Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Låst Ikoflex

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Glad som en lärka (nåja...) fick jag idag min på Tradera inköpta Ikoflex 1b. Säljaren hade uppgett att de långa tiderna inte fungerade, så det var jag inställd på. De korta verkade dock fungera. Hursomhelst gjorde jag dumheten att testa självutlösaren och alltihop låste sig. I ärlighetens namn måste jag erkänna att jag nog inte hade full koll på vilka spakar jag pillade på. Kort sagt: Slutarspänningsarmen har fastnat i bottenläget. Finns det nåt jag kan göra förutom att antingen försöka hitta nån kameraskruvare eller låta Ikoflexen bli ett obrukbart prydnadsföremål?

//Anders

Jag har visserligen en Ikoflex II men din är väl också en sådan som har avtryckaren placerad uppe vid sökaren. Avtryckaren är förbunden med slutaren med en lång arm av bockad plåt. Den här konstruktionen har krånglat på min nästan ända sedan jag köpte den 1961, begagnad. Armen glider förbi utlösararmen på slutaren och kilar fast sej på något sätt i nedtryckt läge och det märks på att avtryckaren blir lite slak och kan dras upp och ner utan motstånd. Instumentmejsel och ta bort sidoplåten och bocka tillbaka armen är receptet som jag tillämpat ett oräkneligt antal gånger.

Någon självutlösare finns väl inte. Armen under objektivet är slutarspänningsarmen. Före varje exponering måste slutaren spännas. Om jag minns rätt finns det dessutom restriktioner när det gäller att gå till 1/500 med slutaren spänd på vissa modeller. Jag tror att det har varit uppe i någon tråd tidigare här på FS.

Jo, nog är väl spak 1 självutlösararmen, eller? Och spak 2 slutarspänningen? Och spak 3 bländaren? Eller har jag fått rubbet om bakfoten?

Spak 2 stter fast i bottenläget, spak 1 går att dra försiktigt upp och ner, fjäderbalastad så den åker tillbaka till det övre läget. Avtryckaren är helt stum.

Bilagor

• bild5.jpg
    bild5.jpg
    54.1 KB · Visningar: 196
Den ser inte ut som min Ikoflex. Det är inte så enkelt att du bara behöver dra fram filmen? Om räkneverket har passerat 12 måste det återställas till 1 genom att pressa den lettrade knappen vid räkneverket med tummen och vrida den till 1. Vilken av spakarna ställer du tiden med?
Spak 2 verkar vara slutarspänningen och nedanför den en omkopplare mellan x och M-synk.

På min så måste man dra fram filmen efter det att man tryckt på avtrycket. Räkneverket är lite lurigt också. Man måste dra "fram det med tummen" när man laddat filmen.

Jag tror du har blandat ihop spakarna. Du borde ju ha en tidsinställning någonstans. (Det kan vara vanskligt att byta tid efter man spänt slutaren)
Du verkar ha en omkopplare för nya och äldre typer av blixt (X,M)

Just det du råkat ut för verkar vara ett ganska vanligt problem med äldre kameraslutare. Självutlösaren kan låsa fast hela slutaren och då krävs demontering och justering, företrädesvis på verkstad vilket kostar bortåt 1500:- eller kanske mera. Ha därför för vana att aldrig använda självutlösaren på äldre kameror. Har råkat ut för samma sak med min egna Ikoflex och den står nu i obrukbart skick. Den fungerade annars helt klanderfritt. Fick rådet av Kameramuséet i Olofström att aldrig använda självutlösaren och jag tror det är ett gott råd vad gäller äldre kameror med mekaniska slutare, såvida de inte gåtts igenom på verkstad och testats/justerats vad gäller den funktionen.

Tiden ställer jag genom att vrida på en ring i ett urtag som på bilden skyms av den av mig ritade ringen kring spak 3. Räkneverket kan jag inte rubba. Inte heller frammatningen, numera. När jag testade tidigare gick det, men alltså inte nu.

Måste man ha film i? Ska det inte gå att torrklicka som jag gjorde tidigare idag?

Jaja, det verkar som om det måste till lite handpåläggning. Ska leta fram små mejslar i morgon och försöka lossa på sidoplåten. Om jag törs...

//Anders

Graal skrev:
Just det du råkat ut för verkar vara ett ganska vanligt problem med äldre kameraslutare. Självutlösaren kan låsa fast hela slutaren och då krävs demontering och justering, företrädesvis på verkstad vilket kostar bortåt 1500:- eller kanske mera. Ha därför för vana att aldrig använda självutlösaren på äldre kameror. Har råkat ut för samma sak med min egna Ikoflex och den står nu i obrukbart skick. Den fungerade annars helt klanderfritt. Fick rådet av Kameramuséet i Olofström att aldrig använda självutlösaren och jag tror det är ett gott råd vad gäller äldre kameror med mekaniska slutare, såvida de inte gåtts igenom på verkstad och testats/justerats vad gäller den funktionen.

Ok... jäklar... :-(

//Anders

Av din beskrivning tror jag inte att det är det fel som jag drabbats av och som jag beskrivit ovan. Tror mera på Nils diagnos nu.

Räkneverket är som sagt lite lurigt. När man har tagit exponering 12 så kan man fritt vrida fram filmen tills den är helt upprullad på upptagningsspolen. När man sedan sätter i ny film kan man obehindrat dra fram den till ruta 1 (kollas i det röda fönstret i botten på kameran) därefter trycker man hårt på den lettrade knappen och vrider den så att siffran 1 kommer fram i det lilla fönstret, jag vill minnas att knappen då låser fast på 1. Sedan är det bara att spänna slutaren och trycka av efter att tid och bländare ställt in. Jag skulle tro att din kamera har spärr mot dubbelexponering och alltså måste man dra fram filmen (och spänna slutaren) innan det går att rycka av igen.

Men det kan iofs vara så att du kommit till ruta 12 och då är hela kameran låst tills du återställt räkneverket. Man trycker in med fingret och skruvar sedan bakåt tills det tar stopp. Sedan kan man vrida fram och trycka av igen. Man behöver inte ha film i.

Min Ikoflex (som inte har räkneverk) segar också på självutlösaren, men det räcker med att jag trycker försiktigt på självutlösarspaken, så att den knarrar färdigt, så att slutaren går. Sedan kan jag dra fram filmen och utlösa den igen. Den 1b som du har är av något nyare modell än den jag har. Jag har funderat på att fixa den, men det är mycket jobb enligt min kompis som skruvat i en del av mina gamla kameror.

När spak två till vänster är nere är slutaren spänd. När spak ett (till höger) är nere är självutlösaren spänd.
När den röda markeringen syns (intill avtrycket) är filmen framdragen så att dubbelexponeringspärren inte hindrar dig från att trycka av.
Även om själutlösaren är spänd ska kameran utlösas med avtrycket som tyvärr alltid är lite hårt, om självutlösaren inte går att hjälpa på traven genom att du för den försiktigt uppåt till övre läget, då tror jag uppriktigt sagt att det behövs en skruvmejsel och en reparatör som kan de här gamla godingarna.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar