ANNONS
Annons

Låsa focus på D20

Produkter
(logga in för att koppla)

Jacco

Medlem
Hej !

Ska man inte kunna låsa fokus med avtrycket på D20, detta har man kunnat på tidigare modeller. På min kan man det inte utan måste andvända stjärnknappen på baksidan. Kameran har varit inne på Canon för rep. men dom hävdar att det ska vara så. Detta är innställning c.fn-04/0

Andreas

På D20 vet jag inte, men på EOS 20D fungerar det fint att välja att låsa fokus med avtryckaren om man så önskar iaf.

Låsa fokus..eller låsa exponering??? Två saker..

Exponeringslåset med * brukar vara standard på EOS-modeller. Vet inte hur det är med 20D. Kolla manualen vad CF4 skall stå på.

Det vanliga är väl:

Avtryckare/*
CF4=0 AF/AE-Lås
CF4=1 AE-lås/AF
CF4=2 AF/AF-lås (inget AE-lås)
CF4=3 AE/AF (inget AE-lås)

Kan du låsa af med avtryckaren, sedan vrida kameran, med knappen halvvägs nedtryckt och sedan trycka av utan att skärpan ställs om? detta i one shot läge. Jag kan det inte och Canon hävdar att det inte ska gå...?

Ställ in skärpan på nått i förgrunden. vrid sedan kameran så att den tidigare focus punkten flyttas. Håll hela tiden af / avtryckaren halvvägs ned tryckt. Fucuserar kameran om när du trycker ner det sista? Min gör det och jag har lämnat in kameran två gånger och fått samma svar. Det är inte fel. Det skall vara så....

spike lee skrev:
Ställ in skärpan på nått i förgrunden. vrid sedan kameran så att den tidigare focus punkten flyttas. Håll hela tiden af / avtryckaren halvvägs ned tryckt. Fucuserar kameran om när du trycker ner det sista?
Nej, mina kameror (10D resp. 20D) fokuserar inte om.

Fan va trött jag blir. Min 10 D funkar bra. Min 20 D har varit inne två gånger a 2 veckor och dom fattar inte att det är fel på den??? Vad ska man göra?

Jag har talat med dom i Stockholm och jag har talat med dom i Göteborg. Suck. Hjälper inte. I stockhom märkte dom inte felet. I Göteborg sa dom att det skulle vara så och att det funkade likadant med deras kamera. Dom rekomenderade mig att köra med * knappen. Vilket jag ska göra men det känns trist att inte ha en ny kamera som inte funkar 100

Motivföljande AF? AF-servo eller vad det heter på canon-språk, går inte det att ställa in även på one shot-läge?
Har nog aldig hört talas om en systemkamera där man inte har kunnat låsa fokus, och eventuellt exponeringsvärden, med avtryckaren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar