Annons

Låsa bländare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ljosbra

Medlem
Hej.
Har precis köpt ett nytt objektiv och när jag ska testa det står det FEE på kontrollpanelen. Hittar då i manualen att jag måste ställa in minsta bländare. Men sen då? varför fungerar det inte? Hur låser jag bländaren?

Tacksam för svar
/Trögfattad!

Senast ändrad:
Ställ in minsta bländare (högsta siffra) på bländarringen. Sen finns det en liten knapp på ringen du kan skjuta i ett läge så den blir låst.

Har objektivet ingen autofokus finns det inte heller någon låsning. Men det spelar ingen roll, det viktiga är att du ställer in minsta bländare. Förutsatt att din kamera klarar manuella objektiv - vi vet ju inte vare sig vad du har för kamera eller objektiv.

Har objektivet ingen bländarring har du något annat fel.

Jag har låst bländarringen. Men det står ändå Fee.
Jag har en nikon D70 och objektivet är AF nikon 180mm 1:2,8 ED.

Har försökt det nu men det funkar ändå inte. Kan det vara något annat som jag gör fel.
Jag låser bländaren på 22 och slår sedan på kameran.

Troligen ett kontakt fel i objektivet då som inte registrerar att bländaren ligger i rätt läge.Vrid ringen fram och tillbaka upprepade gånger och se om det hjälper.

FEE brukar betyda att den lilla haken på bländarringen inte kommer i kontakt med avkännaren på kamerahuset. Kolla så att bländarringen inte fått någon skada (haken/segmentet är borta) eller att att bländarringen tryckts in. Du bör kunna trolla bort FEE genom att manuellt röra på kamerahusets avkännare med ett gem, bara optiken går att montera. Det kan räcka med ett litet glapp för att det här skall hända. En ny bländarring (om den är trasig) kostar inte så mycket.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar