Annons

Låsta artiklar

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fascineras varje gång den här sortens diskussion kommer upp på olika communities.

Här handlar det tydligen om att en del ondgör sig över att vissa artiklar inte är tillgängliga för icke betalande medlemmar, medan däremot, forumen, och bilduppladdningen är gratis.

Jag kan garantera att gjorde ledningen för Fotosidan, en kovändning och ändrade detta, till att göra bilduppladdning tillgänglig bara för betalande medlemmar.. oj.. protesterna mot detta, skulle nog bli den längsta tråden nånsin härute.

Vad jag bara inte kan förstå, är just denna upprördhet mot att pynta in 100:-/år för att få tillgång till alla funktioner här.

Tror ni exempelvis att Fotosidan, är någon form av välgörenhetsinrättning eller ideellt arbete av några entusiaster? Nja, tveksamt.

Fotosidan, är väl precis som med det mesta idag.. du får exakt det du betalar för.. och betalar du inte.. tja, då då får du inte så mycket kanske.

Visst, mycket kan reklamfinansieras här på Fotosidan, men kanske inte allt, vad vet jag. Däremot om det nu är så att som sagt, vissa artiklar köps in och om nu en filmsnutt, drar ner kapaciteten på hastigheten och kostar en del, varje gång någon vill titta på den.. Så är det väl självklart att dom också skall "bära" sina specifika kostnader.

Tyvärr är det väl så att det bara är för oss medlemmar att "gilla läget", gör vi inte det.. tja, då är det väl bara att inte bry sig om att vara medlem längre.. eller?

Sedan om man som ickebetalande medlem är aktiv i forumen här och hjälper andra medlemmar, så är det väl förhoppningsvis som allt annat här i samhället.. Jag hjälper andra med de kunskaper jag har.. med de jag förhoppningsvis hjälper någon annan med deras kunskaper osv. Alla har vi ju kunskapsluckor eller hur?

Jag tror nog ni, som använder argumentet att vadå, jag som hjälp till så mycket här i forumet och spridit mina kunskaper inom fotografering.. Tack så jättemycket ni som gör det!

Men ni har nog också, inom andra områden, tagit hjälp av någon som bjudit på sina kunskaper.. eller har jag fel där också??

För övrigt tycker jag faktiskt också 100:- är en löjligt lite summa pengar på ett år, fattig student eller inte.. Tja, det är faktiskt ca 2-3 öl en fredagskväll ute på krogen. Men det här handlar ju ofta om en prioritering.
 
Gersemi skrev:
Jag fascineras varje gång den här sortens diskussion kommer upp på olika communities. [...] Vad jag bara inte kan förstå, är just denna upprördhet mot att pynta in 100:-/år för att få tillgång till alla funktioner här.
Då har vi något gemensamt, fascinationen över brist av förståelse i dessa typer av trådar, fast kanske av helt olika skäl.

Jag har inte sagt att 100 kronor är mycket för att få tillgång till ALLA funktioner här, men för att enbart få tillgång till VISSA är det oskäligt mycket. (Dessutom tycker jag man bör läsa på lite mer innan man säger något sådant. Hundra kronor per år ger dig inte ALLA funktioner, blogg och portfolio ingår inte i dessa hundra kronor, fast det kanske är en petitess.) Det har i liknande trådar framförts att personer som betalar inte ens borde få tillgång till forumen utan endast betalande medlemmar borde få finnas och att det skulle kunna finnas ett tidsbegränsat (kanske två veckors) prova-på-medlemsskap så ingen köper grisen i säcken. Det tycker jag gravt ringaktar det engagemang många lägger ned.

Om vi ska ta ett konkret exempel. Personligen har jag inte givit mycket för bilduppladdningsfunkionen här, de bilder jag laddat upp är i huvudsak illustration till något som diskuterats i forumen eller direkt relaterat till en Fotosidan-baserad event. Så för egen del får de gärna ta bort den för oss icke-betalande medlemmar. Men jag håller med dig om att det skulle bli ett ramaskri, det brukar det bli när man drar undan något som tidigare erbjudits. Kanske därför som folk reagerar som de gör på låsta artiklar? När jag skrev min artikel för drygt två år sedan fanns inte konceptet "låsta artiklar".

Som jag förstår det har dessa låsta artiklar varit ett led i att få betalande medlemmar att känna att de får mer valuta för pengarna, någon form av mervärde. Jag är dock lite inne på vad Lars-Erik skriver, att kunskapsöverföring och betalmedlemsskap inte alltid riktigt rimmar bra ihop. Kanske är det så att Fotosidans redaktion känner att det saknas något i artikelarkivet och vill köpa in en artikel publicerad i en tidning för att fylla den luckan. En annan modell vore att utannonsera vad man söker för artiklar och be medlemmarna, betalande som icke-betalande, skicka in manusförslag. Med andra ord, ytterligare försöka öka engagemanget på denna sajt. Sen har redaktionen möjlighet, då som nu, att refusera artiklar de anser inte håller måttet eller inte passar Fotosidans profil.

Jag brukar normalt strunta i denna typ av trådar och istället lägga min energi på de trådar där jag kan bidra med något som verkligen hjälper andra, men börjar bli lite trött på att man gång på gång blir dragen över en kant och att man indirekt utmålas som snålsjåp. Fast nu tycker jag att man kan försöka se lite mer nyanserat på hela saken. Visst finns det icke-betalande medlemmar som bara vill ha och inte vill betala, men tänk på oss som struntar i många funktioner, gärna delar med oss och gärna lägger ned någon timme varje kväll på att få denna community att fortsätta utvecklas.

Är den generella uppfattningen att jag borde betala och att enbart engagemang inte är nog kanske jag ska ta en paus från Fotosidan på obestämd tid och lägga min fritid mer på mig själv istället. Det låter faktiskt inte som en så helt dum idé.

Tror ni exempelvis att Fotosidan, är någon form av välgörenhetsinrättning eller ideellt arbete av några entusiaster? Nja, tveksamt.
Med tanke på den tid, möda och det arbete som många lägger ned på att göra detta till en bra community handlar det faktiskt till stor del om just ideellt arbete av några (till och med mågna) entusiaster. Eller räknas inte vi icke-betalande engagerade medlemmar?

Att Fotosidans redaktion har som avsikt att leva på den är helt ok, men tänk på att utan alla engagerade medlemmar som bidrar med innehåll som fyller deras infrastruktur skulle Fotosidan ha betydligt mindre attraktionskraft. Redaktionen har inte resurser nog att fylla Fotosidan med innehåll. Det är därför communityidén fungerar så väl. De som står för infrastrukturen får betalt, förutsatt att de har en bra modell och kan attrahera tillräckligt många betalande medlemmar, entusiasterna hjälper gladeligen till att "putta på".

Men ni har nog också, inom andra områden, tagit hjälp av någon som bjudit på sina kunskaper.. eller har jag fel där också??
Självklart, dessa erbjudna kunskaper har dock inte kommit från Fotosidans redaktion eller dylikt utan andra medlemmar i communities, inte nödvändigtvis betalande sådana.

Om mitt användande av Fotosidan är så belastande att de annonsintäkterna jag genererar inte betalar för mig är det inte underligt att jag ska få betala. Men hitintills har jag inte fått någon sådan indikation. Att det till exempel kostar att få se filmsnutten som skulle lasta bandbredden är jag helt med på och argumentet som Jesper lade fram är inte bara övertygande utan också fullt förståeligt.

För övrigt tycker jag faktiskt också 100:- är en löjligt lite summa pengar på ett år, fattig student eller inte.. Tja, det är faktiskt ca 2-3 öl en fredagskväll ute på krogen. Men det här handlar ju ofta om en prioritering.
Och återigen hamnade vi i gropen en "löjligt liten summa". Jag sänker mitt förslag ytterligare: Är DU villig att betala en tiondels minimimedlemskap åt den person du anser hjälpt dig MEST på Fotosidan? (För denna summa får du knappt en liten skål jordnötter till din öl på studentpuben). Nio till som tycker detsamma och denna person har sitt medlemsskap betalt/förlängt och kanske känner ytterligare lite uppskattning och en klapp på axeln för det han/hon gör. Hitintills har jag inte sett någon som ställt sig upp och sagt att de gärna skulle "betala" för det. (Notera att dessa pengar tillfaller ju i slutändan Fotosidan så alla får som de vill, eller?)

Helt plötsligt verkar det inte röra sig om så "löjliga summor" längre utan om just en prioritering (helt ok att betala för eget medlemsskap men mindre ok att bidra till annans medlemsskap, även om de är ruskigt trevliga prickar som hjälper mig mer än jag hjälper andra).

Och bara för att ha sagt det, alla ni som jag genom åren haft kontakt med via FS, jag förväntar mig inte att ni skulle bidra till att betala någon medlemsavgift för mig. Jag gjorde det inte därför, det har varit kul att få prata med er och kul att se er växa med fotografi. Min förhoppning har varit att ni delat med er på samma sätt när ni kunnat och haft möjlighet. Mitt argument är bara att denna "skitsumma" inte alltid ÄR en "skitsumma" i diskussionen. Jag skulle inte ha något mot att man på sin profilsida kunde aktivera en "donera pengar till Fotosidan för att jag gjort något bra och förläng mitt medlemsskap med en vecka"-knapp. Själv skulle jag inte aktivera denna knapp, då det är lite mot min filosofi, men fler valmöjligheter är sällan dåligt. Kanske ett funktionsförslag till redaktionen?
 
Jag har inte sagt att 100 kronor är mycket för att få tillgång till ALLA funktioner här, men för att enbart få tillgång till VISSA är det oskäligt mycket. (Dessutom tycker jag man bör läsa på lite mer innan man säger något sådant. Hundra kronor per år ger dig inte ALLA funktioner, blogg och portfolio ingår inte i dessa hundra kronor, fast det kanske är en petitess.) Det har i liknande trådar framförts att personer som betalar inte ens borde få tillgång till forumen utan endast betalande medlemmar borde få finnas och att det skulle kunna finnas ett tidsbegränsat (kanske två veckors) prova-på-medlemsskap så ingen köper grisen i säcken. Det tycker jag gravt ringaktar det engagemang många lägger ned.

_________________________________________________
Ok, jag ber om ursäkt där, jag var lite snabb i mitt förra inlägg. Visst känner jag till att du inte får tillgång till ALLT för 100:-, men som sagt, ibland svarar man lite snabbt och lite för generellt.

_________________________________________________
Och återigen hamnade vi i gropen en "löjligt liten summa". Jag sänker mitt förslag ytterligare: Är DU villig att betala en tiondels minimimedlemskap åt den person du anser hjälpt dig MEST på Fotosidan? (För denna summa får du knappt en liten skål jordnötter till din öl på studentpuben). Nio till som tycker detsamma och denna person har sitt medlemsskap betalt/förlängt och kanske känner ytterligare lite uppskattning och en klapp på axeln för det han/hon gör. Hitintills har jag inte sett någon som ställt sig upp och sagt att de gärna skulle "betala" för det. (Notera att dessa pengar tillfaller ju i slutändan Fotosidan så alla får som de vill, eller?)
_________________________________________________

Här tror jag det var du, som läste mitt svar lite snabbt. För vad jag försökte få fram, är just detta, att förhoppningsvis många av oss bidrar med våra kunskaper, kanske inte här på Fotosidan just, men över huvudtaget ute i samhället. Du, har vissa specialkunskaper, så har även jag, vilket jag försöker bidra med och hjälpa andra efter bästa förmåga.. För mig räcker dock ett uppskattande tack och vetskapen att jag kunna hjälpa någon medmänniska.. Någon speciellt bidrag behöver jag inte.. För mitt resonmang är faktiskt att det där brukar jämna ut sig i det långa loppet.

Visst, det finns människor överallt, som bara tar, men aldrig ger ngt tillbaka, vad det än vara månde.. Ok, då får dom väl göra det.. men tror dom till slut brukar förlora på det själva.

Ok, nu diskuterar vi iof, specifikt Fotosidan, men som sagt, och nej, jag är nog generellt sätt inte beredd att betala en mini10-dels medlemsskap för någon.. Däremot, skulle jag mycket väl kunna ge bort i present ett årsmedlemskap till någon fotointresserad person.

Varför jag inte är beredd att gerenellt sätt betala en 10-dels medlemskap för någon som hjälpt mig här, kan tyckas snålt och ogint.. Men för mig personligen handlar nog detta som sagt återigen om hur vi ser på detta med våra olika kunskaper.. Du hjälper mig i något fotorelaterat.. vem vet nästa gång kanske jag kan hjälpa dig.. med något som är min specialkunskap.
 
Gersemi skrev:
Här tror jag det var du, som läste mitt svar lite snabbt. För vad jag försökte få fram, är just detta, att förhoppningsvis många av oss bidrar med våra kunskaper, kanske inte här på Fotosidan just, men över huvudtaget ute i samhället.
Jag förstod vad du menade men eftersom jag vänder mig mot att hundra kronor är en struntsumma så var det just i kontexten Fotosidan jag menade det. Jag vågar påstå att det beteende jag visar på Fotosidan i mycket stor utsträckning reflekterar det beteende jag uppvisar i verkliga livet. Hitintills är dock Fotosidan det enda ställe där jag indirekt fått känna dessa "påtryckningar" och känner mig orättvist "etiketterad".

Varför jag inte är beredd att gerenellt sätt betala en 10-dels medlemskap för någon som hjälpt mig här, kan tyckas snålt och ogint..
Det tycker jag inte alls!

Jag är inte heller helt förtjust i idén att man skulle betala andra för att de ska dela med sig av sin kunskap. Men det är också precis dit jag ville komma. Att de där hundra kronorna må vara en skitsumma, men det är en ren principsak för många: "Jag tycker om att hjälpa, då vill jag inte få påtryckningar på mig att betala."

Den attityden hos folk som gör att bland annat jag, och uppenbarligen andra, känner sig mindre motiverade att vistas här och det tror jag inte Fotosidan som community har som avsikt.

De mervärdestjänster som Fotosidan erbjuder tycker jag är mycket prisvärda för de som har behov av dem och redaktionen är duktiga på att vidareutveckla Fotosidan och dessa tjänster.
 
maxzomborszki skrev:
Jag förstod vad du menade men eftersom jag vänder mig mot att hundra kronor är en struntsumma så var det just i kontexten Fotosidan jag menade det. Jag vågar påstå att det beteende jag visar på Fotosidan i mycket stor utsträckning reflekterar det beteende jag uppvisar i verkliga livet. Hitintills är dock Fotosidan det enda ställe där jag indirekt fått känna dessa "påtryckningar" och känner mig orättvist "etiketterad".

Jag hoppas inte jag på något är en av dessa som du känner försöker utöva "påtryckningar" eftersom du en sk gratismedlem.

För mig är det helt egalt om man betalar eller ej. Det är som sagt, upp till var och en.. men att jag gav mig in i den här diskussionen är just "gnället" när man som gratismedlem upptäcker att just detta medlemskapet blir utstängd från vissa funktioner.. Det gäller här på Fotosidan och alla andra communties, som har graderade medlemskap.

Det är då jag säger, ok, gilla läget, som det är, eller pytsa in 100:- eller mer, vad det nu är du vill kunna komma åt för funktioner.
 
Jag har full förståelse för att det kostar att drifta denna sida. Opponerar mig heller inte mot 100 kronor. Inget högt pris jämfört med mycket annat. Men det kan ändå vara värt att fundera över ett paradigmskifte. Några tankar:

Varför inte lägga ut dyrdriftade klipp på YouTube? De skulle vara gratis i drift och göra god reklam för sajten.

Tittar man på KIA Index (vecka 28) så har Fotosidan nära lika många besökare som Ekonominyheterna. De tar goda pengar för annonser som kan betala en redaktion. Mellan 15 000 och 75 000 kr/vecka för varje annons. Priserna för Fotosidan vet jag inte. Min poäng är att det borde finnas potential.

Här är redaktionen i stort frivilliga. Alla de som mer än gärna hjälper andra och tillsammans skapar sajtens stora tillgång: Innehållet i form av den gemensamma kunskapen. Ju lägre trösklar (så även principiella för dem som har råd men inte vill betala 100 kronor) desto bättre.

Det är viktigt att ha detta i åtanke. Här får man inte allting. Här hjälper medlemmar till att bygga det unika innehållet. Med bilder och foruminlägg. Som en skev men ändå tänkvärd jämförelse: Vore det rimligt om Ekonominyheterna tog betalt av sina reportrar?

Uppenbarligen är det en het fråga och vissa upplever medlemsnivåerna, som baseras på ekonomi snarare än grad av insats, som något negativt. Därför tror jag det kan vara nyttigt att se över sin inkomstmodell.

Om det visar sig att medlemsavgifter är bäst för Fotosidan så säger jag ingenting om det. 100 kronor är i dagsläget billigt. Men att jämföra med en tidning eller bok är också det en lite haltande jämförelse.

Så tänker jag.
 
När folk börjar prata om att det är en principsak att inte betala medlemsavgift så har det nog tagit slut på argumenten...

Lås fler möjligheter för ej betalande medlemmar. Lås t.ex. all skrivmöjlighet i forumen för dessa.
 
Gersemi skrev:
Jag hoppas inte jag på något är en av dessa som du känner försöker utöva "påtryckningar" eftersom du en sk gratismedlem.
Nej, jag har inte känt att du varit någon av de "påtryckande", tvärtom så tror jag vi har varit överens på det stora hela.

Kanske förstår du när du läser Leifs inlägg hur djupt besviken jag blir för de sena kvällar när jag hjälpt folk för att sedan får se skit som detta i forumen.

Tack för att du tog dig tid att förklara din ståndpunkt och dina tankar.

elbe skrev:
När folk börjar prata om att det är en principsak att inte betala medlemsavgift så har det nog tagit slut på argumenten...

Lås fler möjligheter för ej betalande medlemmar. Lås t.ex. all skrivmöjlighet i forumen för dessa.
Leif, har du över huvud taget läst vad som skrivits?

Med tanke på vad du skriver verkar det inte så, eller så har du själv slut på argumenten. Men tack, är det fortfarande på det här sättet man blir bemött på Fotosidan har jag faktiskt ingen lust att vara här längre, du har visat mig vägen... bort härifrån.

Jag blir så besviken att det inte finns ord för det. Är det det här man ska betala pengar för?

Ett sista ord, jag önskar nästan att Fotosidans redaktion går på ditt förslag och endast låter betalande medlemmar skriva i forumen. Med tanke på hur mycket icke-betalande medlemmar bidrar i just forumen skulle Fotosidan gå en mycket snabb och smärtfri död till mötes. Då får du se hur mycket en fotocommunity är värd utan engagemang och där bara pengarna spelar roll.

Det var roligt så länge det varade, tack och adjö!
 
elbe skrev:
När folk börjar prata om att det är en principsak att inte betala medlemsavgift så har det nog tagit slut på argumenten...

Lås fler möjligheter för ej betalande medlemmar. Lås t.ex. all skrivmöjlighet i forumen för dessa.

Klargörande: För min del handlar det mest om att det inte blivit av, att jag är icke betalande medlem. Har inte varit medlem här så länge.

Kan ändå tro att det handlar om en principsak för vissa. Som någon tidigare skrev: det finns de som tycker att allt på nätet skall vara gratis. Om verkligheten är sådan kan man inte blunda för den, oavsett vad man själv tycker.

Ambitionen med mitt förra inlägg var att försöka lufta och hitta fler och nya vägar som alla gillar. Att låsa mer tror jag är att måla in sig i ett hörn.

Tiderna förändras och det gäller även den värld som Fotosidan finns i. Det är en kanonsida på många sätt, men varför inte diskutera alternativa vägar för framtiden?
 
maxzomborszki skrev:

Leif, har du över huvud taget läst vad som skrivits?

Med tanke på vad du skriver verkar det inte så, eller så har du själv slut på argumenten. Men tack, är det fortfarande på det här sättet man blir bemött på Fotosidan har jag faktiskt ingen lust att vara här längre, du har visat mig vägen... bort härifrån.

Jag blir så besviken att det inte finns ord för det. Är det det här man ska betala pengar för?

Ett sista ord, jag önskar nästan att Fotosidans redaktion går på ditt förslag och endast låter betalande medlemmar skriva i forumen. Med tanke på hur mycket icke-betalande medlemmar bidrar i just forumen skulle Fotosidan gå en mycket snabb och smärtfri död till mötes. Då får du se hur mycket en fotocommunity är värd utan engagemang och där bara pengarna spelar roll.

Det var roligt så länge det varade, tack och adjö!

Tråkigt att du drog Max... Svårt att skriva ett svar till dej då...men får väl försöka.

Jo då! Jag har läst vad som skrivits.

Nej! Det är det här du inte betalar pengar för...

Och! Jag tror ju att inte ens du är så fullärd inom foto så att du inte kan lära dej något mer här på fotosidan. Kanske t.o.m. mycket mer som betalande medlem?.. Och du vet väl att den som ger lär sej mest själv.

Att ge 100, 300 eller 500 kronor per år till FS är oxå ett sätt att ge för att själv få kunskap.

Magnus!
Javisst ska man kunna resonera om alternativa vägar men att använda principskäl innebär ju bara låsta ståndpunkter utan vilja till alternativ. Ta betalt för fler tjänster är bara mitt förslag...

/Leif

PS. Apropå att ge... Jag har givit bort ett betalt medlemsskap här på FS...och det har lärt mej mycket om foto. DS
 
Senast ändrad:
Hmm varför tror ni att andra kostnadsfria siter på nätet är "gratis"? Youtube har nämnts o det är lite intressant. Google köpte nyligen youtube för 12 miljader kr. Betalar någon 12 miljader kr bara för att vara lite schyssta mot oss tro? Hmm, nej jag tror minnsan att det är hund begraven här...
Jag tror nämligen att Google har tänkt sig att tjäna pengar på den affären!

Hurvida Fotosidan borde vara en gratis site eller stå kvar som oberoende är otroligt viktig.
Med 90k medlemmar, alla med ett mycket specifikt intresse som kostar oss väldigt mycket pengar varje år så finns det ju såklart ett underlag för att tjäna pengar här.

Så frågan om det är värt 100 kr att hålla Fotosidan fri från ekonomiskt intresse utifrån, så självklart ja från min sida. Just det att sidan görs av fotografer för fotografer är för mig själva poängen.
 
Lowrider skrev:
Så frågan om det är värt 100 kr att hålla Fotosidan fri från ekonomiskt intresse utifrån, så självklart ja från min sida. Just det att sidan görs av fotografer för fotografer är för mig själva poängen.

Mycket bra poäng André! Ett allt för tajt samarbete med, låt säga Canon eller Nikon, hade kanske varit för känsligt för att vara riktigt bra.

Samtidigt tror jag att annonsörer inte enbart behöver vara direktkopplade till fotoprylar. Det finns de som säljer gps:er, resor och fritidskläder som även de är intresserade av att bli synliga för fotografer. Kameramärken är lite för mycket "religion" kanske.

Som sagt, bra och mycket viktigt påpekande där. Tycker jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.