Annons

Lösa rykten om ny Canon DSLR sökes.

Produkter
(logga in för att koppla)

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
Finns det inga rykten om en ny Canon EOS xxx D ?

En budgetmodell som är lite vassare än 30D skulle sitta som en handske.

Nikon har något på gång. Nu finns det ju en lucka ledig hos Canon att täppa igen. Önskvärt recept är stabilisering i huset, stor ljusstark sökare. Snabb AF, 10 Mpix, äkta 5 bilder/sek (även för RAW) och lite fler kryddor.

30D framkallade möjligtvis en gäspning gentemot 20D när den kom.
 
Nej.. Canon har positionerat sig bra på marknaden. 30D är på tok för ny för att ersättas redan. 8 eller 10 MP spelar inte någon roll i det långa loppet. Canon har fortfarande det låga bruset som en av hörnstenarna. Jag ser ingen lucka..

350D - instegsmodell
30D - entusiastmodell
5D - yrkes/entusiastmodell
1D/s - yrkesmodell

Det som möjligen skulle kunna dyka upp (fast kanske mer tveksamt ändå) är en 3500D, en mycket enkel sak - väldigt skalad som Canon erbjuder till ett lågt pris. Jag tror att Canon hoppar över 4-serien, eftersom de aldrig haft någon sådan i sortimentet och istället går till 500D.

Men med 10MP i en sådan så skulle den hota 30D lite väl mycket, tror jag.

Jag kommer att åka ner till Photokina och rapportera därifrån direkt (som förra gången). Så då får vi väl veta vad Canon har i kikaren. Vad Nikon har i kikaren får vi veta den 9:e augusti 08:00...(eller tidigare).

Istället kanske man ska fråga sig vad det är ni saknar?

Stabilisering i huset? - Nej, Canon har visat att det går att bygga in i objektivet utan någon direkt merkostnad. Dessutom kan stabiliseringen anpassas direkt mot objektivet.

Snabb AF - Den är redan idag snabb, vill man ha snabbare så kostar det, i form av 1D-serien

Ljusstark sökare - Ja, det går att göra större, men ljusstarka är Canons redan, det beror istället till stor del på vilket objektiv som används.

10MP - och man ser skillnaden där ja, mot 8MP

5 fps - ja, finns redan på 30D.

Ledordet är positionering och där tror jag att Canon ligger rätt. Ingen av deras modeller konkurrerar med någon annan. Att Nikon nu kommer med en ny modell, betyder bara att deras produktcykel ligger annorlunda på året. Canons nya modeller kommer förmodligen att ha fler pixlar, men det lär dröja ett tag.

Naturligtvis vill alla ha en FF med 12MP för 8000 kr. Men man måste vara lite realistisk. Kamerorna säljer som smör och det finns egentligen ingen anledning att ändra något just nu.
 
Jeppe skrev:
Stabilisering i huset? - Nej, Canon har visat att det går att bygga in i objektivet utan någon direkt merkostnad.
Stämmer det verkligen?

EF 70-200/2.8: 12.995:-
EF 70-200/2.8 IS: 19.500:-
Jeppe skrev:
Dessutom kan stabiliseringen anpassas direkt mot objektivet.
Kan ju även göras med bildstabilisering i huset och elektronisk avkänning av aktuell optik. Dessutom slipper man då påverkan på optisk prestanda, vilket man ju ser med bildstabilisering i objektivet.
 
Jo, men konkurrenterna är hårt på med 10 Mpix och stabilisering.

Avtåndet Canons serie mellan 30D och 5D finns och jag blir inte förvånad om det händer något där.

Det finns faktiskt en gräns som många inom bildbranchen håller. Bilder som ska publiceras med "kvalitet" ska hålla "30 M" i bildstorlek (fil). Då behöver man 10-12 Mpix att jobba med. (Visst, man kan pula lite och förstora bilden i t.ex photoshop med bilder som i original är "20-25 M") Även om man själv tycker att t.ex 350D, 20D och 30D räcker gott och väl i bildkvalitet så ställs det krav om man ska sälja bilder även om man är amatör.
 
JanOlofHärnström skrev:
Finns det inga rykten om en ny Canon EOS xxx D ?
Det som har diskuterats en tid nu och som många väntar på inför Photokina är ju en "fullformat" EOS med 22 MP och mer än 12 bitars färg. Vissa vill även låta förstå att de vet mer än de kan avslöja, men frågan är om detta bara är rent önsketänkande. Vad som också diskuteras på nätet är bättre vidvinkeloptik än vad som finns nu, som ju många har väntat på länge, och rent generellt högre upplösning i all optik från Canon för att matcha kommande, högupplösande sensorer men några specar har iaf inte jag sett läckta. Läckorna inför PMA senast (eller var det förra årets Photokina) föranledde ju en syrlig kommentar från Phil Askey på Dpreview om hur man sköter sin webbserver, så några planterade läckor lär väl inte förekomma i höst. Sannolikt är det väl därför Nikon kör samma typ av teaser-reklam som Carl Zeiss gjorde inför lanseringen av sin ZS/ZF-serie och många andra före dem, även om en del menar att det beror på Sonys lansering av alpha-serien.
 
JanOlofHärnström skrev:
T.ex gamla 4/300mm L är bättre optiskt än IS-modellen.

Nog är stabilisering i huset ett TUNGT sälj-argument.
Jo, så måste det ju bli när man stoppar in extra linser i ett objektiv.

Vad jag också skulle önska är någon form av sensordammborttagningsautomatik i stil med Olympus teknik.
 
APS-formats sensorn (350D, 30D) kommer väl att finnas kvar och utvecklas med högre upplösning och bättre dynamik. En del optik håller hög klass och klarar av att utnyttja sensorer med högre upplösning. Annars är ju ofta optiken mer begränsande när det gäller bildkvalitet än själva kameran och sensorn. FF fullformatssensorn (5D etc.) ställer ytterligare krav på optiken. Det är inte många objektiv idag som fullt ut matchar FF-sensorn och ger bra kvalitet över hela bilden, ut mot kanterna och hörnen.

Canon kommer väl med en 10-12 Mpix APS-sensor förr eller senare. Kameran och framförallt optiken (som är anpassad därefter) är så kompakt, lätt och smidig.
 
Jesper! Om du är kvar här på forumet. Har läst om en ny sensor..foveon eller liknade....vilka förbättringar skulle det innebära och vilka modeller pratar man då om??
Mvh Thomas
 
Eeros skrev:
Jag hoppas att de till Photokina i år äntligen ska komma med en EOS 3D.

Hej

Det saknar jag också!

Jag kommer ihåg på den gamla tiden när jag fotade med film, hade tex en Nikon F100 som hade ungefär samma prestanda och enklare och lättare hus än Nikon F5 och det för typ halva priset.

När jag gick över till Canon och köpte deras proffshus Canon EOS 1V och sedan deras EOS 3 upptäckte jag att det var typ samma kamera, liknade prestanda, AF, val av AF etc men i ett enklare hus och lättare men för halva priset. Det var enkelt att växla mellan de olika husen då de hade ungefär samma funktioner, man kände direkt igen sig.

Så jag skulle kunna tänka mig ett enklare/lättare hus i proffsklass med den prestandan som tex EOS 1D Mark2 har. EOS 1D mark2 väger 1.6kg, jag bär med mig två.

Det saknas något mellan 30D och proffshusen, menar inte prismässigt som 5D.

MVH

Omar
 
niklasl skrev:
Jo, så måste det ju bli när man stoppar in extra linser i ett objektiv.

Vad jag också skulle önska är någon form av sensordammborttagningsautomatik i stil med Olympus teknik.

Konstigt att det inte blivit så i 300/2,8 IS.....och 400, 500, 600.

bara gamla myter att alla objektiv med fler linser automatiskt får sämre bild-kvalitet.
 
känns lite tveksamt om nikon och canon kommer att satsa på stabilisering i kamerahuset,

för att klämma in mer än 8MP på APS-sensorn så behöver nog Canon uppdatera en hel del av sin optik också. Nikon verkar ha det lite lättare för sig med äldre optik, även om det finns att göra för dom också.

Foveon-sensorn har tre färgfiler i varje pixel (ie 3 pixlar staplade vertikalt), vilket skall innebära högre upplösning, trots färre pixlar, mindre problem med moiré. Större pixlar borde ge mindre brus också.

En vanlig sensor med 8-10MP och bayer-filter har ju i praktiken kanske 3MP reell upplösning.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bayer_filter
http://en.wikipedia.org/wiki/Foveon_X3_sensor
 
Lars Johnsson skrev:
Konstigt att det inte blivit så i 300/2,8 IS.....och 400, 500, 600.

bara gamla myter att alla objektiv med fler linser automatiskt får sämre bild-kvalitet.


Om allt annat lika som borde det vara fysikaliskt omöjligt att få samma kontrast med fler linser.
Men givetvis så har Canon säkert fixat och trixat med bättre antireflexbehandlingar och glastyper.

Annars är sämre motljusegenskaper/ghosting eller sämre bokéh sånt som kan uppstå när man slänger in fler linser. Sånt är ju svårt att mäta upp men märks ju desto mer på bilderna.
 
Omar skrev:
Hej

Det saknar jag också!

Jag kommer ihåg på den gamla tiden när jag fotade med film, hade tex en Nikon F100 som hade ungefär samma prestanda och enklare och lättare hus än Nikon F5 och det för typ halva priset.

När jag gick över till Canon och köpte deras proffshus Canon EOS 1V och sedan deras EOS 3 upptäckte jag att det var typ samma kamera, liknade prestanda, AF, val av AF etc men i ett enklare hus och lättare men för halva priset. Det var enkelt att växla mellan de olika husen då de hade ungefär samma funktioner, man kände direkt igen sig.

Så jag skulle kunna tänka mig ett enklare/lättare hus i proffsklass med den prestandan som tex EOS 1D Mark2 har. EOS 1D mark2 väger 1.6kg, jag bär med mig två.

Det saknas något mellan 30D och proffshusen, menar inte prismässigt som 5D.

MVH

Omar

tycker det låter som en D200..
;)

sorry...kunde inte låta bli..
:)
 
Goran skrev:
Om allt annat lika som borde det vara fysikaliskt omöjligt att få samma kontrast med fler linser.
Men givetvis så har Canon säkert fixat och trixat med bättre antireflexbehandlingar och glastyper.

Annars är sämre motljusegenskaper/ghosting eller sämre bokéh sånt som kan uppstå när man slänger in fler linser. Sånt är ju svårt att mäta upp men märks ju desto mer på bilderna.


Allt annat kan ju givetvis inte vara lika om där är fler linser i det ena objektivet. Såna objektiv existerar inte så det behöver du inte ens nämna.

Canons mest kända och bästa objektiv är ju deras långa super-tele från 300/2,8 IS och uppåt. Inget av dem har blivit sämre av fler linser. De anses också vara Canons skarpaste objektiv.....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.