Annons

Lön / OB

Produkter
(logga in för att koppla)

mauel

Aktiv medlem
Hej!

Jag har nyligen blivit anställd som fotograf i en studio i Oslo.

Mina arbetsdagar är torsdag-söndag och tiderna ser ut såhär:

Torsdag 15.00-20.30
Fredag 15.00-20.30
Lördag 10.00-21.00
Söndagar 10.00-21.00

Företaget är svenskt med en norsk filial.

Min lön är nu 150kr/h och jag har inget OB-tillägg.

Min fråga är vad jag har rätt till i OB/timlön.

Är även intresserad av vad makeup-artister har rätt till för samma arbetsdagar/tider

MVH
Emanuel

Hej!

Jag har nyligen blivit anställd som fotograf i en studio i Oslo.

Mina arbetsdagar är torsdag-söndag och tiderna ser ut såhär:

Torsdag 15.00-20.30
Fredag 15.00-20.30
Lördag 10.00-21.00
Söndagar 10.00-21.00

Företaget är svenskt med en norsk filial.

Min lön är nu 150kr/h och jag har inget OB-tillägg.

Min fråga är vad jag har rätt till i OB/timlön.

Är även intresserad av vad makeup-artister har rätt till för samma arbetsdagar/tider

MVH
Emanuel

Det går inte att svara på rakt av. Normalt sett regleras OB tillägg av kollektivavtal. Så frågan är ju om och i så fall vilket kollektivavtal ditt företag lyder under.
För att ta ett exempel så jobbade jag i min ungdom på OK bensinmackar som då lydde under transports kollektivavtal, och då hade vi bra OB/övertidsavtal. Men sen bytte jag och jobbade på BP (numera statoil) som sorterade under handels avtal, och då var det betydligt sämre villkor.
Så jag tror inte att du per default har rätt till någonting om det inte regleras i något avtal.

Har aldrig varit med om varken kollektivavtal eller OB i den kreativa världen, inte i något av länderna jag jobbat i. Ever.

Kanske är skillnad om är timanställd.

Jag antar att hon som äger företaget valt att inte gå med i ett kollektivavtal, om det inte är så att man är tvungen att göra det.

Har ingen aning om hur det fungerar med OB här i Norge, men ska kontakta norska skatteverket angående det.

Tack så mycket för bra svar! :)

Måste erkänna att jag inte heller är riktigt säker på hur det funkar om man jobbar i Norge åt ett svenskt företag, huruvida man faller under norska eller svenska regler. Mitt svar förutsatte att man håller sig till Svenska regler.
Man är väl inte tvungen att teckna kollektivavtal så vitt jag vet. Jag har iaf jobbat på ett företag som inte hade tecknat det, men då hade vi bättre förmåner än vad kollektivavtalet statuerade, så det var ju ingen på företaget som klagade.

Med de tiderna så är väl inte 150kr i timmen nåt vidare särskilt med tanke på hur dyrt det är i Norge.Men det är väl inte så lätt att få ett sånt jobb och då får man nöja sej med lite sämre betalt

Jobbar du åt Norska eller Svenska firman?
Hur är det med kost och logi. Var där du bosatt?
Vem betalar resorna hem till Sverige? Eller bor du i Oslo?

150Nok/h är väl en ganska medioker lön, fast det kanske den är i den branschen?

Jobbar du åt Norska eller Svenska firman?
Hur är det med kost och logi. Var där du bosatt?
Vem betalar resorna hem till Sverige? Eller bor du i Oslo?

150Nok/h är väl en ganska medioker lön, fast det kanske den är i den branschen?

Jag veckopendlar mellan Falköping och Oslo, jag får resorna betalda och jag bor gratis i studion. :)

Vet inte vad som är "bra lön" för modell för en dag branchen :) men 150Nok/h känns bra för mig :)

Jag veckopendlar mellan Falköping och Oslo, jag får resorna betalda och jag bor gratis i studion. :)

Vet inte vad som är "bra lön" för modell för en dag branchen :) men 150Nok/h känns bra för mig :)

Det viktigaste är väl att du är nöjd.
Men att vara lönedumpare är väl inte allt för kul.

Svårt att säga något när man inte vet vad de andra har för lön.

Det viktigaste är väl att du är nöjd.
Men att vara lönedumpare är väl inte allt för kul.

Svårt att säga något när man inte vet vad de andra har för lön.

De som jobbar som fotografer tjänar lika mycket. Makeupartisterna tjänar 140/h.

Jag har med mig egen kamera (canon 7d+Canon 24-70 f/2.8) dock har de andra fotograferna ej egen utrustning.

De som jobbar som fotografer tjänar lika mycket. Makeupartisterna tjänar 140/h.

Jag har med mig egen kamera (canon 7d+Canon 24-70 f/2.8) dock har de andra fotograferna ej egen utrustning.

Då verkar allt vara som det ska.
Så länge skatten betalas i Norge så går det att leva på dessa pengar

Som svensk månadslön blir det ca: 30 000:- helt okej om man är ung och inte har några extrautgifter för boende och resor. Men maten är iofs dyr i Norge.

Som svensk månadslön blir det ca: 30 000:- helt okej om man är ung och inte har några extrautgifter för boende och resor. Men maten är iofs dyr i Norge.

Kanske räknar jag fel ... men jag ser inte hur det kan bli 30.000 / mån ???

Tor + fre är det 5,5 tim var dag och lör + sön är det 11 tim var dag. Detta får jag till 32 tim i veckan = 4.800 kr eller 4.800 x 4 = 19.200 i månaden.

Jag säger inget om storleken på timlönen eller avsaknad på ob-tillägg, vad jag tipsar om är att fråga arbetsgivaren om denne har ett kollektivavtal och om så är fallet med vilken part?

Inget kollektivavtal, ingen arbetsskadeförsäkring (om det är som i Sverige)!

http://www.personalekonomi.se/artikel/obekvam-arbetstid.aspx

Ob varierar men kan vara en % av månadslönen, exv m-lön/540 för vardagar och m-lön/314 för helger (fre 18:00 - mån 06:00) Om vi räknar på att du har 20.000:- i månaden skulle det, om ditt företag har tecknat kollektivavtal, vara +37 kr vardagar och +64 kr helger per timma.

Har inte arbetsgivaren kollektivavtal gäller alltid lagen. Tyvärr är ju inte Norge med i EU, finns fördelar med att vara med i EU.

Kollektivavtal gäller förstås bara den som är fackligt ansluten. Ett avtal mellan fackets medlemmar och arbetsgivaren. Är man inte fackligt ansluten är det upp till den anställde själv att förhandla med arbetsgivaren om lön, ob mm.

Kollektivavtal gäller förstås bara den som är fackligt ansluten. Ett avtal mellan fackets medlemmar och arbetsgivaren. Är man inte fackligt ansluten är det upp till den anställde själv att förhandla med arbetsgivaren om lön, ob mm.
Inte enligt arbetsgivare jag har haft.Enda skillnaden är att facket ej ställer upp med hjälp om man ej är med i facket

Enligt facket är det så.
Arbetsgivaren betalar oftast alla enligt kollektivavtal ändå för enkelhets skull.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar