Annons

Långtidsxponering och blåst

Produkter
(logga in för att koppla)

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Jag har blivit förtjust i somras att ta bilder på "Dimmigt/Utsmetat" vatten. Vatten i detta fall är havet. Problemmet är dock att det blåser nästan alltid vid kusten och ju mer det blåser dessto finare blir bilderna.

Problemmet är skakningsoskärpa, exponeringstiden blir ofta upp till 30 sekunder och nästan alla bilder måste kasseras då jag tål inte oskarpa bilder.

Jag har försökt hänga t.ex sten på stativet för att få mindre skakningar, men det funkar inte alltid. Skulle gärna vilja åka någon gång till Torö Stenstrand när det går stora vågor, men skulle behöva lite tips hur jag minskar skakningarna till noll.

(det är allmän strand så det är inte aktuellt att bygga en fotostuga eller att ta bilderna från en bil).

Ett stort tungt lantmätarstativ gör nog susen. Det kanske går att hitta begagnat på Blocket. Alternativt får du skaffa ett bärbart vindskydd att sätta upp runt kameran.

Vad har du för stativ? Jag tror det är den som är boven trots det blåser.

Hittills har jag använt Sirui konfiberstativ 1205 med kulhuvudet K-10X vid bilder eo. Oftast med bara en eller 2 bensektioner utfällda, vid vissa bilder hade några kilos sten hängande för att stabilisera stativet.

Mitt andra stativ är Manfrotto 055 med 141 RC huvudet. Finns ingen krok att hänga ev. extratyngd på.

Använder oftast Sirui då den är lätt och får alltid plats i väskan.

Prova två exponeringar. En kvick för skärpa på tex landsortsfyren i bakgrunden och stenarna i förgrunden. Sedan kör du din långa exponering för vatten. I Photoshop så målar du fram de skarpa resp utsmetade partierna mha lagermasker.

Prova två exponeringar. En kvick för skärpa på tex landsortsfyren i bakgrunden och stenarna i förgrunden. Sedan kör du din långa exponering för vatten. I Photoshop så målar du fram de skarpa resp utsmetade partierna mha lagermasker.

Jag kör i å för sig Paint Shop men motsvarande funktionen finns. Gäller bara att få till snygga övergångar samt att kameran rör sig inte när jag ställer om exponeringstiden.

Men värt att testa kommande helg !!!!

Om möjligt för dina bilder försök placera utrustningen så nära marken som möjligt, exempelvis med stativbenen i spagat eller liknande.

Ja, gjutjärnsstativ istället för kolfiber vore nog en bättre idé. Eller åtminstone nåt i stil med mitt gamla Linhof. Går att ha som pallbock till bilar, om man vill... ;-)

Ja, gjutjärnsstativ istället för kolfiber vore nog en bättre idé. Eller åtminstone nåt i stil med mitt gamla Linhof. Går att ha som pallbock till bilar, om man vill... ;-)

Hmm, bygga om en pallbock till stativ, kanske inte helt omöjlit... Blir inte så vackert, men tål att undersökas....Skruva fast ett stativhuvud på en stabil pallbock borde ju gå.....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar