Annons

Långa exponeringar med D70 (Problem igen!)

Produkter
(logga in för att koppla)

EnbersBuskE

Aktiv medlem
Problem igen!

Jag har skrivit här flera gånger förut om problem med min D70 som inte alltid motsvarar mina förhoppningar. Nu har jag fått ännu ett som jag inte riktigt vet hur jag ska ställa mig till.

Scenario: Jag tar mig upp på taket i det huset där jag bor för att få lite häftiga nattbilder över Uppsala stad. Eftersom det är väldigt mörkt ställer jag kameran manuellt på 30 sek. Efter ett par exponeringar som går bra så börjar problemen. Ca 20 sek in i exponeringen går slutaren igen utan att en bild bearbetas efteråt, på toppdisplayen kommer medelander "err" som i error upp. Kameran går ej att använda förens man trycker ned avtryckaren igen, och då låter slutaren (eller spegeln eller vad de nu är som låter) som att den går ett extra varv, ljudet är alltså längre än normalt. Efter detta går det att ta en ny exponering, som slutar på samma sätt som föregående. Detta händer kanske 4 exponeringar i rad, så jag går in igen.

När jag ska testa om problemet uppkommer igen därhemma så fungerar kameran utan problem, vilket gör att den enda riktiga skillnaden jag kan tänka mig, som kan påverka detta, är temperaturen. Dock var det 0-gradigt, och det ska väl en D70 klara av? Eller kommer kameran sluta fungera direkt om det nu var så att det var någon grad under fryspunkten?

Efter att ha pratat med några personer på nikon support som formligen osar av okunskap så får jag rådet att skicka in kameran på service. Jag är dock väldigt tveksam till om de kommer hitta något fel eller om de kommer göra lite snabba tester och skicka tillbaka den efter flera veckor.

Samtidigt vet jag inte om jag vill ha en kamera som kan vara defekt... så vad gör man när man får ett såpass oregelbundet fel som jag ha fått?

Är verkligen tacksam för all hjälp jag kan få även denna gång...

/Johannes

Hej Johannes,
citerar instruktionsboken: "vid långa exponeringstider Nikon rekommenderar att man använder ett fulladdat batteri typ EN-EL3 eller en nätadapter typ EH-5 (tillval) för att undvika spänningsförlust medan slutaren är öppen".

Sedan är det ju så att batteriet laddas ur (minskar i kapasitet) drastiskt vid låga temperaturer så det är nog bara nätadapter som återstår om du vill få lång exponering när det är kallt.

Hej

Om batteriet är fulladdat och du ändå har problem är det nåt fel på kameran. (tror knappast du får errormeddelande för att batteriet är tomt) Hur såg batteriindikatorn ut ?

Var ute härom kvällen i ett nollgradigt Malmö med min D70 och tog ca 200 bilder, många av dem med slutartid på 30 s.

/Anders

Johannes, du är medveten om att (om du har brusreducering aktiverad, vilket du ska ha vid dessa slutartider) så tar kameran två bilder efter varandra, det är inte detta som förvirrar. Men visst, inget err ska det väl bli i dispayen ändå...

salt skrev:
Johannes, du är medveten om att (om du har brusreducering aktiverad, vilket du ska ha vid dessa slutartider) så tar kameran två bilder efter varandra, det är inte detta som förvirrar. Men visst, inget err ska det väl bli i dispayen ändå...

Det som står exakt är "Job nr" när man tar så långa exponeringar.

Tack för era svar allihop, jag skall försöka klargöra det jag kan...

Batteriet var laddat alldeles precis innan jag gick upp på taket, av just den anledningen att jag ville kunna ta ett par bilder även fast det var kallt, manualen säger ju dessutom att det skall vara antingen ett nyladdat batteri eller en adapter, så jag förstår det inte som ett krav att ha adaptern vid långa exponeringar.

Texten "Job nr." kommer upp vid långa exponeringar på min kamera även om jag har brusreduceringen avstängd, är detta underligt?

Det var ingenting med att jag missförstod kameran. Jag har tagit ganska många långa exponeringar med den tidigare, dessutom skapades inga bilder på minneskortet efter dessa misslyckade exponeringar, och kameran var ju helt oanvändbar innan jag tryckt ned avtryckaren igen, samtidigt som "err" blinkade oavbrutet.

Har pratat med nikonsupport igen och fick tala med någon som var lite mer kunnig, det verkar som att de kan kontrollera vad som gick fel i en errorlogg, så jag tror att jag skall skicka in den. Hade ni gjort samma sak?

Jag har tagit många 30s exponeringar i rad med långt ifrån fulladdade batterier, även i kallt väder. Det ska kameran klara. Försök att provocera fram felet igen, tex i ett mörkt rum, eller ute i kylan med linslocket på. Lyckas du inte provocera fram felet igen var det kanske bara en engångsföreteelse. Om det blir fel igen kan du ju testa att göra en reset (vad heter det på svenska, återställning?) och se om det hjälper. Att skicka in kameran hade jag bara gjort som sista utväg.
/magnus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar