Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Långsam K100D

Produkter
(logga in för att koppla)

MZM

Medlem
Försökte söka i forumet, men jag fick inga vettiga träffar.

Har precis skaffat en Pentax K100D. Igår skulle jag testa den lite. Befann mig utomhus och fotade. Det jag upptäckte var att kameran började jobba längre och längre innan den kunde visa snabbvisningen av den tagna bilden (inställd på 1 sekund) i lcd-fönstret. Jag kunde heller inte komma in i menyerna när den jobbade.Den oranga lampan under Fn-knappen lyste hela tiden.
Beror detta på att det var kyligt (5-6 grader ute), eller kan det vara nått med skrivhastigheten till SD-kortet. Känns inte klockrent att man måste vänta 20-30 sekunder vid vissa tillfällen innan man kunde använda kameran (ex gå in i menyerna och byta iso mm).

Någon som känner igen detta fenomen, eller är det så illa att det är nått fel på min kamera?

Tacksam för svar.

Hej!
20-30 sekunder låter väldigt mycket. På min K100 kamera blir laddtiden ungerfär lika lång som exponeringstiden. Så vid kvälls/nattbilder så laddar den ett par sekunder, vilket ofta känns som en evighet.

Har du ett långsamt minneskort?

Minskar laddtiden om du tar bort snabbvisningen?

Jag har märkt att all elektronisk utrustning blir klart segare vid lägre temperaturer.
Exempevis min mobiltelefon tar 10 sekunder att öppna knapplåset när jag åker skidor...men då pratar vi om -5, -10 grader...

Jag tycker oxå att det är på tok för länge.
Min Dimage A2 har aldrig haft sånna problem och då har jag fotat svenskarallyt i -15 grader med den.

SD-kortet är ett Twinmos 512MB står 150x (borde vara hastigheten på det) kopiera bilder från det går snabbt och bra.

Är det inte så att den kör brusredusering? Sony a100 brusreduserar lika länge som exponeringstiden vid långa exponeringstider och brusreduserings påslagen.

investor skrev:
Är det inte så att den kör brusredusering? Sony a100 brusreduserar lika länge som exponeringstiden vid långa exponeringstider och brusreduserings påslagen.

Jag har optiska bildstabiliseringen påslagen (om det är den du menar med brusreducering). Men denna hade jag alltidpåslagen på min KM Dimage A2 också. där vart dte inga problem att direkt se bilden.

säg att exponeringstiden är 1/8 då borde den dubbla bli 1/4, men den tar ju 25-30 sekunder på sig vid vissa tillfällen.

Skilj på bildstabilisering och brusreducering, två helt olika saker. Om brusreducering vid långa exponeringstider är aktiverad kommer kameran att göra två exponeringar, den andra med slutaren stängd för att mäta bruset och därefter ta bort bruset från den första exponeringen och bilden skrivs till minneskortet. Har du en exponeringstid på 15 sek kommer bruset att mätas under lika lång tid. Titta i instruktionsboken.

/Mats

Bildstabiliseringen och brusreduseringen är olika saker, men det kanske inte är det som är haken ändå.Har du formaterat kortet i kameran, det kanske hjälper.

Följsfrågor på minneskort

vilken hastighet på minneskort är lämplig att ha till pentax K100D ? Eller är kameran så snabb att man ska köpa maxhastighet på minneskorten. Det brukar finnas rekomendationstabeller till vissa märken på minnen som kameran arbetar snabbare tillsammans med. Gäller det även pentax ?

Om man tar mycket med serietagning kan det var bra att ha snabba kort (III-typ). Vissa kort lever inte riktigt upp till vad de lovar se http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=69710 som handlar lite om olika kort.
Vad har du för kort? Kan det vara så att du har ett SDHC utan att uppdaterat din firmware se http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=65069

Kylan torde inte betyda något, har använt min ist Ds i -20 ett antal timmar utan motsvarande problem, dock tycker batterierna inte om temperaturen.

/Mats

MZM skrev:
Försökte söka i forumet, men jag fick inga vettiga träffar.

Har precis skaffat en Pentax K100D. Igår skulle jag testa den lite. Befann mig utomhus och fotade. Det jag upptäckte var att kameran började jobba längre och längre innan den kunde visa snabbvisningen av den tagna bilden (inställd på 1 sekund) i lcd-fönstret. Jag kunde heller inte komma in i menyerna när den jobbade.Den oranga lampan under Fn-knappen lyste hela tiden.
Beror detta på att det var kyligt (5-6 grader ute), eller kan det vara nått med skrivhastigheten till SD-kortet. Känns inte klockrent att man måste vänta 20-30 sekunder vid vissa tillfällen innan man kunde använda kameran (ex gå in i menyerna och byta iso mm).

Någon som känner igen detta fenomen, eller är det så illa att det är nått fel på min kamera?

Tacksam för svar.

Jag hade liknande problem med min K10D när jag körde et TekQ kort. Jag bytte genast till ett Sandisk, och sedan dess fungerar det perfekt. Jag har lärt mig att det är MYCKET viktigare med ett kort som är testat på kameran än med ett snabbt kort eftersopm Sandisk var 4,5 gånger snabbare än TekQ trots att TekQ kortet på pappret bar dubbelt så snabbt.

oskard skrev:
Vilken typ av batterier hade du? Alkaliska? Laddningsbara NiMH? Laddningsbara Lithium?

Jag hade laddningsbara NiMH, har väven testat vanliga Alkaliska med samma resultat. ska testa att formatera SD-kortet i kameran nu sen o se om det hjälper.

Jag kör f.ö. med upplösning 6Mp och två stjärnor i kvalitetsnivå. gick man ner till 4 MP verkar det gå aningen snabbare.

hittar dock ingen inställning för brucreducering (har ej kollat i instr. boken än).

Re: Re: Långsam K100D

quarc skrev:
Jag hade liknande problem med min K10D när jag körde et TekQ kort. Jag bytte genast till ett Sandisk, och sedan dess fungerar det perfekt. Jag har lärt mig att det är MYCKET viktigare med ett kort som är testat på kameran än med ett snabbt kort eftersopm Sandisk var 4,5 gånger snabbare än TekQ trots att TekQ kortet på pappret bar dubbelt så snabbt.

Finns det nån lista med rekomenderade kort till pentaxkameror?

Re: Re: Re: Långsam K100D

MZM skrev:
Finns det nån lista med rekomenderade kort till pentaxkameror?
Jag har aldrig sett någon. Jag antog att SD och SDHC var en standard, och om alla fäöljde den så skule det fungera. Nu vet jag att så inte är fallet utan det verkar som om inte kameratillverkaren testat med kortet är det inte troligt att det fungerar särskilt bra. Kan nog vara så att både kamera och korttillverkare lever på att folk köper 'snabba'kort, men att de sedan inte har koll på om kortet var snabbare eller långsammare än ett Sandisk standardkort. Sandisk verkar vara det enda säkra alternativet, men det kan ju vara någon som fått andra kort at fungera. Passa dig bara för att nöja dig med att det fungerar, för det gör nog alla kort, vad det handlar om är hur snabb/långsam kameran blir.

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Långsam K100D

quarc skrev:
Jag har aldrig sett någon. Jag antog att SD och SDHC var en standard, och om alla fäöljde den så skule det fungera. Nu vet jag att så inte är fallet utan det verkar som om inte kameratillverkaren testat med kortet är det inte troligt att det fungerar särskilt bra. Kan nog vara så att både kamera och korttillverkare lever på att folk köper 'snabba'kort, men att de sedan inte har koll på om kortet var snabbare eller långsammare än ett Sandisk standardkort. Sandisk verkar vara det enda säkra alternativet, men det kan ju vara någon som fått andra kort at fungera. Passa dig bara för att nöja dig med att det fungerar, för det gör nog alla kort, vad det handlar om är hur snabba/långsamma korten är.

Ska testa med ett sandisk kort. får jag inte kameran att fungera så lämnar jag tillbaka den. för så här ska den inte bete sig. hjälpte inte att formatera kortet. lika segt då med

Re: Re: Re: Re: Re: Långsam K100D

MZM skrev:
Ska testa med ett sandisk kort. får jag inte kameran att fungera så lämnar jag tillbaka den. för så här ska den inte bete sig. hjälpte inte att formatera kortet. lika segt då med

Ja i så fall måste något vara fel förutsatt att du inte plåtat serier. För då blir det ju många bilder som skall sparas ner till kortet.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Långsam K100D

papi skrev:
Ja i så fall måste något vara fel förutsatt att du inte plåtat serier. För då blir det ju många bilder som skall sparas ner till kortet.

Det är inga fotoserier som har tagits, utan enstaka kort.

Skaffade ett Sandisk SD-kort igår och vipps funkade det mkt bättre. I helgen blir det ny ska jag använda kameran och då hoppas jag att den lirar bättre med mig!

Tack för hjälpen alla!

Jag tänkte också köpa mig ett nytt minneskort till min K100d vad jag kan utläsa av tidigare inlägg så är det San disk som gäller, kommer kamran klara av extreme kortet eller räcker det med ett ultra ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar