Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lösning för rockfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Director

Aktiv medlem
Hej!

Jag kommer i år att köra med två kameror med varsitt påmonterat objektiv när jag plåtar festivaler och konserter. Men jag har ett problem. På festivaler, där man vistas från morgon till natt, så behöver man någon väska att bära utrustningen i, då det blir för tungt och besvärligt att ha kamerorna på axlarna hela tiden. Hur har ni andra löst det?

Jag köpte en LowePro Comu Trekker Plus, då det var vad de hittade i butiken som mina grejer fick plats i. Jag känner dock att jag måste lämna tillbaka den då den är alldeles för otymplig och det kommer inte att funka. Så jag behöver en smidigare lösning.

Jag har aldrig testat den själv, men sett Black Rapid RS7 och Black Rapid Duuble Strap på Black Rapids webisda och på Youtube. Deessa remmar verkar underlätta livet när man bär på dubbla hus.

Mvh // Hans

Jag har aldrig testat den själv, men sett Black Rapid RS7 och Black Rapid Duuble Strap på Black Rapids webisda och på Youtube. Deessa remmar verkar underlätta livet när man bär på dubbla hus.

Mvh // Hans

De är kanske inte så tokiga, men jag tänkte snarare på hur ni löser detta med ryggsäck eller väska. Man behöver ju något att stoppa ner kamerorna i mellan varven. Att plocka av objektiven vore för omständigt. Däremot så får man ju vända motljusskydden för att få bättre plats med dem. Jag behöver ha plats för en 5D Mark II med ett 70-200 objektiv och en 350D med ett 24-70 objektiv. Och de bör ju ligga hyggligt skyddade.

Jag har oftast med mig grabben som "assistent", därmed blir 2:a-huset inkl. glugg ingen belastning för mig... Se till att en polare hänger på... :)

Vid sådana tillfällen brukar i alla fall jag ha minst en kamera framme i stort sett hela tiden. Oftast har jag med mig även andra prylar, förstärkningskläder o.s.v. Därför kör jag nästan alltid med någon form av ryggsäck. Tycker att det avlastar bättre än en axelväska som ju är alternativet. Samtidigt är en axelväska kanske smidigare när man snabbt behöver ha fram prylarna. Det finns plus och minus med båda lösningarna och båda lösningarna ger ju en belastning. Foto ÄR tungt vid många tillfällen.

En annan tanke; Med din kombo av hus och gluggar täcker du ett brännviddsområde som motsvarar ca 38-200mm (inräknat "cropfaktor" 1,6 på 350D). Om du skiftar gluggarna på husen täcker du i stället 24-320mm, dock med ett visst glapp 70-112mm. Det glappet kan man oftast leva med till förmån för både mer vidvinkel och mer tele, det tycker i alla fall jag. Du kanske har en annan tanke med din kombo som jag inte tänker på? Bara en fundering.

Lycka till och ha kul i sommar!!

/Arne

Tack för svaret Arne. Crop-faktor är inget jag tänkt på, utan jag har nog mest tänkt att de flesta bilder jag tar på större scener så använder jag 70-200-objektivet, och att jag då sätter det på bästa kameran. Sen kompletterar jag med lite med det andra objektivet.

Kanske lutar det åt en axelväska ändå, och det kanske duger med en lite rejälare "vanlig" väska. Fotoväskar kostar ju en smärre förmögenhet i sig.

Jag har varit runt och fotat många festivaler de senaste åren, och inte upplevt att jag behövt eller velat ha en väska, förutom att bära med mig prylarna till festivalen. Väl där så checkar man in väskan i media-området, och sedan går ut med kamerorna i högsta hugg, fotar, går tillbaka och behandlar bilderna i mediaområdet, går ut, fotar osv. Jag upplever det som bökigt att ha med mig en ryggsäck, och det är förutom de som kör hail-mary hela konserten det värsta som finns med folk i ett knökat fotodike som envisas med att ha sin stora fotoväska på sig.

Jag springer oftast omkring med en 1dMkIII och en 5dmkII:a med 16-35 och 70-200, på varsin arm med orginalcanonrem till.

Personligen så brukar jag inte fixa till bilderna i mediaområdet, utan först när jag kommer hem. Istället så ser jag en väldig massa konserter, efter att jag har plåtat artisterna/banden (runt 20-25 konserter brukar det bli på större festivaler). På de flesta ställen finns möjlighet att ställa ner ryggan eller väskan vid början av scenkanten när man ska plåta. Jag hittade en riktigt bra rygga på Scandinavian Photo - en Tamrac Expedition 6X, där jag faktiskt får plats med det jag behöver för detta ändamål och ändå är den riktigt liten.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto