ANNONS
Annons

Lönt att reparera en Voigtländer Bessamatic?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jalong

Aktiv medlem
Min pappa har en Voigtländer Bessamatic från 1963 som han använt i alla år och trivs gott med. Tyvärr är den nu sönder och en firma säger sig vilja ha 2000 kr för att byta ut en del som kostar 35 kr. Frågan är vid vilket pris det kan vara lönt att reparera den. Med andra ord, vad kan kameran vara värd? Tre objekt finns till kameran. 35mm/3,4 50mm/2,8 och 135mm/4,0.

Är också nyfiken på om hans ca 50 år gamla Diax med objektivet Schneider-Krueznach Xenar 45mm/2,8 kan vara värd något. Ser ganska läcker och smäcker ut.

Tacksam för alla tips och råd.

Frågan är kan du byta delen själv??
Annars tycker jag allt det är värt att laga den för 2k. den e trots allt från 63 och han trivs med den. Vilket betyder att bara det är ju ett stort värde i sig.
Mina tankar om det.
Jag hade kollat möjligheten att byta själv. sen kollat runt, sen pyntat vad de vill ha. För hade jag haft en såpass gamal kamera så hade jag velat ha den kvar till vilket pris somhällst

Då får han pilla med själv i så fall, för jag ger mig inte på något finmekaniskt. Vågar man göra så utan att paja något? De där 2000 var visst bara arbetskostnad, och det låter ju inte som något en amatör ska ge sig på. Har heller ingen som helst koll på vad för grunka det rörde sig om.

Så, låt oss det på detta vis: 2000kr/40år=
50 spänn per år!

Det har det kanske varit värt? ;-)

Trivs han med kameran så tycker jag absolut att kameran skall repareras. Då håller den ju i ytterligare 40 år.

Om man jämför med kostnaderna för en ny kamera med ett zoom-objektiv så blir det kanske inte så mycket billigare, men vad betyder inte 40års trogen tjänst!

Dessutom så är det väldigt tveksamt om en modern kamera skulle hålla 40 år!

Jag skulle absolut reparera, men det är ju bara min åsikt... ;-)

/Micha

Har kikat på nätet litegrann ang. nämnda kamera & den ser fin ut. Jag hade för ett par år sedan en exceptionellt fin Kodak Retina IIIS från 1961, Till denna hade jag 4 objektiv mellan 35-135mm. Utrustningen var i ett sådant skick så att jag bedömde det som värt att bekosta en genomgång med rengöring för ca 2000 kronor.

Detta gjordes varvid kameran sedan fungerade i ca 5 månader innan slutaren lade av, jag åberopade då reparationsgarantin & skickade in den igen. Tyvärr så gick den aldrig att fixa igen pga brist på vissa reservdelar.

Vad jag vill säga med detta är att det kan bli dyrbart & svårt att hålla en så gammal kamera igång som brukskamera, ex. gamla Leicor är sällan ngt problem eftersom det mesta i reservdelsväg finns till dom. Händer det nåt så blir det dock dyrt

Nu är min gamla Retina (mätsökarkamera) inte riktigt jämförbar med din fars spegelreflex eftersom Retinan är ökänd för att vara mycket avancerat byggd med oerhört konstiga konstruktionslösningar. Din fars voigtländer kanske kan vara lite enklare att hålla vid liv???

Man ska dock inte vara så säker på att en kamera som hållit i 40 år håller lika länge till efter en rep. Det finns nämligen många andra delar som kan fallera när den nu trasiga delen är bytt, hur sedan tillgången på reservdelar är, är ju en annan sak.

Din far får bedömma om det är värt chansningen, kolla även upp det ungefärliga värdet på utrustningen. Sökte lite på nätet & såg att LP-foto hade en med normaloptik till ett utropspris av 750 kr, rätt vad det är så kanske han kan hitta ett annat fungerande ex. billigare.

Larsa

Tack för era svar, och tack Larsa för din långa utläggning. Precis sådana resonemang jag ville höra. Ska ta en diskussion med honom när vi syns nästa helg.

Ang. värdet på äldre kameror/utrustningar så läste jag att man på LP-fotos senaste auktion märkt att intresset för äldre kameror som inte var i toppskick sjunkit varvid värdet självfallet sänks. Detta gällde i & för sig lite dyrare kameror typ Leica mm men borde dock återspegla sig på resten av marknaden.

Varför det blivit så hade man ingen direkt förklaring till men jag föreslår att din far tar kontakt med ex. LP-foto för en värdering innan han kostar på kameran för mycket, rätt vad det är så kanske han kan köpa en fungerande av dem billigare?

Larsa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar