Annons

Långa brännvidder med icke miolta objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

afropavo

Aktiv medlem
Är det någon som plåtat med långa brännvidder och icke minolta objektiv. typ 300mm Sigma och med en 2x converter. Hur har AS fungerat med dessa?

Varför skulle det inte fungera bra? Har du fått indikationer på att så skulle vara fallet?

njae...
läste bara det finstilta i manualen. det stod att man kunde erfara att AS inte fungerar om man använder icke minolta objektiv. har inte hunnit testa så mycket själv ännu, därav frågan.

Den raden har jag missat i min manual. Däremot har jag sett att Kim Wallung skrivit appropå IS och AS:

"Enligt FOTO:s och Dpreviews tester så ger inte AS lika bra bildstabilisering som IS vid längre brännvidder, IS ger mellan 2 till 3 steg medans AS "bara" ger ett steg.
Vid kortare brännvidder är de likvärdiga dock."

Jag har letat lite snabbt på Dpreview men inte hittat något. Om du läser det här Kim så vore det kul om du kunde referera till en länk.

Jag skulle tro att det finstilta i manualen bara är en standard friskrivning. KM kan ju som sagt inte garantera att allt, eller alla tokiga kombinationer med för dem okända fabrikat fungerar.

Kan ingen komma med lite fakta i målet? Jag får ingen riktig tele att testa med förrän nästa vecka ;-)

tillåt mig tveka lite ang IS & AS...
jag plåtar med 3-4 stegs längre slutartid med min plasticam (Z3) jämfört med avslagen... om man står stadigt...

Imo är AS = Guld...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar