Annons

Långa exponeringar och blixt

Produkter
(logga in för att koppla)
Borde du inte vara intresserad av att synka blixten med tidpunkten när kamerans slutare stängs, dvs andra ridån? Annars "fortsätter" spåret från pannlampan framför skidåkaren (inte bara bakom), något som nog kommer att se konstigt ut.
Enkelt att råda bot på.
öppna slutaren.
Se till att fyra av blixten.
Håll en svart pappskiva framför optiken och klocka.
ta bort skivan & kompensera tiden.
stäng slutaren.

Hej,

Jag är helt vilse när det kommer till det här med blixtar. Om jag beskriver vad jag vill göra så kanske någon här kan berätta vilken utrustning som behövs?

En ca 30 sekunder lång exponering en klar vinternatt med snötäckta berg i omgivningen. En skidåkare som åker nedför en bergssida med pannlampa.
Jag vill använda någon typ av blixt som jag kan rikta mot skidåkaren och avfyra någon gång under denna långa exponering. Den skall alltså vara frikopplad från kameran som sitter på stativ.

Jag har en nikon d7000, och har läst om speedlights och pocketwizards. Mycket handlar om hur och vad man behöver för att synca kamera och blixt. Jag är alltså bara intresserad av att kunna avfyra blixten manuellt närhelst jag vill.

Vad har du för blixt? Med D7000 kan du använda Nikon CLS för att utlösa blixten med kamerans inbyggda blixt. Då behövs inte ens någon fru (i alla fall inte för att utlösa blixten).

Det är en del pyssel med att få till en sån här bild men det är ju det som gör slutresultatet värt att se. Åtminstone för oss som gillar att hållas med sånt här.

Jag skulle titta på YongNuo-560 som är en billig blixt med många trevliga funktioner. Tusing på 24.se med svenska garantier.
Den går att få billigare från Långtbortistan direkt om man gillar att vänta.
Manuell zoom, manuell inställning av styrka, flera möjligheter att trigga off camera.
Den enda egentligen nackdelen blixten har är att "testknappen" sitterså djupt att det är svårt att få nån egentlig koll på När man trycker av blixten.
Jag har löst det på mina genom att ha en liten sladdstump med en kontakt på isatt i synkuttaget.
Den går att göra längre, upp till fem meter har jag provat utan problem.

Trigga blixten: Medhjälpare.!
På de avstånd du nämner är det säkraste metoden.
Sätt blixten på stativ så den slår där den ska och ställ medhjälparen med kontakten i handen.
Märk upp i snön att "När åkaren passerar där slår du blixten".
Alternativ:
Använd en liten ficklampa att visa medhjälparen när denna ska slå blixten. Det tar bort tidsfördröjningen som uppstår när du triggar "muntligen". 200m är en halv sekund.
För att ytterligare vässa responsen kan du börja med en muntlig "försignal" ett antal sekunder innan det är dags så uppmärksamheten är på topp.

Tänk på att kolla så inte blixt och stativ kommer med i bilden.
Det blir gärna slagskuggor från stativet, speciellt i snö. En snoot eller nån form av ljusbegränsning minskar den risken och har du ett träd eller nånting att gömma blixt med förare bakom är det än bättre.

Till sist, pappskiva för gluggen och mät tiden manuellt och du vill ha bort delar av pannlampsspåret. Annars duger att exponera precis som du tänkt.

Sånt här är galet kul.
Får man se en bild eller så sen?

Tack för alla fina tips jag fått av er alla. Väldigt många bra råd, som tex det där med svart kartongbit.

Har precis beställt blixten YongNuo-560 och fjärrutlösare RF-602. Verkar vara bra grejjer. Hoppas bara nu att de hinner dyka upp innan nästa fredag då jag sticker till Chamonix.

Lägger upp lite bilder efteråt så kan ni beskåda hur spektaklet avlöpte :)

Tack igen

Kan inte skidåkaren hålla i blixten och blixtra på sej själv så att säga?

Vissa blixtar har ju stroboskopinställning där man kan ställa in frekvensen, kanske en blixt varannan sekund eller nåt åt det hållet skulle se coolt ut.

Inget svar på din första fråga, bara en knasig idé.

Vissa blixtar har ju stroboskopinställning där man kan ställa in frekvensen, kanske en blixt varannan sekund eller nåt åt det hållet skulle se coolt ut.

EN assistent som står still.
kan ge:
1 bild blixt framifrån
1 i motljus från sidan
1 bakifrån

Jodå. Det är en annan ide jag har :) Fast jag kommer nog att använda mig av silvertejp för att fästa den på honom, eller eventuellt på ena skidan. (I så fall avfyra med fjärrutlösare förstås)

öva lite hemma först.
Det behövs ju inte ens snö, man kan ju springa...

Ja om jag får grejjerna innan så kan jag ju prova samma sak med tex.en downhillcyklist. Skulle också kunna bli fint. Problemet är bara att det är för mycket ambient ljus häromkring för att man skall kunna få till några bra bilder på stjärnhimlen.

Hej, jag har just dessa Youngno 560, 2 st sådana, funkar kanon, enkla att hantera, ca 450:- på ebay.

Och laddar upp snabbt, speciellt om du inte kör full effekt ska de som bäst klara 8 blixtar i sekunden, men då är det klen effekt också. Fast nyladdade batterier så är de klara inom 3 sek på full fart.

Inte fullt så kraftiga som andra kanske, men bör räcka i vitt landskap.

/Leif

Hej, jag har just dessa Youngno 560, 2 st sådana, funkar kanon, enkla att hantera, ca 450:- på ebay.

Och laddar upp snabbt, speciellt om du inte kör full effekt ska de som bäst klara 8 blixtar i sekunden, men då är det klen effekt också. Fast nyladdade batterier så är de klara inom 3 sek på full fart.

Inte fullt så kraftiga som andra kanske, men bör räcka i vitt landskap.

/Leif

Kanon Leif. Jag har redan lagt en beställning. Den borde dyka upp i veckan hoppas jag.

ANNONS