** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Låsbar programratt på 5D mk II och 7D

Produkter
(logga in för att koppla)
Det syns inte mycket av det på displayen. Det är bättre att titta på ratten.

Det har hänt mig ett antal gånger att ratten stått på fel ställe, när jag tar upp kameran för att fotografera med. Ibland ser jag det innan det är dags, ibland tar jag någon eller några bilder innan jag inser att den står fel.

Det syns inte mycket av det på displayen. Det är bättre att titta på ratten.

Det har hänt mig ett antal gånger att ratten stått på fel ställe, när jag tar upp kameran för att fotografera med. Ibland ser jag det innan det är dags, ibland tar jag någon eller några bilder innan jag inser att den står fel.

Det enda som inte står är vilket C-läge man står i, annars ser man ju visst vilket läge som är aktivt. Nu menar jag den stora displayen, inte toppdisplayen (som jag för övrigt aldrig tittar på överhuvudtaget :p)

Det enda som inte står är vilket C-läge man står i, annars ser man ju visst vilket läge som är aktivt. Nu menar jag den stora displayen, inte toppdisplayen (som jag för övrigt aldrig tittar på överhuvudtaget :p)

Använder nästan aldrig diplayen vid själv fotograferingen.
Den används av mig vid.
* Maktofotografering
* Radering och visning av bilder
* Avancerade inställningar

/Stefan

Använder nästan aldrig diplayen vid själv fotograferingen.
Den används av mig vid.
* Maktofotografering
* Radering och visning av bilder
* Avancerade inställningar

/Stefan
Så du påstår att om du tänkt ställa kameran på säg 1/250, iso 3200 och f/4 innan du börjar plåta (alltså inte ändra medans du fotar) så tittar du inte på displayen när du gör det, utan stoppar du ögat till sökaren?
Och du tittar heller aldrig på histogrammet efter du tagit en bild?
Hur ställer du in AF, mät- och matningsmetod utan att titta på displayen (visas inte i sökaren)? Det är ju knappast avancerade inställningar utan sånt man alltid ändrar efter motivet.

Genom att titta på toppdisplayen, förstås. Den är ju alltid igång, inget som måste slås på och jamsas med för att den ska gå att använda. Inte tar den märbart med ström heller, till skillnad från den belysta modellen där bak.

Den bakre dispalyen tittar jag aldrig på för att göra några inställningar, utom vid speciella tillfällen, där den är lättare att se än den övre. Kameran sitter högt upp på ett stativ, exempelvis.

Genom att titta på toppdisplayen, förstås. Den är ju alltid igång, inget som måste slås på och jamsas med för att den ska gå att använda. Inte tar den märbart med ström heller, till skillnad från den belysta modellen där bak.

Den bakre dispalyen tittar jag aldrig på för att göra några inställningar, utom vid speciella tillfällen, där den är lättare att se än den övre. Kameran sitter högt upp på ett stativ, exempelvis.
Den enda fördelen jag ser med toppdisplayen är att den drar mindre ström, i övrigt presenterar den informationen på ett sämre sätt än den stora. Att den överhuvudtaget existerar på moderna kameror är väl bara en kvarleva från den analoga tiden, då det inte fanns nån display på baksidan, för att många som är vana vid att använda den vill ha den kvar. Det är i alla fall trevligt att det finns nåt som passar alla :)

Det är bättre att avgöra om man har One Shot AF eller Servo AF genom att se om det finns någon text på ett visst ställe än genom att faktiskt läsa den. Så toppdisplayen är bättre.

Men det är som du säger: Det finns något för alla sätt att arbeta på.

Den enda fördelen jag ser med toppdisplayen är att den drar mindre ström, i övrigt presenterar den informationen på ett sämre sätt än den stora. Att den överhuvudtaget existerar på moderna kameror är väl bara en kvarleva från den analoga tiden, då det inte fanns nån display på baksidan, för att många som är vana vid att använda den vill ha den kvar.
Nä, helt fel. Den är av reflektiv typ och är supertydlig i ex. solsken. Stordisplayen är ett skämt i jämförelse och anpassad för att visa bilder. Ska vi slå vad om att den finns kvar om 10 år?

Nä, helt fel. Den är av reflektiv typ och är supertydlig i ex. solsken. Stordisplayen är ett skämt i jämförelse och anpassad för att visa bilder. Ska vi slå vad om att den finns kvar om 10 år?

Missförstår jag nu?

Menar du att du att den stora displayen kommer försvinna innan top-displayen gör det?

Jag tycker den bakre stora displayen är helt överlägsen den lilla top-displayen. Jag tror som tidigare talare att top-displayen endast finns kvar som en eftergift till de som fotat länge och är vana med den. Om det är något som kommer att försvinna först är det den lilla displayen - tror jag.

Jag använder ofta den bakre displayen när jag skall göra inställningar. Synd bara att Canon inte har den smidiga funktionen för att släcka displayen på 7D som man hade på 400D.

När det gäller ISO, tid och bländare gör jag det dock oftast med ögat i sökaren och på "känn" med de små knapparna. Likaså val av fokuspunkt.

Jag skulle gärna se att sökaren utvecklades och blev ännu större och tydligare så att man i princip kunde visa alla inställningar där.

Fast nu kanske vi drar iväg väl mycket off topic.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar