Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lönlöst att köpa ND-filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

DavidJPersson

Aktiv medlem
Det här kanske är helt hjärndöd fråga.. men.. om jag idag har både kamera och objektiv som båda saknar stabilisering, vilket gör att jag måste bumpa upp slutarhastigheten för att minska risken för skak - hur tusan tänker jag ifall det ska köpas ett ND-filter? Tanken där är väl att släppa in mindre ljus och därför kunna ha längre slutartid, men det kanske blir pannkaka för mig i så fall och bara onödigt?

Det här kanske är helt hjärndöd fråga.. men.. om jag idag har både kamera och objektiv som båda saknar stabilisering, vilket gör att jag måste bumpa upp slutarhastigheten för att minska risken för skak - hur tusan tänker jag ifall det ska köpas ett ND-filter? Tanken där är väl att släppa in mindre ljus och därför kunna ha längre slutartid, men det kanske blir pannkaka för mig i så fall och bara onödigt?
Man använder nästan alltid stativ och fjärrutlösare/timer med ND filter. Man vill ju ofta ha 1-30 sekunder och det kan man inte handhållna.

Man kan också använda ND filter för att få till lite längre tider om man fotograferar med f/1,4 eller f1,8 för att uppnå kort skärpedjup, en solig dag så kan tiden gå i taket annars.

Ytterligare en användning är vid ICM, man medvetet vill få in rörelseoskärpa i bilden

Senast ändrad:
Som Peter skriver så "ska" du ha stativ när du kör med ND. Finns ju såklart undantag. Även när du filmar med tex S-Log så ligger väl iso på 800 på Sony-kamerorna, då kan ett ND vara nödvändigt om du ska filma utomhus en solig dag.

Jag använder alltid variabelt ND-filter när jag filmar i dagsljus då jag vill ha en tid på typ 1/50 sek och ofta stor öppning för att få kort skärpedjup. Det är väldigt smidigt att reglera exponeringen med ND-filtret.
Med stillbild tycker jag det kan vara rätt kul att använda väldigt täta ND-filter som Lee Superstopper, 15 steg. 1/125 sek utan motsvarar 4 min slutartid med, vilket gör att man kan fota med extremt långa tider dagtid för att ex få rörelseoskärpa i moln, få ett blåsigt hav helt stilla eller "sudda ut" folk.

Om ljusförhållandet är sådant att du riskerar att få skakningsoskärpa pga för lång slutartid så bör du förstås inte använda ett gråfilter.

Ett gråfilter används för att minska mängden ljus som når bildsensorn i kameran.
T.ex. om maximal nedbländning och kortaste slutartiden ger överexponering, eller om man vill använda en stor bländaröppning (för att få kort skärpedjup) och det ändå blir överexponering med kortaste slutartiden.
En annan vanlig användning av gråfilter är att minska ljuset så mycket att man kan använda en mycket lång slutartid, kanske flera sekunder, för att få ett strömmande vatten att se jämnt och mjukt ut. I ett sådant fall krävs förstås att kameran är monterad på ett stativ.

Beror på vad du fotograferar. Jag använder kraftiga ND och ND grad filter för skogs fotografering men då har jag kameran på ett stativ. ND grad filter kan användas på handhållen kamera. Cokin har billiga som man inte behöver vara rädd om. Jag trycker den mot linsen för att få bort ljusstarka partier i motivet. Annars använder jag Singray och Lee systemet

Jag skaffade ett ND filter efter att jag försökt fota syrran en solig dag i vintras... Jag ville ha snygg bakgrunds oskärpa så hade öppnat till f1.8 men det var helt omöjligt att inte överexponera hur jag än försökte öka slutarhastigheten. 😅 Jag tänker mig ND filter som typ solbrillor för min kamera.

Jag skaffade ett ND filter efter att jag försökt fota syrran en solig dag i vintras... Jag ville ha snygg bakgrunds oskärpa så hade öppnat till f1.8 men det var helt omöjligt att inte överexponera hur jag än försökte öka slutarhastigheten. 😅 Jag tänker mig ND filter som typ solbrillor för min kamera.
Du tänker rätt, men beakta att ND filter finns med olika styrka. Lösningen är ett mörkare filter…👍

Jag skaffade variabel nd filter för att kunna filma när det är ljust. Innan jag skaffade det, filmade lite på trandansen, 1/50 slutare, men var tvungen att blända ner till f22 vilket var minsta bländaren på objektivet, då fick man någorlunda rätt exponering, men hade velat vara på omkring f8.

Smart att använda ND vid filmning.
Jag brukar ha ett 3x med studioblixtar eftersom blixtarna annars ger "för mycket" ljus även på lägsta inställningen om man vill ha extra kort skärpedjup. Slutartiden bör ju inte vara kortare än 1/200 om man inte använder high speed sync.

Mitt syfte är endast att kunna ta porträttbilder på ljusa dagen när ljuset är som vitast och mest starkt, vilket förekommer hela tiden under sommarhalvåret. Når Max 1/4000 annars.

Mitt syfte är endast att kunna ta porträttbilder på ljusa dagen när ljuset är som vitast och mest starkt, vilket förekommer hela tiden under sommarhalvåret. Når Max 1/4000 annars.
Eftersom du då har väldigt korta tider så har inte bildstabilisering någon nytta. Vet inte vad som kan vara lämpligt mitt på dan kanske ND16

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar