Annons

Lång Slutartid

Produkter
(logga in för att koppla)

OKLAR

Aktiv medlem
Jag har försökt ta kort på bäckar med lång slutartid, men jag får det inte att funka. Bilderna blir helt vita, även om jag har lägsta iso och högsta talet på bländaren. Om jag ändrar till t.ex. 3 på slutartiden så går det väl an, men vattnet blir inte sådär... fint.
Någon som kan förklarar för mig hur jag ska göra och vad det är jag gör för fel?!

du är nog på väg

men prova olika tider, det är inte säkert du behöver flera sekunder, utan kör kameran i tidsläge, Tv heter det på min kamera o så provar du från tider kring 1/30 till flera sekund o kanske lite över, bländaren fixar då kameran själv.

Blir vattnet linsigt sen, kanske du bär prova att exponera - 1,5 och + 1,5 ev och se om du har under eller överexponering också.

För du kan ju fått två problem, dels att ljusmtningen blir lurad om det är väldig fart på vattnet så det blir helt vitt o sedan att du har för lång tid.

http://www.roine.nu/vatten/index2.htm

här är några prov jag la ut med mina tider osv.

Roine

Hm.. okej. Vad kan det heta på en Nikon då?

Jag har bara provat i det manuella läget och vad jag än gör blir det vitt! Har provat att exponera om och så, men det verkade inte funka.. Hjälp mig gärna lite till! :)

hej

ett försök

Kör ej manuell, utan S läget

Då räknar kameran ut bländaren, och du bestämmer tiden

blir bilderna nu lite för märka eller ljusa har du två vägar:
1 gå över till manuell och ha de värden du nyss fick som startvärden och ändra bländaren

2. Använda exponeringskompecentation, tex -1,5-2 ev

Roine

Emma, det låter som om du inte läser av ljusmätaren, är det korrekt uppfattat? Manuellt läge betyder inte att du kan ställa in vad som helst och få en godtagbar bild. Du behöver med hjälp av t ex ljusmätaren själv ställa in kameran så att bilden blir rätt exponerad, dvs så ljus eller mörk som du vill ha den. Följer du ljusmätarens utslag precis så blir det exakt som om du fotograferade i automatiskt läge.

Blir vattnet kritvitt med minsta bländare, lägsta ISO och en slutartid som suddar ut rörelser i vattnet, då skulle jag säga att det är ljuset det är fel på. Generellt sett är det svårt att göra tilltalande landskapsbilder mitt på dagen. Vill du ändå göra det så får du nog ta till ett gråfilter. Det är alltså en glasskiva som är gråtonad och dämpar ljuset som kommer in. Med en sån kan du använda längre slutartider.

Tack för svaren!

Ska prova S-läget nästa gång. Jag trodde att det stod för att slutartiden ställs in automatiskt, men dte är alltså fel...

Hur mäter jag av ljusmätaren då och vart ser jag det?

hej

ett tips

prova hemma i köket

ställ kameran på ett stativ, ta bild av vattnet från kranen vid diskbänken

Då ser du vad saker o ting ger för effekt, dvs olika tider på det ur kranen rinnande vattnet.

Men kör S läget om du inte vet hur du läser av ljusmätaren i M-läge, men i sökaren ser du om den manuella inställningen är vettig då det brukar visas som en litet streck i sökaren och skall ligga i mitten.

Roine

Okej, ska prova det någon gång. Har dock inget stativ, men det löser jag på nått annat vis. Tack för svaren och tipset!

hej igen

har du inget stativ då du är ute o provar långa slutartider har du en sann utmaning ju.

Man måste ha kameran stilla hela tiden

har du inget stativ så får du ställa den på en sten eller liknade.

ett annat tips är då att använda självutlösaren, annars så får du med att kameran skakar till då du trycker av.

Roine

Jo, det vet jag ju.
Jag ställer den nämligen på nått hårt då jag försöker fota med långa slutartider.
Ska väl köpa ett stativ så småningom, men det känns inte som att det är det viktigaste..

Någon självutlösare har jag inte heller. Har nyligen fått min kamera så jag har inte hunnit köpa några tillbehör än.

självutlösare på tid finns i kameran

du tänker på fjärrutlösare

Man kan nog ställa det med nån knapp, att kameran tar bilden efter ett antal sekunder.

Har som sagt ingen Nikon D80, men det skulle förvåna mig massor om du inte har det i kameran.

Roine

Att få riktigt långa slutartider mitt på dagen kan vara helt omöjligt oxå, beroende på hur starkt ljus det är.

Då behöäver man ett gråfilter för att hindra att så mycket ljus kommer in.

...och använd en bönpåse eller något annat mjukt istället för ett hårt underlag.
Alternativet till ett stort stativ kan kanske annars vara ett "gorillapod" som kostar runt 450:- för DSLR och 250:- för kompakt.

Hehe, jaa, jag tänkte nog fel där. Självutlösare har jag såklart redan i kameran.

Okej, vad kostar ett gråfilter då och hur bra funkar ett "gorillapod"?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar