oskall
Aktiv medlem
Antar att detta avhandlats förut och då ber jag så mycket om ursäkt för upprepningen. Men, men.
Jag har idag en 350d och kommer byta upp mig till uppföljaren till 30d (40d?) när den behagar komma. Svårt att se att jag kommer byta upp mig till en 5d eller nån annan FF inom överblickbar framtid.
Jag har en 17-85 IS och lite annat smått o gott men känner att jag vill kliva upp åtminstone ett steg till. Dels känns som 4.0 inte räcker till speciellt bra för mina behov. Och dels så är skärpan inte heller helt "krispig".
Drömmen är att ha ett par zoom'ar från vidvinkel hela vägen upp till 200-300. Kanske med ett par olika fasta objektiv som komplement. Har väl tänkt mig nåt i stil med:
- Vidaste vinkeln är ganska självklart att man behöver nåt liknande 10-22. Canon eller annat?
- Och bland de längre gluggarna lutar det mot att köpa en 70-200 2.8 L.
Så till själva frågan. Mellan-objektiv. Normal-zoom. Vad ska man välja?
Det finns ju 24-70 2.8L som vi alla vet är helt fantastisk.
Det finns 17-55 2.8 IS EF-s som är ett sämre bygge men som har IS.
Sen finns det ju ett gäng gluggar från andra tillverkare (Sigma, tamron etc).
Jag fotar en del på konserter så jag vill helst slippa att behöva byta glugg ofta utan vill helst ha all-around så mycket som möjligt.
24-70 saknar vidvinkel.
17-55 saknar zoom.
Pest eller kolera känns det som. Eller nej. Tvärt om.
Vad har ni för råd? Nåt jag inte tänkt på? Har ni andra bättre tips?
Och jo. Jag kommer behålla min 350d och behålla mitt 17-85.
mvh
Oskar
Jag har idag en 350d och kommer byta upp mig till uppföljaren till 30d (40d?) när den behagar komma. Svårt att se att jag kommer byta upp mig till en 5d eller nån annan FF inom överblickbar framtid.
Jag har en 17-85 IS och lite annat smått o gott men känner att jag vill kliva upp åtminstone ett steg till. Dels känns som 4.0 inte räcker till speciellt bra för mina behov. Och dels så är skärpan inte heller helt "krispig".
Drömmen är att ha ett par zoom'ar från vidvinkel hela vägen upp till 200-300. Kanske med ett par olika fasta objektiv som komplement. Har väl tänkt mig nåt i stil med:
- Vidaste vinkeln är ganska självklart att man behöver nåt liknande 10-22. Canon eller annat?
- Och bland de längre gluggarna lutar det mot att köpa en 70-200 2.8 L.
Så till själva frågan. Mellan-objektiv. Normal-zoom. Vad ska man välja?
Det finns ju 24-70 2.8L som vi alla vet är helt fantastisk.
Det finns 17-55 2.8 IS EF-s som är ett sämre bygge men som har IS.
Sen finns det ju ett gäng gluggar från andra tillverkare (Sigma, tamron etc).
Jag fotar en del på konserter så jag vill helst slippa att behöva byta glugg ofta utan vill helst ha all-around så mycket som möjligt.
24-70 saknar vidvinkel.
17-55 saknar zoom.
Pest eller kolera känns det som. Eller nej. Tvärt om.
Vad har ni för råd? Nåt jag inte tänkt på? Har ni andra bättre tips?
Och jo. Jag kommer behålla min 350d och behålla mitt 17-85.
mvh
Oskar