Sen placerade jag den oframkallade bilden i en vanlig kartong som bilderna ligger i, fast utan den svarta påsen och gick över till badrummet som då fick vara den våta sidan.

/ Marcus
 
Bodde tidigare i lägenhet, och labbade en del i badrummet.

Ställde förstoringsapparaten på tvättkorgen, och hade en träskiva att lägga över badkaret där jag hade skålarna. Skölj ordnade jag i en hink i badkaret.

Vill man så går det. :)
 
Jag hade 'walk-in-wardrobes' (i två olika lägenheter), där jag byggde en liten bänk. (Det gäller att inte ha för mycket kläder bara...) Jag hade skålar och allt där. Med ordentlig planering, och god ordning, rymdes allt på en väldigt liten yta.
Sparade alla fixade bilder i en hink med vatten och sköljde vid sessionens slut i badrummet eller köket. Det var jättebra, för jag behövde aldrig slåss om badrummet eller andra viktiga rum - hade småbarn.
En fläkt hade varit bra att ha. Fick avbryta för vädring efter ett par timmar eller så.
Man kunde tro att jag skulle fått problem med damm, men faktiskt inte! (Men det beror förstås mycket på hur mycket man myllrar runt bland kläderna. För oss var det närmast ett förråd för undanhängda vinterkappor och sovsäckar o.dyl. Och man kan ju sätta saker i plastpåsar. (Förstoringsapparat och skålar drog jag plast över när de inte var i bruk, förstås.)
 
Hade ett litet bord i badrummet där förstoringsapparaten stod. Det var den torra delen.
Baljorna hade jag på golvet och i en balja som fick vara skölj lades duschen.
Funkade bra om man gillar att sitta på huk.

Nu är jag digital och har laptopen i knät. :)

/Johan
 
I min gamla lägenhet hade vi en träskiva liggandes
på badkaret där maskin + karen fanns.
Sköljde i handfatet. :)

Nu har jag inget uppställt, än, fast jag har större badrum.. Men det kommer. Då blir det nog
ett ihopfällbart bord.
 
Just arbetat under kvällen faktiskt med mörkrummet(numera delvis fd klädkammaren) till nya lägenheten, mina erfarenheter genom lägenheterna dock...

Förra lägenheten:
Torkrum i anslutning till badrummet på 130x140 cm där precis ett kasserat skrivbord gick in, på detta rymmdes bottenplattan på maskinen samt 3 baljor för 24x30, när kopian var färdigfixerad var det bara 180 grader om och ut i badrummet och ner i sköljen som låg i badkaret. Uthärdlig arbetsställning ungefär en 1½ timme men är det kul så är det. Ett i stort sätt omöjligt fönster att mörklägga gjorde dock användbarheten starkt begränsad till sena kvällar/nätter. Således är det lätt det blir tråkigt om man inte kan arbeta med det när man vill och har en kass arbetsställning.

Nyvarande projektet:
Klädkammare på 230x160cm varav innersta 140x160cm numera är mörkrummet, arbetsbänkarna monterade idag med storlek att rymma bottenplattan på maskinen (60x75cm) samt 3 baljor för 30x40, slutskölj får som innan får bli på separat plats i badrummet. Siktar på uthärdlighet på >2 timmar och möjlighet att göra lite större kopior och även att det ska vara möjligt att använda dagtid.

Innan jag bestämde mig för nyvarande lösning med fast monterade hyllplan på sparringskenor längs väggarna funderade jag även på en mobil lösning med två ihopfällbara arbetsbänkar från biltema (art nr 20-027) för ~300kr styck, en då för det torra och en för det våta. Det hela stupade dock på att de ej gick in i klädkammaren då denna hade några fast monterade skåp. Modellen bör dock vara användbar då benen är infällbara så bänken bara blir 5cm tjock. Så mitt tips är att med en bra bänk eller två, skapligt med yta för bra arbetsställning, så löser sig det mesta, förutsatt att det går att skärma av ljuset
 
Jag kör i klädkammare. Den är typ 8 kvadratmeter,men med god planering med bänkar (och konsollhyllor) efter alla väggar fungerar det perfekt som torrdel. Riktigt trivsamt faktiskt, men jag har turen att ha god luftkonditionering där.
Kläder har jag andra garderober och förråd till så klädkammaren är endast mörkrum och inget annat alltså.
Gör annars som Birgitta med sköljning. Samlar några kopior i en balja, bär till badrummet och sköljer alla på samma gång sedan. Riktiga sköljen åkte ut när jag sålde huset, så nu i lägenheten ställer jag baljan i badkaret och lägger duschslangen direkt i. Det funkar bra. Torkar sedan ett år kopiorna i torkskåpet (det vanliga avsett för kläder) på låg värme. Tidigare i diskställ eller cd-ställ men torkskåpet fixar dem snabbt och dammfritt.

Alltså, har du en biyta så kanske den funkar. Vatten behöver du ju inte ha i labbdelen.
 
Jag ska också använda köket - håller precis på att göra i ordning det - jag har ett ganska stort L-format kök så jag kan ha ena delen av det som permanent mörkrum. Det underlättar ju en del att man slipper ta fram och städa undan alla prylar varje gång.
Det ska bli mörkläggningsgardin för fönstret och dörrspringorna tätar jag troligen med mjuk tätningslist.
 
Jag hade en 60-garderob i mitt lekrum där allt fick plats. Förstoringsapparaten var fastskruvad i ett förstärkt hyllplan och resterande utrymme under användes till förvaring. När jag använde grejerna slängde jag bara upp skålarna på en bänk bredvid. Färdiga kopior fick bada i en 20-litersbalja tills jag var klar.

Det funkade faktiskt ganska bra. Startsträckan var rätt kort från impuls till kopiering. Allt var också väl skyddat från damm. Det jag hade mest problem med var mörkläggningen. Jag använde en stor skrymmande träkonstruktion som jag tryckte in i mitt 1x1-metersfönster när jag kopierade, och det åbäket tog mycket plats när det inte användes.

Idag kopierar jag inte, men jag har en mycket smidig lösning för min filmframkallning. Jag har ockuperat ett av köksskåpen där allt jag använder får plats i prydlig ordning. Framkallar gör jag på diskbänken som då är täckt av en vaxduk som bara används för ändamålet.

Torkar filmen gör jag i ett väggvitrinskåp från Ikea där jag har installerat forcerat och filtrerat luftflöde.

Viktigt för mig har alltid varit kort startsträcka. Tar det för lång tid att plocka fram och städa efteråt dör lätt lusten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.