Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Låsbar programratt på 5D mk II och 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

nikitin

Aktiv medlem
Canon har börjat erbjuda att man kan byta programratten på en 5D mk II och 7D till en låsbar. Vet ej om detta är möjligt i Sverige eller vad det kostar...
 
Jag själv har erfarenheter av låsbar programratt till en Canon EOS5:a (analog), den var utrustad med just ett lås, vilket var den kamerans svagaste länk. Att reparera programratten kostade ca 1000:-

Vad som hände var att man i hastigheten glömde bort att trycka ner låset och vred ratten ändå och då gick den sönder. Men Canon har säkert hittat en bättre konstruktion på denna.

Mvh. Bengt H
 
Jag själv har erfarenheter av låsbar programratt till en Canon EOS5:a (analog), den var utrustad med just ett lås, vilket var den kamerans svagaste länk. Att reparera programratten kostade ca 1000:-

Vad som hände var att man i hastigheten glömde bort att trycka ner låset och vred ratten ändå och då gick den sönder. Men Canon har säkert hittat en bättre konstruktion på denna.

Mvh. Bengt H

Det var väl inte så mycket låsningen som de fjantiga plastinfästningarna i kombination med en vass metallbricka som var problemet. Man får verkligen hoppas att Canon inte återanvänt den designen. ;)

(Själv "lagade" jag min för 0 kronor och ett stort antal svordomar genom att byta ut plastbitarna mot ett par metallskruvar. Nu funkar förvisso inte låsknappen alls, men lika glad för det är jag eftersom ratten fick lite mer distinkta lägen på köpet.)
 
Canon har börjat erbjuda att man kan byta programratten på en 5D mk II och 7D till en låsbar. Vet ej om detta är möjligt i Sverige eller vad det kostar...

Jag ställde frågan till Intervision igår kväll. Fick just detta svar från dem.
Citat:
Det går bra att lämna in kameran för denna modifiering. Det kostar
ca 700 kr exklusive moms, reservdel och eventuell returfrakt.
Slut citat
 
Lämnade in min 7d på canon rcc i göteborg idag för byte till låsbar programratt, fick tillbaka den samma dag, det kallar jag service.
 
Senast ändrad:
Tror det var låsbart vred på både min eos5 och eos100, såg aldrig vitsen men det, förutom att det som någon skrev bara var en tidsfråga innan det skulle ge upp.

Varför vill man spärra vredet?
 
Varför vill man spärra vredet?

För att ratten inte skall röra på sig när man har kameran hängande på axeln. Med vissa kombinationer av objektiv hamnar kameran i en vinkel som gör att ratten ligger mot ryggen/höften och garanterat har ändrat läge när man skall plåta.

/ Kalle
 
För att ratten inte skall röra på sig när man har kameran hängande på axeln. Med vissa kombinationer av objektiv hamnar kameran i en vinkel som gör att ratten ligger mot ryggen/höften och garanterat har ändrat läge när man skall plåta.

/ Kalle

Finns en mycket billigare lösning som har egentligen annat syfte. Och lösningen heter BLACKRAPID ;)

/Stefan
 
Finns en mycket billigare lösning som har egentligen annat syfte. Och lösningen heter BLACKRAPID ;)

Jag har en RS1 eller om det kanske är RS2. Min programväljare är ofelbart i något knasläge när jag snabbt ska ta upp min 7D från höften och ta en bild. Så min Blackrapid är relegerad till gammelkameran igen.

Jag kan personligen tänka mig att pynta lite stålar för att få en låsbar ratt. Jag vet inte hur många bilder jag har tagit med kameran i helt fel läge och därigenom gått miste om tillfället, men det är en hel del...

För övrigt snurrar programväljaren på 7D lite väl lätt tycker jag, men å andra sidan har jag betydligt mindre moderskänslor för min kamera än vad många andra har (den bor ofta löst liggandes i en väska).
 
Det är väl mindre troligt att någon vill betala hälften av vad kameran är värd för att få en låsbar ratt, jämfört med en tiondel eller vad det nu kan bli för de här modellerna.
 
Själv har jag vanan att slänga ett snabbt öga på displayen och kolla vilket läge kameran står i innan jag plåtar efter jag haft den hängandes. Kan iofs tillägga att ratten aldrig under två års användande hamnat i fel läge för mig än heller (5DmkII).
 
Har hänt men det är väldigt få gånger och har oftast upptäckt det före bilden tas eller iaf direkt efter. Min ratt på 5d2:an är riktigt trög.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.