Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

L - bracket till Nikon D850 hus.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Hej hopp !

Står i startgroparna för att införskaffa mig ett D850 hus som komplement till mitt D800E.

Då jag upptäckt fördelarna med att ha ett L - bracket till huset, tänkte jag satsa även på en sådan till det nya huset, men jag vill inte köpa batteripacket till D850, dels för att det är för dyrt, dels för att jag har en motor till min D800E, så det räcker, då mitt primära intresse är landskapsfoto. Dessutom ökar ju vikten ytterligare på en redan tung utrustningsväska.

Så, min tanke är att köpa en L - bracket som går att använda enbart till kamerahuser (om det finns), och det är det som är frågan; Vet någon med sig att det finns en L - bracket till enbart Kamerahuset D850 !?
 
Senast ändrad:
Aha, tusen tack !

Jag gillar RRS produkter (har bl. a ett stativ och en L -bracket till min D800E från dom) och jag trodde inte att dom hade en L - bracket för D850 (utan batteripack). Jag trodde fel. Men priset 😮.
 
Det finns två som är bra från sirui och leofoto jag själv använder den först nämnda



Finns även från rrs som kostar en halv förmögenhet.
Aha, tack för tipset ! Visste inte att Sirui också hade en variant. Jag har två stativ från nämnda Sirui, och dom fungerar tillfredsställande. Utifrån bilderna får jag nog ändå säga att jag tilltalas mer av Siruis variant, än av Leofotos och det beror nog på att Siruis variant (utseendemässigt) påminner mer om RRS:s.

Och ja, jag har noterat att RRS tar en smärre förmögenhet för sin, och även om jag gillar RRS produkter (har som tidigare nämnts, några av deras produkter, bl. a en L - bracket för min D800E), men hur dom motiverar att ta 2 000 :- för sin L - bracket, det skulle jag gärna få veta.
 
Sök på ebay så hittar du :)

Jodå, tanken har slagit mig, men steget från tanke till handling har inte tagits (innan du gjorde det för min räkning) 😉.

Men jag vetetusan om jag vågar satsa på en av de billigare varianterna, snålheten bedrar visheten, som ordspråket säger. Även om jag gillar Siruis grejer (har som tidigare nämnts två stativ av nämnda fabrikat), så lutar det åt ett RRS 😮.

Svepningen har som bekant inga fickor och RRS:s prylar spelar i en egen division. Men ännu är inget defenitivt beslut taget.
 
Hej hopp !

Står i startgroparna för att införskaffa mig ett D850 hus som komplement till mitt D800E.

Då jag upptäckt fördelarna med att ha ett L - bracket till huset, tänkte jag satsa även på en sådan till det nya huset, men jag vill inte köpa batteripacket till D850, dels för att det är för dyrt, dels för att jag har en motor till min D800E, så det räcker, då mitt primära intresse är landskapsfoto. Dessutom ökar ju vikten ytterligare på en redan tung utrustningsväska.

Så, min tanke är att köpa en L - bracket som går att använda enbart till kamerahuser (om det finns), och det är det som är frågan; Vet någon med sig att det finns en L - bracket till enbart Kamerahuset D850 !?

Hej Tony.

Kolla in det här hos Photax https://www.photax.se/product/sunwayfoto-l-bracket-for-nikon-d850.

Jag har en Sunway L-bracket till min Canon 1D och är väldigt nöjd med det. Kanske kan vara något. Priset är rätt ok också.

Mvh Jörgen
 
Som flera andra har rekommenderat här ovan, jag kör really right stuffs L-Bracket och dom är grymma.. jag kör även sunways L- bracket till min andra kamera och jag tycker den har funkat jättebra också, jag vet att sunway har en till d850
 
Som flera andra har rekommenderat här ovan, jag kör really right stuffs L-Bracket och dom är grymma.. jag kör även sunways L- bracket till min andra kamera och jag tycker den har funkat jättebra också, jag vet att sunway har en till d850
Om Sunways duger åt dig, (som lever på sitt fotograferande), torde det sannolikt duga åt mig, som är en medioker amatör. Om du jämför RRS och Sunway, vad för skillnad upplever du då !?
 
Jag gick länge och tänkte att jag skulle skaffa en L-bracket till min Canon 5D MKIV. Det är inte så lätt att hitta en bra lösning till sin kameramodell.
Priserna varierar också grymt.

Sista knuffen fick jag på fotosidan som annonserade ett grepp från Leofoto. Det fick mig att göra slag i saken. Har för mig jag betalde 650 kr. Har nu använt greppet i ett par månader. Det är stabilt som urberget och väl genomtänkt för kabelanslutningar och batterilucka mm. Ibland vill jag ha ett en Peak Design rem på kameran även när jag tänker fota med stativ. Även deras anslutningsprylar är lätt att finna plats för så kameran hänger rätt över axeln.
 
Som flera andra har rekommenderat här ovan, jag kör really right stuffs L-Bracket och dom är grymma.. jag kör även sunways L- bracket till min andra kamera och jag tycker den har funkat jättebra också, jag vet att sunway har en till d850
Har Sunway från Photax till min 5D markIV och tycker kvaliteten är på RRS nivå med utmärkt passform.
 
Nu har jag fått så många bra svar och rekommendationer, att det blir en svår nöt för mig med svårartad beslutsångest att hitta en lämplig kandidat. Det står mellan RRS, Sirui och Sunways. Utifrån den informationen som framkommit och om förnuftet får råda, lutar det åt Sunways.

Tack alla för input och förslag på var jag skall införskaffa det efterfrågade, nu får jag lägga pannan i djupa veck och fundera över hur jag skall göra.

// Tony.
 
Senast ändrad:
"Jag tror inte ett ögonblick på att mina bilder på något sätt skulle bli så mycket bättre om jag köpte ytterligare kamerahus och/eller gluggar, utan jag kommer nog att nöja mig med dessa prylar jag har inom överskådlig tid."

"Men sedan tänker jag igen, och landar i slutsatsen att min D800E ännu täcker mina behov (med råge) !"

Överskådlig tid: sju månader. 😜

Jo, jag vet hur det är och jag tyckte att D850 var ohemult dyr när den kom, men sedan kom det en inbyteskampanj plus att jag fick ett vettigt inbytespris och då föll jag till föga och bytte.
 
"Jag tror inte ett ögonblick på att mina bilder på något sätt skulle bli så mycket bättre om jag köpte ytterligare kamerahus och/eller gluggar, utan jag kommer nog att nöja mig med dessa prylar jag har inom överskådlig tid."

"Men sedan tänker jag igen, och landar i slutsatsen att min D800E ännu täcker mina behov (med råge) !"

Överskådlig tid: sju månader. 😜
Ja, du ser, tiden flyger iväg 😁.

Jo, jag vet hur det är och jag tyckte att D850 var ohemult dyr när den kom, men sedan kom det en inbyteskampanj plus att jag fick ett vettigt inbytespris och då föll jag till föga och bytte.
Nåväl, min bäste Ztenlund (som har vänligheten att citera mig i ett av mina tidigare inlägg), det finns anledning att göra ett förtydligande här, (för att det inte skall uppstå några missförstånd 😜).

För det första, jag har inte sagt att jag skall göra mig av med min D800E, utan snarare komplettera den, med ett (förslagsvis) D850 hus. Nå, hur har jag nu landat i den slutsatsen !? Jo, det är så att det framkommit information som jag inte hade kännedom om tidigare om den aktuella kameran D850 och det är att den har fokuspeaking, (vilket sannolikt gör det betydligt lättare att ta en serie bilder för sammanfogning vid ett senare tillfälle). Dessutom har den ställbar skärm och ansiktsigenkänning (även om jag hade föredragit ögonfokus). Men de huvudsakliga anledningarna till varför jag vill köpa ett hus till är enligt följande, (utan inbördes rangordning);

1) Ställbar skärm.
2) Fokuspeaking.
3) Reservkamera (utifall att olyckan skulle vara framme, som med min Nikon 1 AW 1 som drunknade, trots att den skulle vara vattentät). D v s, jag är numera utan reservkamera (hus) 😁.

Du förstår min bäste Ztenlund, jag har för avsikt att åka till Nepal en gång till för en mer dedikerad fotoresa och vandra i de Nepalesiska Himalaya. Sannolikt kommer jag att svära ve och förbannelse över att jag är så j*vla korkad över att jag konkar med mig en fotorygga på 12- 14 kg och vandrar (fråga mig gärna hur jag vet 😁), men jag skulle sannolikt bli än mer förbannad om jag bara har med mig ett kamerahus, och det skulle få för sig att sluta fungera 😁.

4) Den finns tillgänglig på E-finity för ett överkomligt pris, (lägre än vad jag betalade för min D800E när jag köpte den ny)

5) Enligt DxO mark presterar mina gluggar jag redan har, ännu lite bättre med D850 än med D800E.

6) Vill passa på att köpa mig ett ex. innan möjligheten att handla genom EU (England) försvinner.

7) Köpdjävulen !?

8) Vill ha.

9) Vill ha

10) Skrev jag vill ha !?

11) Vill också försäkra mig om att jag har ett ex. innan Nikon slutar att tillverka den (den är ju ändå "gammal" ,från 2017 eller) !?
 
Senast ändrad:
Tony johansson
Jo, jag vet att du skrev att du skulle komplettera. Det var bara det att jag själv inte kunde motivera att ha både en D810 och en D850, eftersom de gör ungefär samma sak och jag vet att jag normalt bara skulle ta med ett hus. Skulle det knipa så har jag min D700 kvar fortfarande, plus en Ricoh GR. Ser man till värde så är ju det kvarvarande värdet på en D800(e) lägre än vad det var på D810 när jag köpte D850, och troligen närmare vad det var på min D700 när jag köpte D810.

Om du vill stega fokus (och senare slå ihop) kan du även med AF-S-objektiv låta kameran göra det åt dig, men det gäller förstås att hitta rätt inställningar. Det finns en hel del "smågodis" i D850 som beroende på vad man vill göra kan vara användbart. Sedan tycker jag ju att greppet är ljusår bättre än D800(e) som jag aldrig gillat, det nyare fokussystemet är säkrare och fungerar längre i dåligt ljus osv.
 
Jo, jag vet att du skrev att du skulle komplettera. Det var bara det att jag själv inte kunde motivera att ha både en D810 och en D850, eftersom de gör ungefär samma sak och jag vet att jag normalt bara skulle ta med ett hus. Skulle det knipa så har jag min D700 kvar fortfarande, plus en Ricoh GR.
Men då bör man vara medveten om att steget mellan D810 och D850 är mindre än steget mellan D800E och D850, även om skillnaden är liten. Lägg där till att du har ytterligare två kameror (sammanlagt fyra om jag inte räknat fel), medans jag bara har min D800E och mobilen.
Ser man till värde så är ju det kvarvarande värdet på en D800(e) lägre än vad det var på D810 när jag köpte D850, och troligen närmare vad det var på min D700 när jag köpte D810.
Värde (minskningen) bekymrar jag mig mindre för, för om man skall resonera i de termena, då skall man nog låta bli att köpa något ö h t. Dessutom har svepningen inga fickor, och tiden vi har på jorden är begränsad, så det gäller att göra det bästa av situationen. Dessutom tror jag inte att jag kommer att köpa något mer fotorelaterat för resten av mitt liv (!) om jag kompletterar med ett D850 - hus, men osvuret är bäst 😜.

Om du vill stega fokus (och senare slå ihop) kan du även med AF-S-objektiv låta kameran göra det åt dig, men det gäller förstås att hitta rätt inställningar.
Jo, jag är medveten om det, men jag har i dagsläget enbart manuella objektiv, därför kommer fokuspeaking så bra till användning 😉.
Det finns en hel del "smågodis" i D850 som beroende på vad man vill göra kan vara användbart.
Säkert så.
Sedan tycker jag ju att greppet är ljusår bättre än D800(e) som jag aldrig gillat,
Själv har jag inga problem med greppet på D800E, men det är ju jag det.
det nyare fokussystemet är säkrare och fungerar längre i dåligt ljus osv.
Det finns säkert en hel del i D850 som är förbättring jämfört med D800E (som större dynamiskt omfång, t ex). Bättre fokussystem är ju ingen dealbreaker för mitt vidkommande, av förekommen anledning, men det är ju ingen försämring i vart fall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.