Har kikat på nätet litegrann ang. nämnda kamera & den ser fin ut. Jag hade för ett par år sedan en exceptionellt fin Kodak Retina IIIS från 1961, Till denna hade jag 4 objektiv mellan 35-135mm. Utrustningen var i ett sådant skick så att jag bedömde det som värt att bekosta en genomgång med rengöring för ca 2000 kronor.
Detta gjordes varvid kameran sedan fungerade i ca 5 månader innan slutaren lade av, jag åberopade då reparationsgarantin & skickade in den igen. Tyvärr så gick den aldrig att fixa igen pga brist på vissa reservdelar.
Vad jag vill säga med detta är att det kan bli dyrbart & svårt att hålla en så gammal kamera igång som brukskamera, ex. gamla Leicor är sällan ngt problem eftersom det mesta i reservdelsväg finns till dom. Händer det nåt så blir det dock dyrt
Nu är min gamla Retina (mätsökarkamera) inte riktigt jämförbar med din fars spegelreflex eftersom Retinan är ökänd för att vara mycket avancerat byggd med oerhört konstiga konstruktionslösningar. Din fars voigtländer kanske kan vara lite enklare att hålla vid liv???
Man ska dock inte vara så säker på att en kamera som hållit i 40 år håller lika länge till efter en rep. Det finns nämligen många andra delar som kan fallera när den nu trasiga delen är bytt, hur sedan tillgången på reservdelar är, är ju en annan sak.
Din far får bedömma om det är värt chansningen, kolla även upp det ungefärliga värdet på utrustningen. Sökte lite på nätet & såg att LP-foto hade en med normaloptik till ett utropspris av 750 kr, rätt vad det är så kanske han kan hitta ett annat fungerande ex. billigare.
Larsa