ANNONS
Annons

Låsa fokus på D5

Produkter
(logga in för att koppla)

meph8

Aktiv medlem
Hej
Fick min Dynax D5 igår.

Om jag använder AF för att fokusera på ett objekt
sen knäpper över till MF manuellt fokus
stannar fokusen kvar på plats då?

Det finns ju ingen fokuslock förutom avtryckar knappen och jag vill låsa den för att ta bilder på mig själv.

Ja, det gör den.
Drivaxeln för fokusmotorn frikopplas gentemot objektivet. (du ser den när du monterar av objektivet). Men när du sen kopplar in af:en igen så kör den till oändligtläget.

Om du slår över på MF efter du fokat med AF så stannar den kvar i det läget, ja.

Edit: Oj, Jörgen var ett par sek tidigare :p

tack för det. Då kan jag mäta focus en gång sen leka lite med fokuset låst när jag tar lite självporträtt. :)

Nästan på samma tema: har inte hunnit kolla än, men går det att ställa in så att man låser fokus med någon annan knapp. En av de som man når med tummen t ex. Är det det någon som kör så - vilka är fördelarna tycker ni? Är det värt att "lära om"?

Jag körde så jämnt på min panasonic FZ5 när jag tog självporträtt. Låste med en annan knapp. sen var det bara att sätta timer och springa till platsen där man stod. Fokus var alltid låst då.

zkirtap skrev:
Nästan på samma tema: har inte hunnit kolla än, men går det att ställa in så att man låser fokus med någon annan knapp. En av de som man når med tummen t ex. Är det det någon som kör så - vilka är fördelarna tycker ni? Är det värt att "lära om"?

Det finns ju redan, men det har du säkert redan upptäckt... Tumknappen (märkt "AF") ställer in fokus. Sedan är det bara att hålla inne den och komponera om.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar