Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Löser dvi problem med klent grafikkort

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Olsson

Aktiv medlem
Hej!

På det företag där jag jobbar erbjuds vi nu att välja mellan två typer av bärbara datorer, ett kraftpaket med bra grafikkort och en lätt dator på 1,45 kilo men med ett klenare grafikkort - HP EliteBook 2530p Notebook PC med grafikkortet Mobile Intel® Graphics Media Accelerator X4500 HD och delat minne på upp till 384 Mb (http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/sm/WF05a/321957-321957-64295-306995-306995-3782222.html)

Frågan är vad som händer om jag kopplar den till en docka med DVI-D och sedan ansluter en stationär 20-tums fotoskärm. Att datorn kanske jobbar slött är en sak, men kommer DVI-D göra att färgerna blir korrekta när jag kör Photoshop?

Anders
 
Nej. DVI skickar signalen digitalt istället för analogt. För korrekta färger bör du alltid kalibrera.
 
Nej. DVI skickar signalen digitalt istället för analogt. För korrekta färger bör du alltid kalibrera.

Jo, det förstår jag att jag måste kallibrera skärmen. Men frågan är om jag kan lyckas få det till och funka med ett så pass klent grafikkort om jag använder mig av dvi och en fullstor kallibrerad skärm.
 
DVI är bara ett sätt att transportera en signal och har ingen prestandapåverkan (varken negativt eller positivt). Menar du att PS kanske får lite jobbigt att rendera med ett så pass "klent" kort? Jag måste säga att jag inte riktigt är med på vad det är du undrar om du "får till"...;-) Om kortet kan skicka en signal som motsvarar skärmens maxupplösning så ser jag inga problem med att få rätt färger med en kalibrering. Dock kanske kortet i sig är så klent att det inte riktigt lirar med PS/LR, men det har inte med färger och/eller DVI att göra.

Är jag förvirrad, eller har jag lyckats svara på din fråga:)!?

/Fredrik
 
vad som kan hända är att vissa renderingar av bilden som grafikkortet tar över vid användandet av PS4 sker långsammare, uppskalning etc med ett sämre grafikkort.


obs inlägg 3 är skrivet av Anders Olsson från min dator.därav macrobild som avsändare men Olsson som skribent.
 
DVI är bara ett sätt att transportera en signal och har ingen prestandapåverkan (varken negativt eller positivt). Menar du att PS kanske får lite jobbigt att rendera med ett så pass "klent" kort? Jag måste säga att jag inte riktigt är med på vad det är du undrar om du "får till"...;-) Om kortet kan skicka en signal som motsvarar skärmens maxupplösning så ser jag inga problem med att få rätt färger med en kalibrering. Dock kanske kortet i sig är så klent att det inte riktigt lirar med PS/LR, men det har inte med färger och/eller DVI att göra.

Är jag förvirrad, eller har jag lyckats svara på din fråga:)!?

/Fredrik

Tack, nej det är snarare jag som ger en förvirrande förklaring.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.