Annons

löjligt PS-problem

Produkter
(logga in för att koppla)

elva

Aktiv medlem
Hejsan alla photoshopproffs, här kommer nåt att bita i. :p

Jag håller på att bli galen, men jag är helt säker på att det finns en mkt enkel lösning.

Jag försöker få till det så att penslarna ska reagera på min ritplattepennas tryck.

Alltså, strecket ska bli tunnare ju mindre jag trycker. Helst både storleksmässigt och opacitetsmässigt.

Jag vet att jag hade problem att hitta denna inställning sist jag installerade Ps också och nu har jag skaffat ny dator och installerat programmet på nytt och tror ni inte på f*n att jag glömt hur jag fixade det sist?

Jag har prövat i penselinställningarna, jag har för mig det var där jag ställde in det sist.

Snälla hjälp mig innan jag kastar ut hela maskinen.
 
Jag har också rensat ut hela min dator och håller på med att återskapa min miljö. Som en bieffekt så startar ny MS Excel på 3-4 sekunder istället för 19 som det tog tidigare:)

Till ämnet: Så här ändrar i alla fall jag inställningen:
ps-pressure.jpg


Men kan det vara så enkelt att du har glömt att aktivera "pentrycket" i inställningarna för din skrivplatta?

--jalle
 
Senast ändrad:
Tack för ditt svar.

Om man ser det från den ljusa sidan så var det exakt den inställningen jag trodde det skulle vara.
Om man ser det från andra sidan så var det det första jag testade och funkar det inte. :(

Jag har inte heller några inställningar för själva pennan :( (det är inte en wacom)

men det har funkat finfint förut så nåt måste vara fel.
 
Kolla inställningen i PS för penseln, "Shape dynamic" - på eng, högst upp - måste va ikryssat för att penseln ska ändra storlek med trycket.
 
Jag håller på att bli tokig.
Här är en bild på vad jag menar...första bilden är hur det ser ut i mina penselinställningar, bild två är hur det ska vara.

Vad är det för fel?????????
 

Bilagor

  • brush.gif
    brush.gif
    10.3 KB · Visningar: 596
Shape dynamics verkar ändå göra skillnaden för mig, pröva att klicka ur några av de andra, de verkar samverka ibland på nåt sätt. Inte helt användarvänligt penselinställningarna tycker jag…
 
elva skrev:
Jag håller på att bli tokig.
Här är en bild på vad jag menar...första bilden är hur det ser ut i mina penselinställningar, bild två är hur det ska vara.

Vad är det för fel?????????
Har du gjort denna inställning?
 

Bilagor

  • pensel.gif
    pensel.gif
    7.1 KB · Visningar: 494
Snyggt jobbat Mikael!
Den var i förstås när jag kollade och den gick i automatiskt när jag valde Shape dynamic på en annan pensel så jag tänkte inte på det.
 
Jag vill bara påpeka att jag gav samma tips som Mikael redan i första svaret:)

Men jag begriper inte varför min bild inte syns som en bild???

--jalle
 
Alltså, jag har kryssat i och ur varenda inställning i det fönstret hundra gånger...jag har jämfört mina inställningar med skolans o ch andras PS och allt är som det ska.

Vad jag undrar nu är om det finns penselinställningar någon annanstans i PS eller om det helt enkelt är mitt PS det är fel på :S

Hade tidigare PS 7...vilket funkade perfekt...men inte CS2 alltså.
 
Pensellistan där man väljer pensel till vänster, där ovanför i menyraden finns några knappar, en airbrush längst t h till exempel… men den har du väl petat på några ggr gissar jag?
 
Det är förresten lite konstigt att du inte har några inställningar för ritbrädan, är du helt säker på att du inte ska ha det?
Kolla in datorns musinställningar ifall det finns nåt där som kan påverka.
 
För mig funkar inte min tablet om jag inte kopplar in den innan jag startar ps. och så en sak till, alla drivrutiner rätt installerade och körs?
 
Ooops...pinsamt men jag kom på att jag glömde tacka för alla svaren sist jag var här, så...tack för alla svar. :p

Jag har nu installerat PS7 igen för att testa och där funkar det :S

Jag kör nog på det tills jag orkar installera om CS2.
Ska maila Adobe också och fråga.

Tack igen till alla som försökt att lösa detta åt mig.

Ang. inställningar för ritplattan så har jag en Trust och inställningarna till den sträcker sig ungefär till att ställa in om jag vill att den räknar i inch eller cm :p...oki lite överdrivt men...felet beror iaf inte på plattan eftersom dne funkar i 7:an.
 
Adobe verkar ha haft problem med CS2, den laggar ordentligt på macintosh, nåt som kallas pictbridge också, så ifall din mac verkar slö, nedgradera i så fall.
 
ANNONS