Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Långsam överföring från EOS 5D Mk I

Produkter
(logga in för att koppla)

sm5gfy

Medlem
Jag är förbryllad över att bildöverföringen via USB-kabel mellan min nyanskaffade 5D Mk I och datorn tar så lång tid. Det tar ungefär 12 s/bild (RAW) medan det tar knappt 2 s/bild från min EOS 30D. Är det någon som kan hjälpa mig att förklara skillnaden? Bildfilerna är visserligen större från 5D men det rör sig ju om ca 50%.

Jo jag vet att det går att föra över bilder via kortläsare också men jag skulle gärna vilja veta varför det är sådan skillnad via kabel. Båda ska enligt spec. ha USB2.

Jag är förbryllad över att bildöverföringen via USB-kabel mellan min nyanskaffade 5D Mk I och datorn tar så lång tid. Det tar ungefär 12 s/bild (RAW) medan det tar knappt 2 s/bild från min EOS 30D. Är det någon som kan hjälpa mig att förklara skillnaden? Bildfilerna är visserligen större från 5D men det rör sig ju om ca 50%.

Jo jag vet att det går att föra över bilder via kortläsare också men jag skulle gärna vilja veta varför det är sådan skillnad via kabel. Båda ska enligt spec. ha USB2.

Är ganska säker på att 5D inte har USB2, endast USB.

lika med min, går otroligt trögt, jämfört med min 5d mk II. Samma sak var det med min 400d, som också hade en digit II-processor i sig. Men löste sig lätt med en kortläsare från Scandinavian photo för 129 spänn, nu tickar de in hur snabbt som helst.

Efter en del mailande fram och tillbaka med Canon support har jag fått det här svaret:

"Gällande er fråga kring överföring från EOS 5D till Windows 7 64bit.
Anledningen till att överföringen går långsamt beror på att EOS 5D arbetar på ett lite annorlunda sätt gentemot EOS 30D. Därför krävs en separat WIA driver.
Tyvärr saknas detta för Windows 7 64bit vilket gör att vi inte kommer kunna erbjuda någon lösning för er. Detta inkluderar även funktioner för fjärrstyrning i EOS Utility.

Det sista operativsystem som supporteras är Windows Vista 32bit. Dock bör samma drivrutin fungera även för Windows 7 32bit. Tyvärr finns där inga 64bit drivrutiner att tillgå.

För att snabba upp överföringen är tyvärr kortläsare enda lösningen eller om ni har möjlighet att köra i ett operativsystem där drivrutin finns. Beklagar att vi inte har något sätt att lösa detta för er. Jag skickar vidare ett önskemål till Canon Europa om en 64bitars variant ska tas fram, men kan inte lova något mer än detta."

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar