Annons

Långresa. Hur förvara bliderna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Epee

Ny medlem
Hej!
Jag ska om några veckor åka på en långresa och funderar nu på hur jag ska lagra mina bilder. Är det bättre att satsa på ett minneskort till eller är det en extern hårdisk som är bäst? Jag tittade på Scandinavian Photo's hemsida och där finns det en Jobo Giga One 40 Gb som verkar intressant.

Jag har för det mesta sparat mina bilder i jpeg, men tänker mer och mer gå över till raw och då behövs det plats.

Carolina

Minneskort räcker inte långt om det är en längre resa. Det hela är så klart en kostnads fråga i slutänden men den bästa lösningen tror jag är att satsa på en laptop. Får mkt disk för pengarna och i de flesta fallen möjlighet att bränna ut bilderna på CD/DVD och skicka hem. Självklart är laptopen dyrare än de "ur-tanknings-enheter" som numera finns att köpa men betänk att laptopen kan användas till så mycket mer. Bara en sådan sak som att kunna kolla och fixa bilderna på kvällen.

En skaplig laptop behöver inte vara så dyr idag.

/H

Hej

Tänk på vikten också, du kan få rpoblem med kamerasaker o laptop.

Jag kör en sk digital wallet som ren backup och har minneskort så det räcker. Har 8st 2GB kort som räcker ca 2 veckor som jag fotar.

JAg förvarar då backupsaken på hotellet och har minneskorten med mig, så rånas jag så hopaas jag det bara blir antingen inbrott på hotellet eller på prylarna man har med sig.

Att enbart lita på backupe:en kan vara lurigt, jag lyckades tappa min wallet i stengolv i Thaialnd så hårddisken gav sig, som tur hadde jag ju minneskorten kvar, annars hadde hela rundredsan varit historia.

Roine

Föreslår en Compact Drive PD70X. http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=9323
Är i alla fall vad jag själv kommer ta med på nästa långresa. Om det blir någon sådan. Använde föregångaren PD7X i fjällen i somras och den funkade förträffligt. Sedan kan det i och för sig kännas obehagligt att bara ha sina bilder på ett ställe. Så jag skulle nog köra med två apparater! En ständigt i fickan och en ständigt på rummet, eller var man nu bor. Min PD7X väger bara ca 300 gr exkl batterier och är av fickstorlek, så den taktiken borde funka.

Själv köpte jag en Apacer Disc Steno när jag åkte till Nya Zeeland. Den var det bästa alternativet för mig. Bränner CD direkt från minneskortet.

Jag brände 2 skivor från varje kort. Skickade hem en och behöll en i bagaget. Vågade inte lita på en hårddisk. Den kan ju också bli stulen.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto