Advertisement

Annons

Långsamt på fotosidan..?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Tänkte bara förhöra mig om andra än jag upplever att de senaste dagarna har inneburit långsam surfning här på fotosidan?

Jag är uppkopplad med modem och tycker att de tre senaste dagarna har varit väldigt sega. Menyer tar längre tid än vanligt att laddas upp etc.

Finns det en förklaring till det kanske!?

Mvh
Jonas

För mig som har snabbare förbindelse går det tokfort. Måste säga att det har blivit en rejäl prestandauppryckning överhuvudtaget den senaste tiden.

Hur funkar det att smurfa till andra webbplatser?

Jag märker faktiskt av att det går lite långsammare på andra sidor också nu när jag provar att "smurfa" (skrattar lite för mig själv..) till andra sajter. Men det märks mest på fotosidan eftersom det oftast är menyer och bilder som tar lite exra tid på sig.

Så uppenbarligen är det något med min uppkoppling som strular. Det fungerar, men de där 10-15 sekunderna extra som det tar för att en sida ska bli fullt uppladdad suger.

Mvh
Jonas

Jag har en teori ...som iofs inte bara är en teori. Men ganska rimlig ...

Jag kan se vilken ip adress du kommer från, och jag ser oxå vilken ip adress du besökta Fotosidan första gången.

Då ser jag att du första gången kom från en adress som heter 213.204.139.37. Och idag kommer du ifrån 213.204.156.38.

Skillanden mellan dessa är att den sista inte har någon s.k "reverse DNS" information. Dvs. det går inte att mappa 213.204.156.38 till ett namn.
Det gör det däremot med den första.

Så min teori är antingen att Tiscali precis börjat använda ett nytt ipnät (subnet) eller att dom har strul med sin DNS.

Många sajter gör lite olika kollar, dvs. "reverse uppslagning". När DNS:n inte är 100% korrekt eller saknar information så orsakar det fördröjningar.

Jag tror iofs inte (Clind?) att Fotosidan gör reverse uppslagningar, men det finns gått om sajter som gör det.

Min personliga åsikt är att Tiscali klantat sig, man bör av en mängd olika skäl se till att det finns reverse information (PTR records) i DNS:n.

-Thomas

Så vad kan jag göra åt det hela i så fall? Vänta och se om det släpper?

Om det är som du säger så borde alltså Tiscali ha gjort en förändring för bara några dagar sedan?

Kan du kolla om det var någon "reverse DNS" på min ip-adress när jag besökte fotosidan för tex en vecka sedan, dvs strax innan jag upplevde att det började bli segt?

Mvh
Jonas

Så vad kan jag göra åt det hela i så fall? Vänta och se om det släpper?
Klaga hos deras kundtjänst, det är en defekt anser jag.

Om det är som du säger så borde alltså Tiscali ha gjort en förändring för bara några dagar sedan?
Precis. (Men deras kundtjänst vet troligen inte sånt...det är inte deras jobb :) )

Kan du kolla om det var någon "reverse DNS" på min ip-adress när jag besökte fotosidan för tex en vecka sedan, dvs strax innan jag upplevde att det började bli segt?

Helst inte ...loggarna är c:a 1GB per dygn. Och du är inte den enda som kör via Tiscali. Så det är inte enkelt att hitta just "din" trafik.

Men som jag skrev i mitt första inlägg, segheten som du upplever när du smurfar till Fotosidan borde inte höra ihop med DNS problemet. Däremot andra sajter som gör DNS uppslagningar.

-Thomas

Okej, då blir det till att kolla upp med tiscali. Tack för lite input bland "ettor och nollor"..

Mvh
Jonas

Fotosidan är långsam här också. Det tar väldigt lång tid att bygga upp sidan. Andra siter är lika snabba som vanligt. Jag kör via Bredbandsbolaget.

På den dator jag använde på jobbet hade jag både Netscape och IE. Med Netscape tog det en oändlig tid att öppna en Fotosidansida.
Med IE går det snabbt, även med modemanslutning som jag fortfarande använder hemma.

Olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar