Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lönar det sig att köpa Canonglugg

Produkter
(logga in för att koppla)

Dockland

Avslutat medlemskap
..från USA?

Finns det prisexempel etc? Doleros är ju rekordlåg, och jag går i nyglugg-tankar.

Någon som har svart bälte i beställa från staterna?
 
Ja, det kan löna sig -- rejält. Det finns massor av trådar i detta ämne -- leta lite här på formunet så kommer du att hitta många intressanta synpunkter.
 
Canon EF 300 L 2.8

Kostar i Sverige 43 000-44 000 kr

Beställer du från BHphotovideo (nu har de höjt priserna något) landar det på 34-35 000 kr inkl frakt, tull och moms.

Köpte själv en blixt. 580ex II. Blev ca 1500 kr billigare (inkl frakt, tull och moms) jämfört med köp i Sverige. Från det jag tryckte på order now till jag hade blixten i handen tog det 49 timmar. Finns många butiker i Sverige som tar längre tid än så på sig.
 
skogiz skrev:
Canon EF 300 L 2.8

Kostar i Sverige 43 000-44 000 kr

Beställer du från BHphotovideo (nu har de höjt priserna något) landar det på 34-35 000 kr inkl frakt, tull och moms.

Köpte själv en blixt. 580ex II. Blev ca 1500 kr billigare (inkl frakt, tull och moms) jämfört med köp i Sverige. Från det jag tryckte på order now till jag hade blixten i handen tog det 49 timmar. Finns många butiker i Sverige som tar längre tid än så på sig.

Ah, berätta gärna var du beställde och hur du gick till väga. Låter fin fint tycker jag

/edit. Jag såg var nu, skall botanisera på deras sida. Tack.
 
Köpte för lite mindre än en månad sen ett 70-200 f/2,8 L och en 1,4 extender från USA med min mor. Bara objektivet kostar här 12800 och vi gav 8000 någonting för alltihopa.Vi hade iofs någon som tog med det hit till oss så vi slapp tull och moms men ja det lönar sig även om man behöver betala det.
 
Köpte 5D och 580EX II från Hongkong på plats genom en bekant. 14000kr resp 2950kr!
 
Saken är att jag är på jakt efter ett 85mm f1.2 L och det verkar som jag kan spara lite på att beställa den från annat land.

Eller så snålar jag och köper 1.8:an istället
 
Dockland skrev:
Saken är att jag är på jakt efter ett 85mm f1.2 L och det verkar som jag kan spara lite på att beställa den från annat land.

Eller så snålar jag och köper 1.8:an istället
Jag köpte en 85 1,2 för bara ett par veckor sedan. Min inhandlades från B&H till priset av ca 14990 kr. Kostar här i Sverige över 19000 med frakt.

EDIT: Snåla inte. Skillnaderna är inte enorma sett till skärpa. Men 85 1,2 kan du använda fullt öppen med knivskärpa och bokehn är betydligt vackrare, och 85 1,2 har lite bätre kontrast och färger enligt mig. Sen skall tilläggas att 85 1,8 är en riktig liten fartmaskin sett till snabbhet i af. Dessutom är det en mycket bra glugg även i övrigt.
 
Senast ändrad:
paul innergård skrev:
Jag köpte en 85 1,2 för bara ett par veckor sedan. Min inhandlades från B&H till priset av ca 14990 kr. Kostar här i Sverige över 19000 med frakt.

EDIT: Snåla inte. Skillnaderna är inte enorma sett till skärpa. Men 85 1,2 kan du använda fullt öppen med knivskärpa och bokehn är betydligt vackrare, och 85 1,2 har lite bätre kontrast och färger enligt mig. Sen skall tilläggas att 85 1,8 är en riktig liten fartmaskin sett till snabbhet i af. Dessutom är det en mycket bra glugg även i övrigt.

Tack Paul.
Det är lite över min budget när jag spånat en smula. Däremot börjar jag få upp ögonen för ett 70-200 2.8 L USM. Det är främst porträtt jag avser att använda den för, men användningsområdet vidgas något med 70-200 på bekostnad av IQ förmodligen, men det kan vara marginellt.
Jag spånar vidare.

Valet står nu mellan

85 1.8 USM + Batteri, batterigrepp, Polfilter B+W och ett bra stativ, blixtsändare ST2 eller vad den heter.

eller

Canon EF 70-200mm f/2.8 L USM och nudlar resten av sommaren :)
 
Dockland skrev:
Tack Paul.
Det är lite över min budget när jag spånat en smula. Däremot börjar jag få upp ögonen för ett 70-200 2.8 L USM. Det är främst porträtt jag avser att använda den för, men användningsområdet vidgas något med 70-200 på bekostnad av IQ förmodligen, men det kan vara marginellt.
Jag spånar vidare.

Valet står nu mellan

85 1.8 USM + Batteri, batterigrepp, Polfilter B+W och ett bra stativ, blixtsändare ST2 eller vad den heter.

eller

Canon EF 70-200mm f/2.8 L USM och nudlar resten av sommaren :)
85 1,8 är nog bättre för porträtt. Jag hade en sådan alldeles nyligen och resultaten fullt öppen är klockrena. Om du skall satsa på en bra 70-200 och kunna kasta på lite kött över grillen i sommar så skulle jag rekomendera Tamrons 70-200 2,8. Välbyggd med klockren skärpa på 2,8. Dessutom en närgräns på 95 cm. En glugg som funkar till allt. Kostar 6990 kr på Cyberphoto. jag länkar en bild tagen under Elmia-mässan med Tamronen. Bilden är tagen på 2,8 obehandlad RAW konverterad till JPEG, alla parametrar ställda på noll iso 1600. Inte illa om du frågar mig, undrar om någon annan 70-200 presterar bättre än så här.
http://picasaweb.google.com/paulinnergard/Test/photo#5185863265002686162
 
paul innergård skrev:
85 1,8 är nog bättre för porträtt. Jag hade en sådan alldeles nyligen och resultaten fullt öppen är klockrena. Om du skall satsa på en bra 70-200 och kunna kasta på lite kött över grillen i sommar så skulle jag rekomendera Tamrons 70-200 2,8. Välbyggd med klockren skärpa på 2,8. Dessutom en närgräns på 95 cm. En glugg som funkar till allt. Kostar 6990 kr på Cyberphoto. jag länkar en bild tagen under Elmia-mässan med Tamronen. Bilden är tagen på 2,8 obehandlad RAW konverterad till JPEG, alla parametrar ställda på noll iso 1600. Inte illa om du frågar mig, undrar om någon annan 70-200 presterar bättre än så här.
http://picasaweb.google.com/paulinnergard/Test/photo#5185863265002686162

Tack för ditt svar. Jag har ett Tamron 17-50 och det är väl sådär, ganska ok. Så jag väljer nog att köpa en 85:a
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.