Annons

Låt oss diskutera lite fasta objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)
Tamron hade Adaptall på 80-talet. Den här serien av objektiv hade utbytbar objektivfattning, så man kunde använda samma objektiv på olika kameror. Man bytte bara ut fattningen.

Det var på den tiden som kommunikationen mellan objektiven och kamerorna var simplare än idag. Idag går det inte att få en sån här grej att fungera, för det är för stora skillnader elektriskt och mekaniskt mellan fattningarna än det var förr.

4/3" var ett försök till en gemensam standard.
Bara det att det finns bara Panasonic och Olympus som gör kameror för det. Hmm... Så ur den aspekten blev det en flopp. Men tanken var god. :)

k jonas i persson skrev:
Jo, det vore fint om man kunde använda alla objektivfabrikat på alla husfabrikat. Synd är det att det inte är så. Men det lär förbli en utopi.

Det fina är ju att du kan det. Om än manuellt, och om det finns en bländarring. Det är ju det som är det djävliga. Det enda som hindrar dig från att använda nya Pentaxobjektiv på Olympus eller Canon är just att det inte finns bländarring.

Till och med limited går att köra på Canon 5D med lite vilja och skruvande. Det är nog också därför jag kommer att köra SMC-A eller SMC-M när det väl kommer till kritan. Möjligen Super Tak.

bengt luthman skrev:
du missade en av de viktigaste punkterna på Fa 50/1,4, den är skitskarp.
---8<---[SNIP]
men jag tror att du får ett skarpare resultat om du väljer en nyare design. iaf när optiken sitter på en digitalkamera.

Tvivlar på att det är mycket skarpare än SMC-A, vad jag förstår så är det samma konstruktion och samma glas. Möjligt att coatingen förändrats på SMC-FA. Vad jag har för mig så är det ingen större skillnad alls från S-M-C generationen och framåt vad gäller skärpa och glaskvalitet. Möjligt att inte Chinon håller samma kvalitet dock, har ett par Chinon som är under all kritik.

Vad vi måste hålla i minnet är att de gamla Pentax objektiven har en fruktansvärt bra kvalitet.

Jag har;
S-M-C Takumar 20/4
Super Takumar 28/3.5
SMC-M 28/3.5
Super Takumar 35/2.8
S-M-C Macro Takumar 50/4
Super Takumar 55/1.8
Super Takumar 135/3.5
Super Takumar 150/4
SMC-M 200/4
S-M-C Takumar 300/4

Varenda ett av dem har väldigt bra till superb kvalitet i skärpa och kontrast. Till och med Super Takumar vilken har en riktigt gammal coating, klarar kontrasterna väldigt bra för priset. Samtliga över 50mm spöar DA 50-200 och samtliga under 50 spöar DA 18-55 och Sigma DC 18-50 EX Macro.

Och hela den samlingen kostade mig ungefär lika mycket som Sigmat (som förövrigt är till salu eller bytes mot Super Tak 85/1.8 eller Super Tak 105/2.8 ;), 8 månaders garanti kvar).

Så skärpa och kvalitet har jag inga problem med, jag har testat och är mycket nöjd med de resultaten jag fått hittils.

Nåväl, jag antar att FA 50/1.4 kan vara intressant, jag är bara lite missnöjd med att det inte utvecklas, utan att det bara kommer att komma DA i fortsättningen och att det tar död på en lång rad bra fullformats objektiv.

Faktum är att jag tycker Pentax borde göra objektiv i andra fattningar med.

Zewrak skrev:
Det fina är ju att du kan det. Om än manuellt, och om det finns en bländarring. Det är ju det som är det djävliga. Det enda som hindrar dig från att använda nya Pentaxobjektiv på Olympus eller Canon är just att det inte finns bländarring.

Till och med limited går att köra på Canon 5D med lite vilja och skruvande. Det är nog också därför jag kommer att köra SMC-A eller SMC-M när det väl kommer till kritan. Möjligen Super Tak.

Ja, fast jag vill ha både autofokus och SDM, och helst styra objektivet från kameran, så för mig är manuella objektiv helt ointressanta.

Men smaken är ju som baken. :-D

Jag är dock mycket nöjd med min FA 50/1.4, har tagit många fantastiska bilder med det, även i kyrka!

Jag tycker inte heller om D-SLR, APS-C, likt min Sony A200, riktigt bra kamerahus, visseligen, det ger utmärkta bilder, - men sökaren är så jäkla liten, jämfört med en klassisk A-SLR!

Väntar oxå på¨en FF från Sony, där sökaren bör bli i klass med en A-SLR.

Skall fota flera bröllopp, nu i sommar, två kamerahus, A-SLR, med två ljusstarka normalgluggar, allt helmanuellt, perfekt i en kyrka med halvtaskigt ljus, - det gamla brukar vara säkra kort, som man säger, eller bilder, ha-ha!

k jonas i persson skrev:
Ja, fast jag vill ha både autofokus och SDM, och helst styra objektivet från kameran, så för mig är manuella objektiv helt ointressanta.

Jadå det kan jag gå med på att det är trevligt och har inget emot att funktionaliteten finns där på min Kx0D. Det är bara bra, men sätter jag på det på en fullformatare ska det fortfarande fungera att styra manuellt.

Min tanke är att ha en Canon 5D för Macro och landskapsfoto. Då är det ypperligt att ha manuell fokus och det skulle inte störa mig alls att inte SDM och kamera styrning inte funkade. Men det skulle forftarande gå att ta bilder med kameran och mitt dyra objektiv.

larsborg skrev:
Jag tycker inte heller om D-SLR, APS-C, likt min Sony A200, riktigt bra kamerahus, visseligen, det ger utmärkta bilder, - men sökaren är så jäkla liten, jämfört med en klassisk A-SLR!

Väntar oxå på¨en FF från Sony, där sökaren bör bli i klass med en A-SLR.

Sälj tvspelet och köp en K10D ;).

Zewrak skrev:
Faktum är att jag tycker Pentax borde göra objektiv i andra fattningar med.

Därför samarbetet med Tokina där Pentax licensierar ut sina optiska konstrkutioner till Tokina som släpper dem under sitt namn.

Ja, av de objektiv som Tokina och Pentax har "samarbetat" om så är det endast 12-24 som Tokina har varit med på. Resten har optisk design patenterat av Pentax. Det är även Pentax som lägger på antireflexbehandling på linserna som Tokina monterar i sina egna objektiv.

FotoZ skrev:
Därför samarbetet med Tokina där Pentax licensierar ut sina optiska konstrkutioner till Tokina som släpper dem under sitt namn.

Jadå. Det är svängigt. Men erkänn, nog skulle du gärna se en serie med objektiv som moderna Takumars, kanske en "Classic" serie eller något. De har ju tid och resuser att "slösa" på jubileums utgåvor på kameror, som den där Asahi kopian av K20D. Tänk om de kunde ge sig in i att tillverka ordentliga objektiv i samma klass som de gamla trotjänarna. Jag tror att många användare skulle vilja ha dem, samma publik som Zeiss har med sina kvalitetsobjektiv. Varför inte i M42 fattning. :)

Pentax gör det redan med DA Limiteds, om än att de saknar bländarring. Helt i metall, precis som gamla klassiska objektiv, med riktiga fokusringar precis som klassiska objektiv och med objektivlock i metall med insida av plysh och med motljusskydd i metall.

FotoZ skrev:
Pentax gör det redan med DA Limiteds, om än att de saknar bländarring. Helt i metall, precis som gamla klassiska objektiv, med riktiga fokusringar precis som klassiska objektiv och med objektivlock i metall med insida av plysh och med motljusskydd i metall.

Är de alla fulltecknande menar du? Jag har sett foton med några på 5D, men är alla fulltecknande?

Ja, DA Limiteds de är helt fulltecknande på Pentax APS-C kameror. Däremot uttalar jag mig inte om de är fulltecknande på 24x36 eftersom Pentax inte har en digital sådan i sitt sortiment.

Lite att kolla...

Zewrak skrev:
Är de alla fulltecknande menar du? Jag har sett foton med några på 5D, men är alla fulltecknande?
Nej, det är dom inte, finns en del trådar om det:
http://www.pentaxforums.com/forums/...629-da-lens-full-frame-test-shots-thread.html
FA50/1,4 tycker jag är bra och den är ju billig. Alternativt kan du köpa en gammal 50/1,4 nu och DA*55/1,4 senare(till kanske dubbla priset mot FA50), med SDM och vädertätning. Man kan ha två 50mm gluggar för olika ändamål.

Voigtländer 40/2 och 58/1,4 för under 5000:-(500€) kanske inte är så tokig heller:
http://www.voigtlaender.de/cms/voigtlaender/voigtlaender_cms.nsf/id/pa_asan6lwmhl.html
Och nya varianterna är billigare: Voigtländer Nokton 58/1,4 för under 3500:-(350€):
http://www.voigtlaender.de/cms/voigtlaender/voigtlaender_cms.nsf/id/pa_fdih796l4f.html
Ultron 40/2 kostar oxå under 3500:-, Cosina tillverkar.
LP-foto tar nog hem?
http://www.lpfoto.se/eng/butiken/MSWeb/Object.asp?inCatId=k3761187&inObjKey=k4552523

Slutligen har "Blende8" testat 40/2 och 58/1,4:
http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-slr-lens-discussion/20065-voigtlander-ultron-40-2-0-a.html

Ps Såg en tråd om Voigtlander SLII 58/1.4 Nokton oxå
http://www.pentaxforums.com/forums/...ion/20336-voigtlander-slii-58-1-4-nokton.html

Senast ändrad:
Voigtländer är ett väldigt bra alternativ till Zeiss om man gillar manuella objektiv. Är det inte Cosina som tillverkar Zeiss också?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar