Annons

låsa mappar på servern

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikgbg

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar om det går att lösenords skydda mappar på min server på något enkelt sätt.

Scenariot jag står i nu:

Har lagt upp ett flash galleri med hjälp av lightroom, jag vill kunna lösenords skydda mapparna som galleriet använder men ändå hålla själva galleriet öppet så att det inte behövs lösen för att komma på galleriet. Går det?

Visst är det enklare för den som tittar att göra en print screen, men är nyfiken rent hypotetiskt om det går!

Fann själv att det blev ganska enkelt att hitta rätt URL till enskilda bilder o sedan högerklicka för att ladda ner dom.
 
I princip går det inte.
Det finns lite saker du kan göra för att försvåra men det kräver programmeringskunskap. Det går att använda dynamiska länkar som ändras för varje visning. Då blir en url bara giltig en gång.
Det går att skriva om koden webläsaren får så att det blir mycke svårare att läsa ut vad det är för adress till bilden.

Bäst är nog att inte lägga ut bilder man inte vill ska försvinna. Eller så får du göra en film av ditt bildspel istället. Då funkar bara skärmdumpar.
 
I princip går det inte.
Det finns lite saker du kan göra för att försvåra men det kräver programmeringskunskap. Det går att använda dynamiska länkar som ändras för varje visning. Då blir en url bara giltig en gång.
Det går att skriva om koden webläsaren får så att det blir mycke svårare att läsa ut vad det är för adress till bilden.

Bäst är nog att inte lägga ut bilder man inte vill ska försvinna. Eller så får du göra en film av ditt bildspel istället. Då funkar bara skärmdumpar.

ok! Det känns som allt för mycket jobb, men tack iallafall!

Är nödd o tvungen att lägga ut mina bilder på nätet på något sätt, dom flesta av mina kunder är privatpersoner och för varje uppdrag lägger jag upp ett flash galleri som dom väljer bilder ifrån, flash försvårar ju lite mer än högerklicken, men skärmdumparna är irriterande
 
ok! Det känns som allt för mycket jobb, men tack iallafall!

Är nödd o tvungen att lägga ut mina bilder på nätet på något sätt, dom flesta av mina kunder är privatpersoner och för varje uppdrag lägger jag upp ett flash galleri som dom väljer bilder ifrån, flash försvårar ju lite mer än högerklicken, men skärmdumparna är irriterande

Det kostar inget extra att skapa subdomäner. Ge bara ut uppgifterna till den specifika kunden, eventuellt med en inloggningssida för att kunna komma åt bilderna. Ladda upp bilder i låg upplösning och i litet format som förhandsvisning.

Det är lättare att gå till "temporary internetfiles" och hämta bilden än att göra skärmdumpar. Det finns inget 100% skydd mot bildstöld på nätet. Se det som ett tecken på uppskattning om någon gillar din bild så mycket att dom vill ta den!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.