Annons

Långsam uppstart WinXPP

Produkter
(logga in för att koppla)

Anderzon

Aktiv medlem
Halloj,

Jag har ett skumt datorproblem. I ett par veckor har min burk varit extremt slö i uppstarten. Allt flyter på finfint fram tills den blå Välkomst skärmen kommer upp för att stanna i 4minuter... tidigare har den enbart visat sig i ~15sekunder max.

Vad kan detta vara för problem?
Kör WinXPP SP2, Sony Vaio TX2 1.2Mhz samt 1,5GB i ram.

Har defragmenterat, kört ad-aware från lavasoft utan några som helst framsteg.

Tacksam för era svar!

Mvh // Martin
 
Hade detta problem på min bärbara, Acer bytte ut hårddisken pga att den blev för varm, och nu funkar det utmärkt.
 
Re: Re: Långsam uppstart WinXPP

peisai skrev:
Dags att uppgradera? hehe!

Har du installerat någonting på sistone? Defragmentering? Dåligt med utrymme?

Skulle tippa på att datorn har en Pentium M 1.2 Ghz, vilket går att jämföra med en Pentium 4 med betydligt högre klockfrekvens.

Edit: ja nu läste jag igen och insåg det roliga...
Sorry!

/P
 
Halloj,

Jo det stämmer, det är en Pentium M 1,2Ghz sorry för mitt skrivfel!

Problemt återstår... Snart blir det till och blåsa hela burken och köra en total recovery :(

Mvh // Martin
 

Bilagor

  • untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    60.6 KB · Visningar: 354
Rensa bland uppstarts-filer.. brukar bli mycket mycket mycket skit som laddas in som man faktiskt aldrig använder

jag har använt mig av ett program som heter startupcleaner, bara å söka på google. och stäng av allt som du inte använder, det kommer troligen finnas mängder med filer där.. jag låter bara några få applicationer finnas kvar, och det är antivirus samt volymkontrollen.


Lycka till!
 
Nätverket?

Det finns ett MS-program BootVis som kan spåra vad som händer vid uppstart. Om datorn ibland är ansluten till nätverket så kan den vara inställd för att återanknyta till nätverken.
 
Det programmer supportas inte av microsoft längre, det går att hitta men att använda det till windows XP eller nyare rekomenderar jag ej. Det kan göra så datorn inte startar alls längre.

Vet man vad man gör (som jag ;) ) så kan man använda det.
 
Jag hade samma problem med min XP-dator i vintras. Jag gjorde (bl a) detta:

- Kör MSCONFIG (Start... Run... MSCONFIG) och välj sedan fliken Autostart. Avmarkera alla program. Klicka OK och starta om. Då startar bara de program som verkligen "behövs" för uppstarten. Gör om proceduren då och då!

- Gå in i utforskaren och leta rätt på katalogen Windows/Prefetch. Töm den (låt katalogen vara kvar). Samma sak här, gör om detta då och då.

Det hjälpte mig en bit på väg iaf.
 
Hej hej,

Jag har en nätverkshårddisk som jag ansluter till när jag är på jobbet. Om jag tar bort denna "network drive" så kommr jag igång riktigt snabbt...

Någon som vet hur jag löser detta? Vill ju inte mappa upp denna varje gång jag startat datorn :(

Mvh // Martin - absolut ingen nätverks guru...
 
Är det via loginscript den mappas upp? I så fall får man ändra i den, annars högerklickar man på disken och kopplar från disken (disconnect). Sedan kan man ha en batchfil ligga på skrivbordet, exempelvis, som man dubbelklickar på som mappar upp disken.

innehåll i batchfilen:

net use bokstav: \\servernamn\utdelningsnamn /persistent:no

Allt på samma rad.

Bokstav ersätter du med det du hade innan på disken.

Edit:Nu när jag läste igenom din fråga igen, kanske det var detta du ville undvika!
 
Tack för ditt svar Pasi,

Longscript vet jag inte vad det är... men jag antar att det är som jag haft det idag, dvs. att jag valt "reconnect network drive" när jag mappade upp disken första gången.

Hur gör jag en batch fil? *.bat eller??

Isf. borde det bli så här eller?

net use z: \\192.168.0.50\NetHDD /persistent:no

Mvh // Martin
 
Måste du länka?

Det beror lite på hur du använder nätverksdisken men du kanske inte ens behöver länka den till en enhetsbokstav? Om det tillåts i programmen du använder mot disken kan du lika gärna direkt ange \\192.168.0.50\NetHDD istället för Z:
 
Hej igen,

Det fungerar!
Men om jag lägger denna *.bat filen i min "autostart" mapp så blir det "timeout" då det tar en liten stund extra för mitt trådlösa nätverk att ansluta.

Kan man lägga in någon form av fördröjning innan autostart aplikationerna laddar?

Mvh // Martin
 
Du kan lägga in en rad i batfilen före net use kommandot som det står "pause" på, då får du trycka valfri tangent för att fortsätta att knyta enheten alt ctrl-c för att avbryta uppmappningen.

Alternativt håller du ner shift-tangenten under tiden du loggar in, då körs inte det som finns i autostart.
 
Hej igen,

Det fungerade bra med en paus i *.bat filen.
Ingen som klurat ut hur man får en liten fördröjning på detta kommando?
Istället för att man måste trycka på valfri tangent så fortsätter det själv efter ~15sekunder...

Mvh // Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.