Annons

Låsa focus på D20

Produkter
(logga in för att koppla)
spike lee skrev:
Kan du låsa af med avtryckaren, sedan vrida kameran, med knappen halvvägs nedtryckt och sedan trycka av utan att skärpan ställs om? detta i one shot läge. Jag kan det inte och Canon hävdar att det inte ska gå...?
Ytterst märkligt, så här har alla EOS-kameror fungerat från dag 1. (Själv har jag alltid fokuseringen på *, men det hör inte hit.)

Fungerar den på samma sätt med Canon-objektiv som med Sigma eller andra?
 
På Canon språk heter det
ONE SHOT / AI FOCUS / AI SERVO

På One shot inställningen, eller dom övriga, går det inte att låsa AF med avtryckaren.... På verkstan i Göteborg säger dom att det ska vara så... vilket jag finner egendomligt. Vad har man då One shot till?
 
spike lee skrev:
På Canon språk heter det
ONE SHOT / AI FOCUS / AI SERVO

På One shot inställningen, eller dom övriga, går det inte att låsa AF med avtryckaren.... På verkstan i Göteborg säger dom att det ska vara så... vilket jag finner egendomligt. Vad har man då One shot till?
Frågan är kanske vad man har verkstan i Göteborg till? Jag citerar ut manualen till 20D, under One Shot AF för stillastående motiv:
"Om du trycker ner avttryckaren halvvägs startar autofokus och skärpan ställs in en gång. [---] Inställningarna för exponering och skärpa är låsta så länge du håller avtryckaren halvvägs nertryckt."

Behöver det uttryckas tydligare?
 
tjena din gamla lirare. cameron är nu hos Canon och det är bara att hoppas att den kommer hem före jul... eller nyår.

Tack för tipps om detta utmärkta forum.
 
Hur gick det, Mikael? Min 20D fungerar som du beskriver det. Med en del av de andra CF4-inställningar går det att låsa fokus med avtryckaren, men inte med CF4=0. Även min har varit inne hos Canon i Göteborg utan resultat. Trist!
 
Men det "skulle ju vara så" ...?

Hahaha.. vilka jäkla loosers på den där verkstaden..om jag får säga min mening.

/Jeppe - förstummad.
 
Det råkar inte vara så att du har servicesedlen kvar, Mikael. I så fall kanske du kan dela med dig av numret eller beskrivningen på felet, samt evt vilken servicetekniker som fixat det. Då öker chansen avsevärt för att min också kan bli fixad utan allt för många resor till Göteborg..
 
Jag tror inte jag har kvar papperna. Jag vet att det var avtrycket som byttes och det skickades av mig till Göteborg som sedan skickade det till Stockholm. Varför vet jag inte. Turen var som såhär: Uppsala --> Stockholm --> Uppsala --> Göteborg --> Uppsala --> Göteborg --> Stockholm --> Uppsala.

Jag tror att det var Solve som hade den först och sist. Killen därimellan har jag förträngt.
 
hej alla!
fått min D20 och undrar vilken firmware som är den senaste, i kameran har jag nu 2.0.0
/Rogge
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.