Annons

Långsam inläsning i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

aasaboe

Aktiv medlem
Jag har en ny dator med i7-2600 3,40GHz processor och 16GB minne, SSD systemdisk och "vanliga" diskar för bildlagring, som en Samsung EcoGreen F4 - Hårddisk - 2 TB - SATA-300.

När jag importerat raw-bilder från Eos7D (runt 25MB) till Lightroom 4 och skall gå igenom dem, lägger Lightroom mycket tid på "Läser in...". De första runt 15-20 går snabbt, men sedan är läsandet segt både i Biblioteks- och Framkallningsmodulen.

Är det hårddisken som är bromsklots? Men det verkar i så fall konstigt, för när de väl är inlästa går det snabbt att bläddra, även om jag växlar till flera dagar gamla bilder läggs de upp blixtsnabbt i biblioteksdelen, i framkallningsdelen tar det några sekunder.

Jag har intrycket att den första laddningen läses in snabbt, sedan är det som att det bromsas upp och om jag inte "jagar på" genom att klicka på bilden för visning så händer ingenting i stort sett på inläsningsfronten.

Var jagar jag brottslingen? Disk? Programinställning? Användarfel? Kan en Seagate Constellation ES.2 ST32000645NS - hårddisk - 2 TB - SATA-600 hjälpa upp det hela?

Först ska bilderna läsas in (förmodligen kopieras från minneskort till disk?). Kanske göra "second copy"? Sen ska LR skapa previews. Du kan dock arbeta med bilderna så fort de är inlästa. Du ser ju i övre vänstra hörnet vad LR håller på med.

Först ska bilderna läsas in (förmodligen kopieras från minneskort till disk?). Kanske göra "second copy"? Sen ska LR skapa previews. Du kan dock arbeta med bilderna så fort de är inlästa. Du ser ju i övre vänstra hörnet vad LR håller på med.

Ja, men varför går det hyggligt fort först för att sedan stanna upp?

Mitt "Aha!" kom sig av att jag plötsligt insåg att mitt krångliga sätt att överföra-importera kan spela in. Av nostalgiska skäl, gammal vana och ett vettigt skäl har jag använt USB-kabel kamera - dator och Canon eos utility för att tanka över bilderna från kameran, sedan importerat till Lightroom. Stöna gärna, men det har funkat bra och jag har trivts med det ;-)

Det är alltså importen från disken till Lightroomkatalogen som är seg. Jag kan inte se något skäl till att det skulle gå fortare att importera direkt med Lightroom, men datorvättarna kan säkert hitta många (datorvättar är dom små väsen i varje dator som ställer till alla oförklarliga fel). Jag tänker i alla fall prova direktimport nästa gång. Återkommer med resultat.

Jag vet inte. Grundtipset brukar ju annars ofta vara att inte koppla kameran till datorn, utan att sätta minneskortet i en kortläsare och importera därifrån. Själv gör jag så, på en dator som ungefär motsvarar din. Inga problem.

Jag vet inte. Grundtipset brukar ju annars ofta vara att inte koppla kameran till datorn, utan att sätta minneskortet i en kortläsare och importera därifrån. Själv gör jag så, på en dator som ungefär motsvarar din. Inga problem.

Fast om du kopplar kameran till datorn får du väl bara USB1? Om du har många RAW-filer kan det lätt bli lite segt för de flesta tror jag. :)
Själv kör jag med en extern USB3-kortläsare och det bara susar till, så är bilderna på disken.

Problemet uppstår efter import. Vad har kameran med detta att göra? Själv laddar jag alltid upp med kameran.

Edit: såg nu hennes andra inlägg.
Jag har iaf inte haft såna problem
Trots laptop och kamera till datoröverföring.
Kan tänka mig viss
Seghet ifall man importerar samtidigt som man använder developmodulen.

/Stefan R. Nilsson

Problemet uppstår efter import. Vad har kameran med detta att göra? Själv laddar jag alltid upp med kameran.

Edit: såg nu hennes andra inlägg.
Jag har iaf inte haft såna problem
Trots laptop och kamera till datoröverföring.
Kan tänka mig viss
Seghet ifall man importerar samtidigt som man använder developmodulen.

/Stefan R. Nilsson

Hans. åsaboe = en gubbe som bor på en ås ;-) Åsanisse var upptaget redan då i förra årtusendet när jag började med internet ;-)

Det spelar ingen roll vad jag gör efter import till LR, lämnar datorn, kollar på nätet, bara sitter och glor, inläsningen stannar upp, dock fortsätter den efterhand om jag begär luppvisning eller bara sätter muspekaren på nästa bild i filmremsan nedtill, sedan nästa, väntar och nästa osv. För mig är det helt ologiskt. Av vissa skäl kör jag helst import på mitt gamla sätt, men om solskenet som just startade efter en skur håller i sig, blir det promenad med jycken och kamera med makrooptik till ett fjärilsställe, provar i så fall annan metod för att se om det påverkar. Återkommer, som sagt.

Låter som sagt mycket märkligt, och inget som jag någonsin sett. Vilken version av LR kör du? Uppdaterat till senaste?

Har du hela tiden en "progess bar" i övre vänstra hörnet som visar att LR faktiskt håller på med import? Eller renderar tumnaglar? Eller nåt annat? Eller tycker LR att allt är färdigt när du tycker det är segt?

Det blev inget fjärilsväder, gräsklippningen var eftersatt så det blev lilltraktorn i stället. Ja, senaste modellen av LR. Importen funkar fint, visar skalan uppe till vänster och anger färdigt. När jag sedan vill bläddra bland bilderna går de första snabbt, sedan blir det inläsning av var och en.

Det var på samma sätt med LR3, mindre påtagligt med eos30D men de filerna är ju en tredjedel i storlek. När jag för två år sedan skaffade 7D blev det tydligt, men jag trodde att min gamla dator var boven. Nu när jag bytt och det ser likadant ut började jag undra så smått, tänkte att det nog är hårddisken, men efter ännu mer funderande undrar jag om det verkligen är där det klämmer. Skall som sagt kolla efter nästa fototur, när det nu blir. Klass ett-varning för rikligt regn närmaste tiden här i Skåne. Visst, kunde dra 150 exponeringar genom fönstret, men är inte tillräckligt nyfiken för det ;-)

Drömmen är ju en sån här, men den är litet dyr...
http://www.misco.se/product/product...32&AS_ValIds=4577408;&AS_Search=S%F6k%20h%E4r

Det blev inget fjärilsväder, gräsklippningen var eftersatt så det blev lilltraktorn i stället. Ja, senaste modellen av LR. Importen funkar fint, visar skalan uppe till vänster och anger färdigt. När jag sedan vill bläddra bland bilderna går de första snabbt, sedan blir det inläsning av var och en.

Det var på samma sätt med LR3, mindre påtagligt med eos30D men de filerna är ju en tredjedel i storlek. När jag för två år sedan skaffade 7D blev det tydligt, men jag trodde att min gamla dator var boven. Nu när jag bytt och det ser likadant ut började jag undra så smått, tänkte att det nog är hårddisken, men efter ännu mer funderande undrar jag om det verkligen är där det klämmer. Skall som sagt kolla efter nästa fototur, när det nu blir. Klass ett-varning för rikligt regn närmaste tiden här i Skåne. Visst, kunde dra 150 exponeringar genom fönstret, men är inte tillräckligt nyfiken för det ;-)

Drömmen är ju en sån här, men den är litet dyr...
http://www.misco.se/product/product...32&AS_ValIds=4577408;&AS_Search=S%F6k%20h%E4r

Om du, efter import, har uppe katalogen med alla bilder och går upp på Bibliotek ( alternativen uppe till vänster) sedan förhandsvisningar och sedan läs in 1:1 förhandsvisningar? Då borde den ju tugga igenom alla och sedan kan du bläddra gallra framkalla bäst du vill? :)

Om du, efter import, har uppe katalogen med alla bilder och går upp på Bibliotek ( alternativen uppe till vänster) sedan förhandsvisningar och sedan läs in 1:1 förhandsvisningar? Då borde den ju tugga igenom alla och sedan kan du bläddra gallra framkalla bäst du vill? :)

Jag provade det på en mapp med 44 bilder, och apparaten fick jobba en hel del en (bra) stund. Processoranvändningen var god, kan man säga ;-)

Jag har sett det tidigare vid import/inläsning. Det kanske är jag som har för höga krav på nya datorn, och läser in problem som inte finns. När inläsningen väl är klar, är det inga som helst problem, det går blixtsnabbt. Nåja, nästan i alla fall ;-)

Någon som vet om en S-ATA 600 disk ger märkbart snabbare åtkomst än en 300? Om den gör det kan det ju vara värt att lägga litet krångel i samband med att jag skaffar ny backup-disk.

Men då verkar det ju inte vara själva importen som är problemet eftersom den är klar?

Kan det vara så att du har för liten cache? Det är ju där previews lagras, och om du har liten cache och stora bilder så fylls den väl snabbt. Om en bild inte finns i cachen så måste LR läsa den från disk, och det blir förstås lite långsammare.

Men då verkar det ju inte vara själva importen som är problemet eftersom den är klar?

Kan det vara så att du har för liten cache? Det är ju där previews lagras, och om du har liten cache och stora bilder så fylls den väl snabbt. Om en bild inte finns i cachen så måste LR läsa den från disk, och det blir förstås lite långsammare.

Nej, inte är det importen ;-) Det är läsningen efter importen.

Men du slog nog huvudet på spiken med cache. Den ligger på C, alltså SSD, men är (var) begränsad till 1GB. Jag ändrade till 5 nu, skall bli intressant att se resultatet!

Inläsningen tar ungefär 4,5 sek per bild, 2 minuter för 27 bilder.

Du får nog förklara bättre vad du menar med "inläsning". Vid import så kopieras först bilderna, sen skapas previews. Sen är importen klar. Går du sen in i developläget så läses previewn in.

Under tiden importen är igång så visas "progress bars" i övre vänstra hörnet. Så länge de syns så är importen inte färdig.

När man går in i develop-läget så visas texten "Loading" en kort stund överlagrat på bilden, medan LR läser in det som behövs.

Var ser du ditt problem?

Jag testade just själv, med LR 3.6

52 RAW-bilder (Sony NEX-5N, 16 megapixel) på totalt 838 MB, import med kopiering från minneskort till "vanlig" hårddisk, dessutom second copy.

Första steget (copy and import) tog 63 sekunder
Andra steget (rendering standard sized previews) tog 35 sekunder (jag använder 1680 pixels previews)

När jag vill se en bild i 1:1 (i grid view eller develop) så ser jag "loading" i en sekund.

Du får nog förklara bättre vad du menar med "inläsning". Vid import så kopieras först bilderna, sen skapas previews. Sen är importen klar. Går du sen in i developläget så läses previewn in.

Under tiden importen är igång så visas "progress bars" i övre vänstra hörnet. Så länge de syns så är importen inte färdig.

När man går in i develop-läget så visas texten "Loading" en kort stund överlagrat på bilden, medan LR läser in det som behövs.

Var ser du ditt problem?

Importen är helt avklarad, under importen visas förloppslinjen och sedan texten uppgiften klar. Den delen går snabbt.

Sedan vill jag titta på bilderna i Biblioteksdelen. De första går det snabbt att växla mellan, men en bit in börjar det gå trögt, för varje ny bild visas texten Inläsning sker...

Och det beror ju precis som du skrev ovan på att cachen blivit full. Jag har lyckats bortse totalt från cachen och inte minst att den var begränsad. Du öppnade ögonen på mig, och nu har jag ökat cache-utrymmet så att det ryms 5 ggr så mycket, visar det sig behövas ökar jag ytterligare men jag är snål på SSD:n ;-)

Bilderna ligger på en "vanlig" hårddisk, så tiderna är väl vad man kan vänta sig.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto