Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Löjligt enkelt program för att ändra storlek

Produkter
(logga in för att koppla)

Snapphane

Aktiv medlem
Tänkte göra ett nytt försök att leka lite med WordPress och skulle behöva en bra mjukvara för att enkelt ändra storlek på bilderna. Kommer mest köra från netbooken så att ta i med Gimp eller dyl kan man glömma. Bara jag kan skala ned bilderna till sådär 800x600 eller så för att lägga upp i enklare galleri så är jag nöjd.

Nätet är fyllt med alternativ, men slipper helst en massa trial and error med skitprogram som bara ställer till besvär :)

Jag tycker att FastStone fungerar bra. Om du vill det senare så kan du göra mindre redigeringar också med det programmet.

Det finns en plugin till Wordpress som heter Scissors (alternativt Scissors Continued beroende på Wordpress version) som skalar ner bilderna till önskad upplösning direkt när du laddar upp dom i Wordpress.

Det finns en plugin till Wordpress som heter Scissors (alternativt Scissors Continued beroende på Wordpress version) som skalar ner bilderna till önskad upplösning direkt när du laddar upp dom i Wordpress.

Behövs ens det? Jag har ingen plugin och när jag laddar upp bilder får jag välja om den ska skalas och i så fall hur mycket. Om det blir bra vet jag inte, då jag inte använder möjligheten

Behövs ens det? Jag har ingen plugin och när jag laddar upp bilder får jag välja om den ska skalas och i så fall hur mycket. Om det blir bra vet jag inte, då jag inte använder möjligheten
Du har helt rätt, det är jag som inte har hängt med i Wordpress uppdateringarna, från 2.9 finns funktionen med redan från start.

Jag körde WordPress inbyggda galleri, enkel drag n drop och då fanns inte det valet. Men nu har jag bra mjukvara för att fixa det i datorn.

Men såhär lite off topic så har WordPress blivit riktigt bra. Leker mest med det för att "ha koll på läget", men tänkt ett tag på att göra något mer vettigt vad gäller egna bilder (men varit för mycket krångel med teman o plugins) . 5 minuters set-up och det funkar som jag vill (bildgalleri, funkar i mobilen, stoppa högerklick) . Grymt imponerad med senaste versionen (var ett tag sen jag prövade nu) !

Tack för informationen om WP. Jag har tyckt att tumnaglarna i standardgalleriet har varit alldeles för små och att bildhanteringen generellt varit klumpig i WP. Men jag ska kolla på den plugin ni nämner.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto