Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Långsam?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gixxer 1000

Aktiv medlem
Jag tycker att min d300s är långsam, har inget att jmfr med men för att ni ska få en indikation så trycker jag ned tills autofokus piper, sen hinner jag räkna till 6-7 ifrån att jag tryckt för att ta en bild innan den tas. Hur gör man för att få den att funka snabbare? Jag fotar i raw-långsamt?
Är det några inställningar som jag bör ändra på för o snabba upp?

En annan sak som är konstig men kanske ska vara så, jag vet inte, är att när man trycker på avtryckaren och sen släpper den utan att ta en bild så kan man se att det rör sig-förflyttar sig en bit i sökaren, ska det vara så? Eller är det ngt fel?

Menar du att du trycker ned avtryckaren, efter att ha fått fokus, och sen tar det 6-7 sekunder tills du hör slutaren klicka? - Det är definitivt något som är totalfel i så fall.

Att du kör RAW påverkar hur lång tid det sedan tar innan bilden sen sparas till minneskortet, men den är ju ett senare läge och den här fördröjningen har inget med det att göra.

Dum fråga - det är inte så att du har en slutartid som är flera sekunder och därför så dröjer det så länge innan slutaren stängs?

Att bilden i sökaren "hoppar" till kan bero på att du använder ett objektiv som har vibrationsdämpning. När du släpper avtryckaren så slår också vibrationsdämpningen av och då kan man få den effekten.

Det är inte så att du ställt in självutlösningstimern och sen glömt ställa tillbaka?
Som BjornSv skriver så är det fullt normalt att sökarbilden hoppar till lite grand om man har ett objektiv med VR.

Ja det är vr så det är väl som det ska då.

Jag räknar så snabbt jag kan till 6-7, kan det ta 1,5 sek?

Hoppsan nu hittade jag "felet"
Kollade kamerans alla inställningar, det var exponeringsfördröjning som var på.

Tack för era svar, sorry att jag besvärade.......

Är helt ny med att fotografera med systemkamera o köpte en D5100 för en vecka sen. Upplever samma sak med den när jag fotar (inomhus som utomhus). Det tar lång tid (ca 2 sek) från det att spegeln fälls upp och till att den fälls ner och bilden tas (kan man förklara det så?). Det hörs alltså två separata "klick" med ca 2 sek mellanrum.

Exponeringsfördröjningen är dock av, kollade i inställningarna. Har det här med att det är en instegsmodell att göra? Dvs att den är långsam? Andras kameror är ju snabba och de två separata klicken hörs som ett enda?

Senast ändrad:
Jag hittade svaret! Jag har hittills nästan bara använt liveview när jag fotar. Nu fotade jag utan och det blev rätt med bara ett snabbt klick.

Är helt ny med att fotografera med systemkamera o köpte en D5100 för en vecka sen. Upplever samma sak med den när jag fotar (inomhus som utomhus). Det tar lång tid (ca 2 sek) från det att spegeln fälls upp och till att den fälls ner och bilden tas (kan man förklara det så?). Det hörs alltså två separata "klick" med ca 2 sek mellanrum.

Exponeringsfördröjningen är dock av, kollade i inställningarna. Har det här med att det är en instegsmodell att göra? Dvs att den är långsam? Andras kameror är ju snabba och de två separata klicken hörs som ett enda?

Du har nog aktiverat 2 sekunders spegeluppfällning, det vill säga du har själv (inte nödvändigtvis avsiktligt) bett kameran att vänta två sekunder mellan spegeln fälls upp innan bilden tas (det gör man för att minska oskärpa på grund av skakningar från spegeln när kameran är monterad på stativ).

Sök på spegeluppfällning i kamerans handbok så borde du hitta hur du återställer kameran till normalläget.

Jag hittade svaret! Jag har hittills nästan bara använt liveview när jag fotar. Nu fotade jag utan och det blev rätt med bara ett snabbt klick.

Då var det en helt annan anledning till fördröjningen än den jag antog i föregående inlägg, istället är det så enkelt att spegeln måste vara nedfälld för att kamerans "snabba" autofokus skall fungera. I live view måste därför spegeln först fällas ned sen kan kameran fokusera, därefter måste spegeln åter fällas upp för att bilden skall kunna tas. Ditt "problem" är således kamerans normala beteende.

Då var det en helt annan anledning till fördröjningen än den jag antog i föregående inlägg, istället är det så enkelt att spegeln måste vara nedfälld för att kamerans "snabba" autofokus skall fungera. I live view måste därför spegeln först fällas ned sen kan kameran fokusera, därefter måste spegeln åter fällas upp för att bilden skall kunna tas. Ditt "problem" är således kamerans normala beteende.

Bra förklaring. Tack! :)

Jag har iofs inte Nikon, men är du säker på att kameran fokuserar med fasfokus när man använder live view? Vad är du meningen med att kontrastfokuera innan man trycker ner avtryckaren?

Och om det är så det fungerar så skulle man ju tappa en av anledningarna till att använda live view, nämligen att slippa spegelvibrationer när man använder stativ.

Jag är hyfsat säker på att bilden tas innan spegeln fälls ner. (Kan dock inte förklara varför spegeln fälls ner och upp)

Jag har iofs inte Nikon, men är du säker på att kameran fokuserar med fasfokus när man använder live view? Vad är du meningen med att kontrastfokuera innan man trycker ner avtryckaren?

Och om det är så det fungerar så skulle man ju tappa en av anledningarna till att använda live view, nämligen att slippa spegelvibrationer när man använder stativ.

Jag är hyfsat säker på att bilden tas innan spegeln fälls ner. (Kan dock inte förklara varför spegeln fälls ner och upp)

Jag vet inte hur det är på enklare modeller, men på min kan jag välja om kameran ska använda fasfokus eller kontrastfokus. Dessutom måste spegeln ner för att den vanliga exponeringsmätningen ska fungera.

Jag vet inte hur det är på enklare modeller, men på min kan jag välja om kameran ska använda fasfokus eller kontrastfokus. Dessutom måste spegeln ner för att den vanliga exponeringsmätningen ska fungera.
Använder du Sony? De är väl de enda där man kan använda fasfokus vid live view.

Olle

Använder du Sony? De är väl de enda där man kan använda fasfokus vid live view.

Olle

Nej, Nikon som frågeställaren. Kameran fäller ned spegeln, fokuserar och återgår till liveview om man enbart väljer att fokusera i det läget. Tanken är förstås att det går mycket snabbare än kontrastfokus.

Nej, Nikon som frågeställaren. Kameran fäller ned spegeln, fokuserar och återgår till liveview om man enbart väljer att fokusera i det läget. Tanken är förstås att det går mycket snabbare än kontrastfokus.
Där lärde jag mig något nytt. Detta brukar aldrig nämnas i Sonyforumet när man skryter över Sonykamerornas överlägset snabba AF vid live view ;-)

Olle

Där lärde jag mig något nytt. Detta brukar aldrig nämnas i Sonyforumet när man skryter över Sonykamerornas överlägset snabba AF vid live view ;-)

Olle

Nja, Sonys är fortfarande överlägset Nikons vid LV. Nikon har över huvud taget ingen vettig fokusmetod vid LV annat än på stativ och stillastående motiv.

Nja, Sonys är fortfarande överlägset Nikons vid LV. Nikon har över huvud taget ingen vettig fokusmetod vid LV annat än på stativ och stillastående motiv.

Kameran behöver knappast vara på stativ om man använder fasfokus - om man inte kör f/1,4 och har druckit för mycket alkoholhaltiga drycker. Att det inte fungerar bra för rörliga motiv är en annan femma, men personligen ser jag inte live-view som ett bra alternativ då överhuvudtaget. Sökaren är mycket bättre oavsett hur bra autofokusen är i live-view.

Fasfokus-kontrastfokus ,
har ingen koll på det, kan ngn förklara?

Kort och enkelt: Fasdetekterande fokus används tillsammans med den vanliga sökaren, kontrastfokus används tillsammans med liveview och också av kompakter.

Fasdetekterande fokus har fördelen att det är mycket snabbare bland annat eftersom det inte bara går att säga att fokus ligger fel utan också hur mycket fel det ligger, så att kameran bara kan skicka en signal med exakt hur mycket objektivet ska fokusera om för att det ska bli rätt. Nackdelar är att det kräver en egen AF-enhet med speglar och allt det där som gör en DSLR till en DSLR. Är det inte exakt samma avstånd för ljuset från bakkant av objektivet till sensorn som till AF-sensorn kommer fokus att bli fel, det är en av de sakerna som kan ge felfokus. Eftersom kameran talar om för objektivet hur mycket det ska fokusera om men inte kontrollerar att det blev exakt så mycket efteråt (möjligen hos Sony?) kan det bli lite fel här också, ytterligare en sak som kan behöver kalibreras. Fasfokus påverkas också av vilken maximal bländare man har på objektivet, mindre bländare ger för liten vinkel på ljuset för AF att mäta på så det blir långsammare och osäkrare ju högre man kommer. Redan vid f/4 märks att fokus blir långsammare och vid f/8 är det nästan omöjligt att fokusera. Tänk på att AF alltid mäter med objektivet fullt öppet, vilken bländare man ställer in har inget med saken att göra.

Kontrastdetekterande fokus är långsammare eftersom det bara går att säga att fokus ligger fel, men inte hur mycket fel det ligger. Här måste objektivet tugga sig igenom fokusskalan och en bit förbi fokus för att sedan backa tillbaka till den skarpaste punkten. På kompakter går det rätt bra eftersom de har enormt skärpedjup men på systemkameror med mycket kortare skärpedjup krävs det mycket tätare steg för att hitta rätt skärpa. En fördel är att man använder bildsensorn för att fokusera och dessutom kontrollerar efter varje justering, alltså är det mycket mindre risk för att fokus behöver kalibreras.

Jämfört med en Gixxer 1000 är båda två rätt slöa ;-)

Tack för utförligt svar men jag förstod inte, bländaren påverkar men ändå inte?

Fasfokus påverkas också av vilken maximal bländare man har på objektivet, mindre bländare ger för liten vinkel på ljuset för AF att mäta på så det blir långsammare och osäkrare ju högre man kommer. Redan vid f/4 märks att fokus blir långsammare och vid f/8 är det nästan omöjligt att fokusera. Tänk på att AF alltid mäter med objektivet fullt öppet, vilken bländare man ställer in har inget med saken att göra.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto