Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Långa trådar - underligt sammanhang

Produkter
(logga in för att koppla)

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Skrev det här i en annan tråd, men det raderades direkt för man får ju inte ha någon synpunkt annat än här.

Men eftersom man får det här så undrar jag om tanken med Långa Trådar, för det tycker åtm. jag är en rätt underlig indelning. Att en tråd blir lång borde rimligtvis innebära att den faktiskt har ett värde för de som skriver i den och definitivt hör hemma i det sammanhang den skapades i.

När en diskussion blir väldigt lång kan det lätt hända att det blossar upp några korta konflikter som sedan löses och allting återgår. Om det då blir 5-6 inlägg av flera tusen som är lite tjafsiga kanske inte är hela världen så att man måste kasta ut barnet med badvattnet.

Flytten av "Sonys systemkameror (och kanske andra också)" till "Långa trådar" motiverades av att den blivit lång. Jag undrar om det verkligen är det verkliga skälet, eller om det är en ren lögn?

Den ordinarie moderatorn har ju också påtalat att det var ett misstag och råkade bli dubbelmoderering och i så fall kan kanske felaktigheten rättas till?

Jag föreslår att ni flyttar tillbaka tråden till Sony-forumet där den hör hemma.

För att det ska framgå i vilket sammanhang detta gjordes kommer här mitt inlägg som stympades i sin helhet.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vid just det tillfället som jag tror du menar, då jag gjorde en liknelse med en xxxxxxx som du var i diskussion med en gång i tiden, Just precis då var jag också irriterad som du, och såg faktiskt flera likheter med xxxxxx OBS- jag såg likheter inte att du var exakt som xxxxxx.

Jag tror inte att du eller tänker på att du kryddar rätt så rejält mellan dom bra raderna som du skriver, du svarar ganska många på tråden som också svarar dig på olika sätt.

Den här tråden har blivit väldigt lång, och jag har inte sett att du deltagit så mycket tidigare. flera av dom frågor som du vill ha svar på av många på tråden. Har jag ställt förut, bland annat om varför det stannade vid 6b/s därför att så många har pratat om att SLT-systemet skulle vara så tacksamt för hög hastighet, jag startade också en specialtråd om varför Sony låg efter vad gäller effektiv autofokus. bägge dessa frågor svarade Martin Agfors på och finns där någonstans i annan tråd, om den är kvar nu har inte kollat det.


//Bengt.

Det jag irriterade mig på har inte med kameran att göra!!!

Flera personer har gång på gång på gång på gång hävdat att jag haft så skyhöga förväntningar på den och därför blivit besviken.

Det är inte sant. Jag har inte haft det och därför har jag frågat varför de tycker att de var så höga.

Jägarn började hela det här tjafset med ett citat från mig och med tillägget "Det tycker jag är orimliga förväntningar"

Jag har försökt få svar på VARFÖR han och andra tycker det var så fel förväntat, och efter ett tiotal vändor så finns fortfarande inget svar utan bara massa skäll på mig.

Roligt att du i allafall reflekterade över just det innehållet och tydligen också undrar vad det var så orimligt med att tro att den skulle bli lika snabb som A77 och inte tappa så mycket mer procentuellt ljus jämfört med andra SLT.

Läste Pic-Tors blog och direkt finns det en gliring till att "vissa anser den oanvändbar".

Jo, om man vill använda det trådlösa blixtsystemet som har varit en av styrkorna med Sony-systemet så är den i princip obrukbar, men annars är det inget större fel och de bilderna i bra ljus fixar den galant - precis som varenda annan systemkamera på marknaden för 3000 kr eller så.

Jo, den är lite bättre på det mesta andra än föregångaren A900 som någon skrev. Tycker det dock är att sätta ribban lite väl lågt. Det finns ju naturliga konkurrerande kameror att jämföra med och då hamnar den tyvärr hopplöst efter. Tråkigt men sant.

Nu fick man ju inte klaga på att det "råkade bli dubbelmoderering här", så jag gör inte det.
Om det nu bara räkade bli det av misstag så kanske den riktiga moderatorn rätta till det och moderera tillbaka så att det blir rätt.

Kan väl bara konstatera att fotosidan och David Elmfeldt har en otrolig tur att precis då det var tjafsigt en stund och såg att jag var inblandad i den hätska ordväxlingen så råkade tråden bli så exakt så stor så den ska sorteras till "långa trådar"-forumet. Alltså det svarta hål som inte syns i nånstans eller idexeras av google osv. och där alla trådar som flyttats dit därför självdör.

Om man är konspiratoriskt lagd kunde man misstänka att det var en osanning att anledningen till flytten beror på att den är lång.

Hela företeelsen med ett sådant forum är rätt märklig. Mer korkat sätt att sortera innehåll på får man nog leta efter.

Påminer mig om en kompis som berättade när han hade anmält sig till ett event med efterföljande middag. Vid anmälan skulle man tala om sina intressen mm, samt också ifall man hade specifika önskemål eller krav på maten och han skrev att han var allergisk mot ägg.

Sedan gjordes en bordsplacering för att gruppera personer med gemensamma intressen.
Han hamnade vid allergiker-bordet där det enda gemensamt de hade var att de var allergiker.

Precis så är det med "långa trådar". Underlig indelning minst sagt. Att en tråd blir lång borde rimligen betyda att diskussionsämnet är uppskattat. Det har flammat upp några korta konflikter, men har också varit mycket givande. Nu är det slut på det.

Det är f.ö. slut på diskussionen för min del (igen :) ). Är lite less på det här just nu.
Kommmer dock att fotografera en del riktigt häftiga saker under helgen är det planerat och kommer förmodligen lägga upp lite bilder också.

/Mats
 
Jag menade inte att det var ett misstag att tråden flyttades kort efter att jag påpekat att diskussionen var på väg att spåra ur - jag ser inget som helst fel med att den flyttades till Långa Diskussioner. Med tanke på hur tråden sett ut de senaste månaderna skulle den för övrigt platsat bättre i VS-forumet än Sonyforumet.

Vad är problemet med att tråden flyttats? De som är intresserade av den ser ju fortfarande när det händer saker i den när de klickar på Nya inlägg eller Senaste inlägg, och ärligt talat är det ju bara ett fåtal medlemmar som är aktiva i tråden. Många har irriterat sig på hur den har utvecklats, och den har nog snarare skrämt bort folk från Sonyforumet än gjort nytta ...

Tråden kommer inte att flyttas tillbaks till ursprungsforumet (åtminstone inte av mig).
 
Tråden var lång och vi fick upp ögonen på den eftersom det damp in massa forumrapporter om tjafs i tråden. Eftersom tråden var tillräckligt lång för att platsa i Långa trådar så flyttade vi den. Alla som skrivit i tråden kommer fortsatt få mail om nya inlägg så debatten brukar inte påverkas av flytten.
 
Tråden var lång och vi fick upp ögonen på den eftersom det damp in massa forumrapporter om tjafs i tråden. Eftersom tråden var tillräckligt lång för att platsa i Långa trådar så flyttade vi den. Alla som skrivit i tråden kommer fortsatt få mail om nya inlägg så debatten brukar inte påverkas av flytten.

Jo, jag förstår att du ville flytta den för att det var tjafs i den och utnyttjade därför möjligheten att den va lång och påstod att det istället var för att den var lång som den flyttades och alltså inte var sant.

Det är ändå inget svar på hur man kan komma på iden att sortera trådar efter längd.
Det är ju så besynnerligt, för ingen söker väl upp något just av det kriteriet?

Trådarna här har inget gemensamt annat än att fotosidans redaktion av någon anledning inte vill skylta med dem.

Den här långa tråden innehåller faktiskt mycket värdefull och bra information. Just här har saker kunnat dissikeras ordentligt och utretts mer på djupet än vanligt.

Visst har det uppstått lite käbbel i ett par inlägg, men det reder upp sig och det är bra om det görs ordentligt så att det kommer till en slutsats. Om ett tiotal inlägg är tjafsiga av flera tusen är det väl inte hela världen och skäl att kasta bort alltihop.

Det finns mycket värdefullt i den tråden, både för de som generellt är tekniskt intresserade, för de som har de berörda kamerorna och de som överväger att skaffa en.

Om ni nu uppmanar till att istället föra diskussionen om modereringen här och man då gör det så är det väl inget fel att länka hit? Det är svårt att tro något annat än att ni vill gömma och hindra folk att se den här diskussionen och att tro att det inte är nån skillnad på om tråden ligger i ett forum dit ingen kommer att hitta, ens om man söker och att det inte gör nån skillnad är väl ganska blåögt att tro att nås skulle luras av och tro på?

Nu har mina inlägg med länk hit raderats med hänvisning till att de också innehållit synpunkter på modereringen. Jag postar därför ett till inlägg utan tillstymmelse till sådant med ren information att det kan diskuteras här. Hoppas verkligen att ni har kurage nog att inte radera den med.

Vore bra med en diskussion med en del av de som berörs och att vi får veta era verkliga syften med det här. Svaret du gav var ju som sagt inget svar alls på frågan om meningen med långa trådar och hur man kan tycka att det är en vettig idé att sortera diskussionsämnen.


/Mats
 
Inlägg som länkar till den här tråden är naturligtvis kommentering kring moderering, liksom allt annat som har med trådflytten att göra. Dessa tas därför bort och jag har många gånger i den långa tråden hänvisat till detta forum. Jag kan förstå att ni vill framhäva just era synpunkter i frågan och därför länkar eller skriver i ursprungstråden, men de inläggen tas bort då de inte har med ämnet att göra.

Om jag förstått det rätt så är poängen med forumet Långa diskussioner/debatter är att de trådar som ligger där endast används av ett fåtal medlemmar som har tendenser att diskutera samma sak i evigheter (som jag :) ) Den tråden som diskuteras här tappade relevansen för just Sony för ganska länge sedan och borde ha flyttats till VS och sedan till Långa diskussioner.

De som deltar i trådar eller startar trådar äger inte tråden, utan det är FS generella forumregler som gäller - också i Sonyforumet.
 
Trådar med tjafsande är inget som jag vill skylta med på framsidan i den listan som visar 10 trådar. Där visar jag hellre nya spännande trådar. Denna tråden var lång nog att flytta så då gjorde jag det och det betyder att tråden lugnar ner sig. Det bestämmer jag. Det är bara att foga sig. Om du är rädd om trådar så följ våra regler så blir det heller inte tjafs och risk för flytt.

Eftersom tråden är lång så lär de flesta som intresserade redan ha skrivit i tråden eller börjat prenumerera på den. Alla trådar som ligger i Långa trådar indexeras av Google så folk som söker kommer få träffar på tråden.
 
Tråden var lång och vi fick upp ögonen på den eftersom det damp in massa forumrapporter om tjafs i tråden. Eftersom tråden var tillräckligt lång för att platsa i Långa trådar så flyttade vi den. Alla som skrivit i tråden kommer fortsatt få mail om nya inlägg så debatten brukar inte påverkas av flytten.

Det finns väl väldigt många trådar genom tiderna som varit avsevärt längre än den som nu överflyttats till "långa trådar".

Om nu tråden dessutom endast används av ett "ett fåtal" känns det lite underligt att det dimper in "en massa" rapporter om tjafs. I så fall understryker ju det betydelsen av att tråden sysn på FS förstasida.

Personangrepp o dyl ska självklart modereras bort. Men tråden syns ju inte på FS förstasida och de som ev vill kolla hittar den inte, utan den blir "en skyddad verkstad" eftersom endast de som deltagit i den får mail om aktiviteter i den och den inte syns någon annanstans per automatik som annars är brukligt.

Det handlar alltså om en principfråga rörande ALLA trådar.

D v s om detta ska praktiseras på ALLA längre trådar. Ser jag ett ofta återkommande ämne på FS förstasida blir jag till sist nyfiken på den (även om jag inte varit det från början p g a att trådens rubrik inte känts så lockande) och har därigenom hittat ett par riktigt bra trådar stt deltaga i.

//Lennart
 
Nej det finns ingen regel om när en tråd flyttas dit. Och det behövs inte heller. Moderering är regelbaserat men också med bondförnuft och godtycklighet.

- Forumrapporterna kom innan tråden flyttades.
- i Sony-forumet finns en permanent länk som berättar att tråden flyttats och som leder rätt om man klickar.
 
Jag deltar inte i den här tråden men läser den regelbundet (läser i princip alla trådar) och nu är ni väl ute och cyklar igen.
Om allt är tillrättalagt och allt skall vara en söndagsskola blir det ju tyvärr rätt tråkigt enligt min mening.

Micke
 
För att en tråd flyttas till ett annat forum? Och inte visas på framsidan? Men sökbar av Google. Och alla prenumerationer finns kvar. Och dyker upp i listan över senaste inlägg. Och permanent hänvisning (så folk hittar) från Sonyforumet om att tråden är flyttad. Och tjafs raderat. Är det söndagsskola så får det vara det.
 
Eh, varför ska det öht finnas en forumdel för för långa trådar? Det gör väl ingen som helst skada genom att ligga där den ska, alltså som i det här fallet i Sony-delen.
Varför har ni alltid massa konstiga påfunn med erat forum? Som det där, o som med att ni har delat upp märkesdelarna efter om nånting är pro eller inte? :p
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.