Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Långtidsexponering

Produkter
(logga in för att koppla)

darkgray

Medlem
*suck*

Jag försökte fota en fin snöklädd gran nyss, men enligt kameran var det för mörkt. Med bländaren på f/3.3 och tid 30s (maxvärde) sa kameran att det var mer än 2EV för lite. Därmed måste man alltså sätta den på "time" där man själv kan välja exponeringstid. Dock görs detta manuellt, och kamerans ljusmätare är värdelös.

Med min Nikon F65 kan man heller inte bestämma ISO, utan detta görs automatiskt (DX-blafs), så jag kan inte "lura" kameran att hitta rätt exponering för exempelvis ISO 3200 och sedan kalkylera exponeringstid för ISO 400 genom denna.

Vad gör jag? Slutar fota i mörker, eller säljer kameraskrället? :(

Kan du ställa in manuell exponeringskompensation? Ställ då in maximal underexponering och kolla om mätaren ger utslag. Lyckas du få ett mätvärde inom mätskalans område så kan du alltid räkna ut rätt exponering.

Håller med dig om att det är skam och skandal att man avskaffat manuell ISO-inställning.

Mvh/Acke

Eller så kan du koda om kasetterna med tejp och kniv. Har för mig att jag bidragit med någon länk om det om du gräver djupt i forumet. Fast det löser ju inte ditt problem eftersom du inte är ute efter att pressa filmen kom jag på :( Prova att gaffla in exponeringen med gissningsmetoden och ett antal rutor.

Ackelid: Låter ju fint det där med underexponering, men kameran är utformad så att det endast kan sättas under/överexponering i "program"-inställningarna. Kör man manuellt så är de tagna ur funktion. I kombination med att man inte har någon trådutlösare till kameran (utom en fin fjärrkontrol för 2495kr) gör ju att man ser att kameran helt enkelt tagits fram för att vara en undermålig kamera, som billighetsalternativ till den saftigare F80. :p

Nåja, jag noterade senare att kameran inte gnällde på för lite ljus, utan för mycket ljus. :) Så just detta problem löstes alltså rätt lätt.

Däremot kvarstår problemet i allmänhet. Kunde man ändra ISO manuellt hade det ju fixats, antar jag. Det är irriterande att alla andra modeller i prisklassen (Canon EOS 300, Pentax MZ-7, etc) klarar manuell ISO-inställning, medan Nikon (som ska vara fiiiint märke) har struntat i det.

Jim: Angående koda om kassetterna så känns det lite onödigt, eftersom det väl bara är att underexponera filmen ett par snäpp varje bild? Iofs måste man hålla reda på det, men det går ju i varje fall att komma undan.

Att ta 10 bilder bara för att kameran inte vill visa mig vad det skulle vara för exponering för annan ISO känns inte ekonomiskt. Kan man hacka en kamera? :)

I manuellt läge har du väl ändå ett bulbläge där du bestämmer antal minuter gissar jag.
Kör då kameran i B-läget och gör alternativ exponeringar i x antal minuter.
Man klarar sig utan trådutlösare när det handlar om långa tider. Håll bara för frontlinsen med din hand eller objektivlocket och tryck sedan på avtryckaren. När du tycker att det har gått tillräckligt lång tid håller du för objektivet igen och stänger slutaren igen.
Problemet med moderna kameror med elektroniska slutare är att de inte klarar särskilt många långtidsexponeringar innan batteriet är tomt, i synnerhet nu på vintern. Man kan ändå inte använda programfunktionerna på natten så en manuell kamera, vilken som helst, duger till nattfotografering.

Patrik, ett tips:
Om du har råd, köp en begagnad handhållen ljusmätare med hög ljuskänslighet. T.ex. en Quantum CalcuLight eller liknande. Då får du manuell ISO-inställning.

Handhållen mätning av infallande ljus är ger ofta bättre resultat än de mest avancerade inbyggda mätarna.

Mvh/Acke:)

Låter konstigt att F65 är så "dålig" när F80 är så bra... den har exponeringskompensation utanför programautomatiken, manuell iso-inställning och man kan även använda en trådutlösare modell skruvas fast i avtryckaren. det enda jag saknar är ett batteripack med avtryck...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar