Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Långsamt minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

BertJ2

Aktiv medlem
Jag köpte ett 8 GB Kingston Elite Pro compact flash minneskort som ska ha en skrivhastighet på 20 MB/s. Jämfört med mitt gamla 2 GB SanDisk Ultra II med en skrivhastighet på 9 MB/s, så är mitt nya kort betydligt långsammare i kameran. Har även storleken på minneskortet betydelse för hur snabbt minneskortet är i kameran?
 
Vissa kort och vissa kameror trivs inte ihop helt enkelt. Hur det är med just Kinston kortet vet jag inte - jag har två halvgamla 2 Gb kingston och de fungerar bra i båda mina kameror. Sandisk Ultra III har en del kända problem med vissa kameror och vissa firmware - problem som inte finns med Ultra II eller Ultra IV...

Det är tyvärr lite så.... Tillverkarena testar inte med allt och vissa kominationer fungerar inte alltid klockrent. Dock är problemen mindre med CF än med SD där det finns många fler kominationer som inte fungerar eller fungerar riktigt dåligt.

Vad har du för kamera?
Hur väl presterar kortet i din läsare?
Formaterar du kortet i datorn eller i kameran?
 
Jag köpte ett 8 GB Kingston Elite Pro compact flash minneskort som ska ha en skrivhastighet på 20 MB/s. Jämfört med mitt gamla 2 GB SanDisk Ultra II med en skrivhastighet på 9 MB/s, så är mitt nya kort betydligt långsammare i kameran. Har även storleken på minneskortet betydelse för hur snabbt minneskortet är i kameran?


Ska ha och ska ha. Nu vet jag inte vilken kamera du har, men många kameror klarar inte att skriva 20MB/s. Att det nya skulle vara långsammare eller tom. betydligt långsammare beror sannolikt på att kameran inte gillar kortet.
 
Visst har storleken betydelse. Enligt Galbraiths tester är t ex ett Sandisk Extreme3 på 2 gig snabbare än ett Extreme4 på 8 gig (i t ex en Canon 40D).

Men visst har fabrikatet också betydelse. Jag hade själv problem med att en kamera inte alls gillade Kingstonkort, utan var betydligt snabbare med t ex Lexar och Sandisk med lägre nominell hastighet.
 
Jag har en Canon EOS 400D och har formaterat kortet i kameran. Att mitt nya kort är segare märks vid seriebildstagning och när jag bläddrar bland bilderna i kameran.

När jag kopplar det till datorn med en kortläsare så går det ibland inte att kopiera över bilderna i början, men om jag väntar jag ett tag så brukar det gå bra. Jag har inte jämfört hastigheten mellan korten när jag väl fått igång koperingen till datorn.
 
Låter inte helt friskt - kopplat till datorn skall det bara snurra. Testa att formatera ifrån datorn och då inte snabbformatera. Formatera sedan om kortet i kameran. Det kan hjälpa, men troligen inte - gratis att testa iaf,
 
jag skaffade precis som trådskaparen ett kingston compact flash elite pro 8 gigs kort med 133x skrivhastighet.
mitt två år gamla kingston elite pro 2 gigs kort med bara 50x skrivhastighet är säkert dubbelt så snabbt.
det är till ett eos 400d hus.
det är lite tröttsamt, men ingen katastrof. men jag tycker det är konstigt att de utvecklar korten så att de blir långsammare.
jag kan inte förstå hur det kan vara (men kan inte mycket om hur minnet fungerar heller) att det är så stor skillnad mellan kort och kort. hela vitsen med att skriva ut hastigheter blir ju tämligen meningslös, eller?
är det någon som vet?
kan det vara skillnad på två likadana kort, eller är det kombon med huset som spelar roll?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.