Annons

Lön som fotoassistent?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gravitatioon

Aktiv medlem
Jag håller på att starta företag som fotograf/fotoassistent. Jag kommer alltså inte att vara assistent på heltid hos en enskild fotograf, utan olika fotografer ska kunna anlita mig som assistent för en dag eller så vid behov. Så jag undrar vad som är rimligt att ta betalt för ett assistentjobb? Har ni som jobbar med det ett fast pris per tillfälle eller en timlön? Hur mycket?

Eftersom du inte har fått något svar ska jag försöka svara efter bästa förmåga. Dock med reservation för att jag aldrig har arbetat som assistent, utan det jag skriver baserar jag på sådant som jag har snappat upp från forumet och från andra fotografer irl.

Som jag har uppfattat det så jobbar assistenter för riktigt usel lön, om någon alls (utöver det faktum att man får lära sig av en erfaren fotograf).

Jag har också uppfattat det som så att de flesta professionella fotografer vill ha en fast assistent. En som lär sig rutinerna, som lär sig hur fotografen ifråga vill ha saker gjort. Som vet var saker ligger i studion, o.s.v. Och som kan lära sig av fotografen under en längre tid.

Kollar man lapparna på olika fotolabbs anslagstavlor så brukar det vara 5-7 "söker plats som assistent" på varje "söker assistent", så rent instinktivt känns det som att marknaden för inhyrda assistenter är rätt liten.

Vilket deprimerande svar :/

Jag har förstått att man får dålig lön som assistent, och att det är stor konkurrens. Det kommer som tur är inte vara huvudinkomsten i mitt företag. Det är mer för att få erfarenhet som du säger.

Men det här med att de flesta vill ha en fast assistent är jag lite mer tveksam till. Under min utbildning hade jag praktik hos tre professionella fotografer (och träffade även på andra fotografer som delade kontor med dem osv) och ingen av dem hade något behov av en fast assistent. Men vad vet jag, kanske är det så att majoriteten vill ha en fast assistent, men jag tror ändå att de är många som inte vill ha det.

Men min fråga återstår, vad är det rimligt att man får för lön?? Måste ju finnas nån här på fotosidan som har jobbat som assistent och kan ge en hint :(

SFF rekommenderar 495:-/timme för assistent dvs det är vad fotografen kan debitera om han kan motivera att ha med en assistent. Så du kanske kan få 350:- av dessa men det förutsätter ju att fotografen kan ta betalt för ditt jobb.

Det som skulle kunna tala för dig som "frilansande assistent" är ju att du kan ha kanske 10 fasta fotografer som du lär känna och jobbar bra ihop med, då slipper dom ha en assistent på heltid, men samtidigt tillgång till en duktig tjej som dom jobbar bra ihop med. Men då ska det ju funka så att inte alla 10 vill ha dig samma helg å andra sidan. Det kommer nog bli slitigt att få ihop det.

Det som skulle kunna tala för dig som "frilansande assistent" är ju att du kan ha kanske 10 fasta fotografer som du lär känna och jobbar bra ihop med, då slipper dom ha en assistent på heltid, men samtidigt tillgång till en duktig tjej som dom jobbar bra ihop med. Men då ska det ju funka så att inte alla 10 vill ha dig samma helg å andra sidan. Det kommer nog bli slitigt att få ihop det.

Ja precis. Även om jag inte är fast assistent hos någon, så kommer jag ändå vara hos ett begränsat antal fotografer (kanske inte så många som tio dock) och lära känna dem och hur de jobbar.

Ett assistentjobb jag fått erbjudande om innebar att jag skulle fakturera en fast avgift på 10 000kr i månaden och sedan en rörlig del beroende på hur mkt jobb som rullade in.

Ett hyffsat enkelt sätt för att räkna ut hur mkt du ska ta är att kolla hur mkt du vill tjäna på assistentdelen av ditt företag. Sen dubbla det och dela på hur många uppdrag du kan göra. Då får du vad du måste fakturera per uppdrag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar