Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lösning på snabbplatta som sitter dåligt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ett Manfrotto 168 Heavy Duty Ball Head med den hexagonala snabbplattan, se http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3299

Mitt problem är att det är omöjligt att låsa fast kameran vid snabbplattan tillräckligt hårt. Även om man drar åt skruven REJÄLT så krävs det väldigt lite för att vrida kameran ur position. Det är speciellt besvärligt när man fotar i porträttformat då kameran nästan viker ner av sig själv om man har ett halvtungt objektiv.

Jag tänkte att det kanske finns någon här som har haft samma problem och har kommit på en fiffig och bra lösning. Problemet uppstår nog pga att jag har en Pentax *ist DS, vars bottenplatta är helt i plast och snabbplattan har ett korkliknande material och den kombinationen skapar väldigt lite friktion.

Det borde gå att fixa genom att man lägger en tunn platta av gummi emellan men det blir lite krångligt när man ska ta av och på plattan.

Kanske prova att pensla kontaktlim på plattans friktionsyta? Och låta det torka alltså, inte limma ihop platta med kamera :)

Tack för tipset! Ja det kanske kan vara värt att testa. Jag ska nog testa att pensla lite lim på en annan yta först isf för att se hur det blir. Det kanske blir en hård yta efter att det har torkat färdigt? Hur som helst så avvaktar jag och ser om det finns fler bra ideer.

om du limmar fast en bit smärgelduk på plattan så får du ett bra grepp mellan plattan och kameran

/Leo

Inte kladda kontaktlim, det torkar bara med åren och blir riktigt fult.

Jag skulle prova med att lägga in något friktionsmaterial mellan kamera och snabbplatta.
Slakta en cyckelslang och skär till en lämpligt stor bit till att börja med. Fungerar inte det så skulle jag prova svag loctite på gängan.

Jag har testat att lägga en bit cykelslang mellan och det funkar ganska bra. Det blir betydligt bättre än innan i alla fall och om jag limmar fast den i plattan så kommer det nog funka ännu bättre för det är där emellan som friktionen är minst. Det kommer inte att bli snyggt men det är väl funktionen som räknas. Frågan är om det finns nåt lim som passar för det? Det brukar vara svårt att limma gummi.

Smärgelduk låter också som en idé som skulle fungera men jag tror jag undviker det för att undvika att repa kamerans botten i onödan.

Jag skulle egentligen vilja uppgradera till en Manfrotto 486 kulled istället för jag är inte så förtjust i denna men jag försöker hålla tillbaka kamerautrustningsbudgeten litegrann :)

Tack för tipsen!

Jag kom att tänka på sådant där plast/gummi som finns som hjälpmedel för att öppna t ex syltburkslock (alltså, det är en c:a 20 cm i diameter plast/gummimatta, kanske 2-3 mm tjock som man lägger på bordet och sedan kan man ställa burken uppochned på mattan, och vrida själva burken med båda händerna isället för locket).

Hursomhelst verkar det vara ett bra material, med hög friktion som inte deformeras och inte repar, som man skulle kunna klippa till en bit av och ersätta korken på snabbplattan med.

Ska försöka hitta någon länk till produkten.

En tunn gummibit kan du klistra fast med kontaktlim. Det borde kunna hålla fast kameran. Gummibitar borde kunna gå att hitta på nån välsorterad konstruktionsfirma :)

Jag tänkte jag skulle uppdatera den här tråden när jag hade hittat en bra lösning men jag hittade istället en begagnad Manfrotto 352 kulled som passar mig bättre och som inte har samma problem.

Den här tråden kanske kan vara en bra källa för idéer för någon annan med samma problem så jag tänkte jag skulle lägga till lite funderingar som jag har haft:

- En lösning på att använda smärgelduk vore att fästa den på undersidan av kameran med dubbelhäftande tejp. Då skulle man undvika att repa kameran. Det ska inte vara den tjocka skumgummivarianten av dubbelhäftande utan en tunn förstås.

- Clas Ohlson har en halkskyddstejp (art nr 36-1007-1) som kanske kan vara användbar, jag vet inte riktigt hur den ser ut.

Tack för alla bra förslag i alla fall!

Jag limmade fast två plastbitar (ca 2mm höga) som ligger an mot kamerahuset. Funkar bra för mig. Har inte råka ut för några oönskade vridningar sedan dess.

Bilagor

• manfrotto.jpg
    manfrotto.jpg
    6.4 KB · Visningar: 136
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar