ANNONS
Annons

Lång slutartid...

Produkter
(logga in för att koppla)

opettersson

Aktiv medlem
Hur ska jag göra för att få en lång slutartid, trots att ljuset är bra? Jag tänkte att jag skulle ta en bild av vågor, så att det ser ut som "typ" dimma.

Hej! jag har också en fråga i samband med ND-filter:
Vad händer om man har ett ND-4 på kameran, och monterar på ett till likadant, blir det motsvarande ND-8 då?
Eller blir det 4x4= ND-16?
Mvh

Vad har du för kamera? Om du har en SLR kan du med all sannolikhet inställa tiden manuelt. Sätt kameran på ett program i vilket du själv ställer tiden och kameran anpassar blädaren därefter.

"Dimma" börjar framträda runt 1/30 sek. Så inställ en tid runt det eller en längre.

Jag vet inte vad ett ND-filter är. Där har jag något att lära.

Om det är stora vågor du skall fotografera tror jag du behöver längre tider.

Finns en del andra knep ett ta till också, Polfilter och teleconverter brukar köpa dig ett par extra stop (1 stop = dubbelt så lång tid, om någon nu inte visste).

Har man två polfilter kan man beroende på hur man vrider dessa i förhållande till varandra få en valbar mängd nedmörkning, från 2 stop ned till i princip kolsvart.
En grej med detta är dock att de inte blokerar ir-ljus, så om du blokerar en stor del av det synliga ljuset så kan grönska och dyligt börja lysa på bilderna.

Brodden skrev:
Vad händer om man har ett ND-4 på kameran, och monterar på ett till likadant, blir det motsvarande ND-8 då?
Eller blir det 4x4= ND-16?
Mvh
Det blir ND-16.

ND-4 = 2x2 = 2 stegs förlängning.
ND-8 = 2x2x2 = 3 stegs förlängning.
ND-16 = 2x2x2x2 = 4 stegs förlängning

Två ND-4 ger alltså 2+2 stegs förlängning, vilket motsvarar ett ND-16.

Olle

Hej Olle! då blir ND-4 + ND-2 = ND-8, stämmer det?
Jag har ett ND-4 nu, och kommer nog att köpa ett ND-2, dessa kan då totalt ge: ND-2/4/8 ?
Mvh

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar