Annons

Lönar det sej med reparation av gammal 35mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

lersaker

Aktiv medlem
Jag har vridit sönder något i fokusringen på min gamla analoga Nikkor 35mm f1,4.
Den har gått trögt ett tag men jag trodde att det berodde på att den legat undanlagd i en massa år.
Just som jag insett att den tar riktigt användbara bilder och att jag gillar utsnittet går den sönder.

En helt ny 35mm glugg med autofokus kostar till min förskräckelse kring 17.000 kr.
Begagnade gamla analoga gluggar finns till salu, men min fråga är om någon vet vad det skulle kosta att helt enkelt reparera gluggen och om ni känner till någon i Stockholmstrakten som tar sej an så gamla objektiv??
Jag fokuserar det mesta manuellt av gammal ovana och känner mej inte beroende av någon autofokus.

Eller ska jag börja spara till Nikons vidvinkelzoom f2,8??

Nja, om du inte måste ha orginal eller kan nöja dig med f/1,8 så kommer du betydligt billigare undan. Sigmas 35/1,4 Art kostar 6-7 kkr och Nikons 35/1,8G ED kostar 5 kkr. Det senare tycker jag är lite dyrt för det objektivet och jag köpte mitt en tusenlapp billigare på kampanj. Tamron har ett 35/1,8 VC också för 6-7 kkr också. Lägre ljusstyrka än Sigmas, men det har bildstabilisering istället. Om du verkligen vill fokusera manuellt så skulle jag i vart fall inte rekommendera NIkons 35/1,8. Det går ju, men fokusringen är inte så rolig. De andra har jag inte känt på fokusringarna på.

Samyang har ett manuellt 35/1,4 för 4-5 kkr också.

LP Foto har väl någon som reparerar äldre prylar har jag för mig. Du kan ju alltid fråga. Om det är någon idé att laga beror ju rätt mycket på vad som är trasigt.

Tack!! Ska kolla upp LP Foto!!
Det där med alternativa brännvidder, kanske man har mera nytta av ett 24mm om man ska skaffa helt ny glugg?
Den här 35:an följde med när jag köpte ett antal begagnade gluggar och den 50mm f1,2 som också ingick är min absoluta favorit så när den gick sönder fanns ingen tvekan att köpa in en helt ny likadan.

Jag har vridit sönder något i fokusringen på min gamla analoga Nikkor 35mm f1,4.
Den har gått trögt ett tag men jag trodde att det berodde på att den legat undanlagd i en massa år.
Just som jag insett att den tar riktigt användbara bilder och att jag gillar utsnittet går den sönder.

En helt ny 35mm glugg med autofokus kostar till min förskräckelse kring 17.000 kr.
Begagnade gamla analoga gluggar finns till salu, men min fråga är om någon vet vad det skulle kosta att helt enkelt reparera gluggen och om ni känner till någon i Stockholmstrakten som tar sej an så gamla objektiv??
Jag fokuserar det mesta manuellt av gammal ovana och känner mej inte beroende av någon autofokus.

Eller ska jag börja spara till Nikons vidvinkelzoom f2,8??

Werner på LPFoto kan jag varmt rekommendera. Jag undrar också om man ens KAN vrida sönder fokuseringen på ett Nikkor. Ett gammalt manuellt alltså. De är fantastiskt slitstarka. Det som kan hända är att fokuseringen går tyngre och tyngre eftersom fettet stelnar. Fast det brukar inträffa på vissa Micro-objektiv och ljusstarka korta teleobjektiv. Inte på 35mm objektiv.

Om du trivs med manuell fokusering ska du definitivt försöka laga objektivet. Och nu utgår jag att med ett analogt objektiv så menar du ett som saknar autofokus.

/Johan

Tack Johan, jag uttryckte mej förstås slarvigt med begreppet analogt som du definierar helt korrekt!!
Tyvärr har jag vridit sönder något, fokusringen har gått från att vara väldigt trög till att ha knäckt till och börjat gå att vrida runt utan att fokus ändras. Något har helt klart gått sönder här.

När jag tittar runt på ebay som ju visar både nya och begagnade motsvarande gluggar hamnar priset på ca 6000 kr och uppåt, och det är för saftigt för min magra plånbok. Får kontakta den här Werner som jag hittat hemsidan till och se vad han vill ha för en reparation!!

Tack Johan, jag uttryckte mej förstås slarvigt med begreppet analogt som du definierar helt korrekt!!
Tyvärr har jag vridit sönder något, fokusringen har gått från att vara väldigt trög till att ha knäckt till och börjat gå att vrida runt utan att fokus ändras. Något har helt klart gått sönder här.

När jag tittar runt på ebay som ju visar både nya och begagnade motsvarande gluggar hamnar priset på ca 6000 kr och uppåt, och det är för saftigt för min magra plånbok. Får kontakta den här Werner som jag hittat hemsidan till och se vad han vill ha för en reparation!!

har du någon bild av objektivet? Och gärna serienummer så kan jag se hur gammalt det är?
/Johan

Det kan ju vara kul att få reda på åldern på den här gluggen!
Jag köpte den begagnad för minst 10 år sedan och slitaget på den fanns redan då....

Bilagor

• 35an.jpg
    35an.jpg
    439.6 KB · Visningar: 79
Finns en utmärkt sida där man kan hitta allehanda "nerdig" information om Nikkor
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/ai3514.html

Ditt objektiv är ett original AI och tillverkat någon gång före november 1981.
Utseendet är lika, eller väldigt lika, som föregångaren modell K. I mitten av 70-talet infördes AI-koppling istället för den gamla sorten som fanns tidigare. Många objektiv fick bara en ny bländarring med modernare koppling men hade kvar sin konstruktion för övrigt.

Själv har jag aldrig öppnat just den här modellen men jag har skruvat i rätt många Nikkorobjektiv.
Svårt att veta exakt vad som hänt utan att känna på objektivet och kanske skruva isär det.
Men du bör verkligen kolla med Werner om han kan göra något.
Och 6000 kan jag inte tänka mig att det ska kosta.
Det enda som kan vara dyrt, eller omöjligt, är ju att ersätta glas som gått sönder.
Men det är å andra sidan lätt att se utan att skruva.

Om du vill kan vi pratas vid per telefon och så kanske det går att ringa in vad som är problemet.

Lycka till
/Johan

Tack så jättemycket för ditt engagemang Johan!! Jag förstår att du hållit på en hel del med gamla objektiv, kul att få mera info om dem!!
Jag börjar med att kolla hos Werner och ska komma ihåg ditt förslag om att talas vid också!

Håll ögonen öppna också för LP-fotos auktioner. Jag la ett skambud på en likadan 35:a där och fick den för två papp med slagavgift och moms och allt.

Dock är Sigmas 35/1.4 vida överlägsen gällande bildkvalitet.

Fast TS har en glugg som är från mitten av 1970-talet. Vore ju skam om det inte gick att göra bättre gluggar nu än man gjorde då. Fast bättre är väldigt subjektivt förstås. Finns en massa saker som är svåra att mäta. Egenskaper som gör att man gillar just ett objektiv trots att det "objektivt" inte är det bästa.

Fast TS har en glugg som är från mitten av 1970-talet. Vore ju skam om det inte gick att göra bättre gluggar nu än man gjorde då. Fast bättre är väldigt subjektivt förstås. Finns en massa saker som är svåra att mäta. Egenskaper som gör att man gillar just ett objektiv trots att det "objektivt" inte är det bästa.

Visst går det att göra odödliga gluggar nu , men vad skall tillverkarna leva av då?
Objektiv går sönder och då måste man ha ett nytt , vilket gagnar tillverkarna.
Plasten i gluggarna är den stora boven. Har själv två objektiv ..(inte billiga) där plasten gett upp, Trist!

jag håller med plasten är boven i objektiv problemen. Har haft 2 st nikonobjektiv som gått "sönder". Första var ett kitt objektiv som alltid känts mer plastiskt än dem andra. Zoomringen kärvade tills den say helt fast. När jag vred dem sista gångerna så hördes det att det gick isönder i objektivet. En fotohandlare övertalade mig att skicka in det. Kommer inte ihåg exakta kostnaden för reparation men låg mellan 800-1000kr. Gav ok till direktrepearation om det låg under 1000kr. Kan tyckas vara fel beslut då den typen av objektiv kostade under 4000kr vid nyinköp.
Har iallafall aldrig ångrat mig kit objektivet används inte så ofta längre då det sitter på andra kameran.
Det andra objektivet satt på kameran när jag tappade den i ett betonggolv. Kostnad ca1500kr och då var hela bajonettfattningen paj. Detta objektiv är betydligt dyrare och den reparationen har jag aldrig ifrågasatt.

Michael, tack för lite prisinfo!!
Jag saknar brännvidden märker jag, så nu är det bara att vänta på att lite slantar ska komma in så jag kan göra slag i saken och försöka få gluggen reparerad!

Nej, den där gamlingen har nog inte plast. Däremot kan det ändå bli knepigt att laga om det verkligen är söndervridet.

Det som brukar göra att det går trögt att fokusera är att fettet i snäckgängan har beckat, och om man tar i väldigt hårt många gånger, kan gejdrarna som styr den rörliga delen med optiken släppa, dvs de skruvar som håller dem kan gängas upp. När en gejder har släppt i ena änden, kan den hamna snett och låsa helt, så att det blir omöjligt att fokusera. Långt innan det händer går det väldigt trögt.

Nästan alla äldre manuella objektiv har den konstruktionen, snäckgänga och två gejdrar, där gejdrarna måste ligga linjärt i samma riktning som objektivets axel. Om en av skruvarna börjar glappa, går det trögt eller låser fokuseringen, vilket ofta är lätt att åtgärda om det inte har gått för långt. Skruvarna är ofta åtkomliga utifrån, eventuellt med avklädning av gummi.

Så det kan absolut löna sig att ta objektivet till en händig person som har gjort sådant förr; kanske LP-foto kan vara till hjälp. Jag har dålig koll på verkstadsfolk numer, men den här sortens fel brukade åtgärdas på momangen när man droppade in hos Kameradoktorn i hörnan av David Bagares Gata och Birger Jarlsgatan. De har flyttat ett par kvarter uppåt B-J-gatan till andra sidan, och jag vet inte om de har verkstad numera.
http://www.kameradoktorn.se/

Tack Urban! Jag lär mej en hel del här och tycker att det är lite synd att jag lät det gå så långt med gluggen. Den är nog ganska trasig men samtidigt blir jag allt mera nyfiken på om den går att fixa!

Werner på LP foto fixade den slöa bländaren på min 35mm f/1.4N (pre-Ai) och håller på att räta ut en bucklig filtergänga på en 105mm just nu.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar