Annons

Långsam överföring via kortläsare..

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Som rubriken lyder har jag problem med långsam överföring av filer. Det tar ca 18 sek per RAW-bild!

Den utrustning jag använder är följande:

- Canon 50D
- HP Pavilion 9700
- Windows XP
- Transcend minneskortläsare (med USB 2.0, som ska klara upp till 480 MB/s)
- SanDisk Extreme III, 30MB/s

Jag har ganska nyligen rensat laptopen och installerat XP i stället för Vista som det var från början. Några separata drivrutiner för USB har jag dock inte installerat. Kan det vara där "skon klämmer" tro?

Troligen är det läsaren som är problemet.
De flesta USB-läsare, har chipset (elektroniken som finns mellan USB-porten och kortet i själva läsaren) som inte alls stödjer full hastighet i USB.

Sedan kan väl tilläggas att den teoretiska max-hastigheten, för USB2 i sig, är 480 Mbs, vilket motsvarar 58 MB/s.
Den praktiska maxhastigheten ligger dock kring 400 MBS, vilket motsvarar 48 MB/s.

Den snabbaste USB2-läsaren jag känner till är den här:
http://www.kaffebrus.com/lexar-cf-sd-professional-udma-minneskortlasare-1006.html

Nu är det iofs på gång med USB3-läsare. Men det kräver ju att du har USB3-portar på dator för att göra rättvisa.

Hoppas du blev lite klokare.
/D.

Jag har ärligt talat aldrig använt något med USB2 som kommit upp i mer än 20-25 megabyte per sek. Sedan är det ju som skrivet ovan 480 megabit och inte megabyte per sek. 18 sek per råfil låter dock väl magstarkt för att vara fungerande.

Bara för att vara lite lustig apropå rådande forumtrend:
Sent from my Nokia C7-00 using Opera Mobile. ;)

Är det USB 2.0 i det uttaget du använder då? Jag har flera USB utag och vissa av dem är 1.1.

Jag har ärligt talat aldrig använt något med USB2 som kommit upp i mer än 20-25 megabyte per sek. Sedan är det ju som skrivet ovan 480 megabit och inte megabyte per sek. 18 sek per råfil låter dock väl magstarkt för att vara fungerande.

Bara för att vara lite lustig apropå rådande forumtrend:
Sent from my Nokia C7-00 using Opera Mobile. ;)

Kan väl säga att den läsaren jag länkar till ovan faktiskt har sin begränsning i paritet med begränsningen i USB2.
Men visst är det så att de flesta USB2-läsare ligger klart under.

Tror inte det hjälper att testa någon annan USB-ingång, för jag tog en titt nu i enhetshanteraren och där visas ett gult frågetecken framför USB-styrenheten. Jag förmodar att jag därför måste installera drivrutiner för USB 2.0 separat, eller?!

Jag har försökt leta upp lämplig drivrutin att ladda ner, men hittar inte rätt i "drivrutinsdjungeln". Vill någon vänlig själ hjälpa mig att leta fram rätt drivrutin?! :)

Grafikkortet är ett nVidia GeForce 8400 GS, laptopen är en HP Pavilion 9813EO och jag kör som sagt med XP..

Jonas, har du något annat ansluten till usb än kortläsaren? En mus t ex? I så fall kan det vara så att musen är usb1.1 och när den är ansluten sänks hastigheten på datorns usb till just 1.1 (för alla anslutna enheter).

Jonas, har du något annat ansluten till usb än kortläsaren? En mus t ex? I så fall kan det vara så att musen är usb1.1 och när den är ansluten sänks hastigheten på datorns usb till just 1.1 (för alla anslutna enheter).

Nej, jag har inget annat anslutet till någon USB-port än minneskortläsaren. Vill också tillägga (för att utesluta diverse andra möjliga orsaker) att laptopen i princip inte används till något annat än bildbehandling. Surfar på internet gör jag t.ex. med en helt annan dator.

Jag har fixat problemet nu och fått ner överföringen till under halvsekunden/bild. Gjorde en testöverföring med 10 RAW-bilder och den överföringen tog inte mer än kanske 3-4 sek.

Felet låg i drivrutinen som jag manuellt inte hade lyckats hitta för nedladdning. Men efter att ha installerat det mobila bredbandet på laptopen var det lätt att söka upp och installera rätt drivrutin via enhetshanteraren. Svårare än så var det alltså inte! :)

Tack ändå för diverse tips om lösningar på problemet!

I så fall kan det vara så att musen är usb1.1 och när den är ansluten sänks hastigheten på datorns usb till just 1.1 (för alla anslutna enheter).

Det fenomenet har jag aldrig råkat ut för, vilken USB-kontroller är så dålig?

Vissa USB-hubar fungerar dock så.

/Karl

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto