Annons

Lång slutartid m blixt, D90?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kjaerran

Medlem
Halloj :)

Tänkte höra med er ang lång slutartid m blixt på Nikon-kameror.
Jag läste det här inlägget --> KLICKA HÄR! på en blogg häromdan, och tyckte det var rättså kul. Jag har ju gjort liknande experiment tidigare, men inte just så som bloggerskan visar.

Min fråga är då:
Finns det liknande inställningsmöjligheter till min D90 tro? Jag leter och letar, men hittar inget om ridåer osv.....

Tacksam för alla svar!
Tove

Halloj :)

Tänkte höra med er ang lång slutartid m blixt på Nikon-kameror.
Jag läste det här inlägget --> KLICKA HÄR! på en blogg häromdan, och tyckte det var rättså kul. Jag har ju gjort liknande experiment tidigare, men inte just så som bloggerskan visar.

Min fråga är då:
Finns det liknande inställningsmöjligheter till min D90 tro? Jag leter och letar, men hittar inget om ridåer osv.....

Tacksam för alla svar!
Tove

Jodå, du har tillgång till Slow/rear-synk på D90. Blixtvärdesknappen+Bakre kontrollhjul vill jag minnas.
Men du behöver SB600/800/900 för att få tillgång till hela funktionsuppsätningen. Den inbyggda blixten är klart begränsad i dessa avseenden.

Okej, men just de här benämningarna som används (ridå 1/2 osv) kan jag alltså inte använda med den inbyggda blixten?

Jag citerar från tutorialen:
"Nu kommer vi till det roliga, alltså själva fotandet. Fokusera på det som du vill ta ett kort på (fascinerande va?), och tryck på avtryckaren. Det kommer en kort förblixt och NU RÖR DU PÅ KAMERAN ASMYCKET, eller hur mycket du vill... Det är då man får de så kallade ljusstrecken. Sedan riktar du in kameran på det du vill ha i fokus. Till sist kommer en till blixt, som gör så föremålet blir skarpt, medan ljusstrecken fortfarande är kvar. Du har nu tagit en fin bild, grattis! :)"

Just detta med en liten blixt följd av en 'riktig' förstår jag inte riktigt, haha :)

Okej, men just de här benämningarna som används (ridå 1/2 osv) kan jag alltså inte använda med den inbyggda blixten?

Jag citerar från tutorialen:
"Nu kommer vi till det roliga, alltså själva fotandet. Fokusera på det som du vill ta ett kort på (fascinerande va?), och tryck på avtryckaren. Det kommer en kort förblixt och NU RÖR DU PÅ KAMERAN ASMYCKET, eller hur mycket du vill... Det är då man får de så kallade ljusstrecken. Sedan riktar du in kameran på det du vill ha i fokus. Till sist kommer en till blixt, som gör så föremålet blir skarpt, medan ljusstrecken fortfarande är kvar. Du har nu tagit en fin bild, grattis! :)"

Just detta med en liten blixt följd av en 'riktig' förstår jag inte riktigt, haha :)

Jo. Du kan använda Slow synk. Men inte rear sync.

Återigen, håll in blixtkompenseringsknappen och byt läge med bakre kommandohjul så ser du vilka modes du har tillgängliga.

De _benaämningar_ som används i texten är dock Canon-specifika. Nikon kallar det för andra saker.

Första eller andra ridån i sig har inget att göra med om det blir "ljusstreck" eller inte. Det är den långa slutartiden i kombination med blixt som gör att du får utdragna linjer och ett skarpt motiv samtidigt.

Vill du göra det enkelt för dig så är det bara att ställa kameran på M och ratta in en lagom lång slutartid. På med blixten, och sen är det bara att fota.

"Andra ridån" innebär bara att blixten slås i slutet av exponeringen, istället för i början vid första ridån (slutaren består av två ridåer, en som öppnar och en som stänger). Och skillnaden är att blixt på andra ridån fryser rörelsen i slutet, vilket gör att rörelsen hamnar "bakom" ett motiv i rörelse, t.ex. en bil som kör framåt får "fartränder" bakom sig. När det gäller människor, eller mo du själv skakar på kameran för att uppnå en ljuseffekt, så spelar det ingen roll om du synkar blixten på första eller andra ridån.

Tar upp den här igen, driver hon med sina läsare?

Det såg riktigt kul ut men kan ngn förklara hur det egentligen går till....
Skärpan på Cola flaskan går väl inte att få till om man får blixten i slutet efter att ha vinkat runt med kameran?
På dom andra bilderna har dom vevat runt med ficklampor och inte med kameran om jag tolkat det rätt?
Är helt mörkt i rummet nödvändigt för att få ett bra resultat?
Jag provade lite i ett rum med spotar i taket o det blev för ljust, suddigt o lite spöklikt.
Mkt långt ifrån med andra ord.

Tar upp den här igen, driver hon med sina läsare?

Det såg riktigt kul ut men kan ngn förklara hur det egentligen går till....
Skärpan på Cola flaskan går väl inte att få till om man får blixten i slutet efter att ha vinkat runt med kameran?
På dom andra bilderna har dom vevat runt med ficklampor och inte med kameran om jag tolkat det rätt?
Är helt mörkt i rummet nödvändigt för att få ett bra resultat?
Jag provade lite i ett rum med spotar i taket o det blev för ljust, suddigt o lite spöklikt.
Mkt långt ifrån med andra ord.

Bilder blir ju till för att det kommer ljus på sensorn, så om det är mörkt,används en liten bländare eller ett nd filter så det inte kommer så mycket ljus igenom objektivet kommer bara starkare källor synas. När du rör omkring på kameran blir det då strecken du ser på bilderna. För att lysa upp det intressanta motivet användes blixten på slutet av exponering och gör att övriga bilden syns. Skärpa på slutet kan kanske bero på att stativ användes eller tillräckligt lång slutartid för att manuellt ställa skärpan efter kamerarörelse.
Går även göra tvärtom och använda blixt på första ridån och få liknande effekt genom att röra kameran sen.

Läste inte bloggen men ser ingen anledning varför det skulle vara ficklampor som använts. bara tillgång till nån fast ljuskälla och sen röra kameran. Ljus källorna behöver egentligen inte vara åt samma håll som motivet om det är nog mörkt. Det behöver inte vara helt mörkt men det kan underlätta om man saknar nd filter. Blir det för ljust så testa dra ner blixten eller minska bländaren. Du kan även testa utan blixt och se så att du får bara linjerna och sen ställa in blixten så resten av bilden blir bra exponerad.

Hoppas det där hjälpte lite iaf.

Tack för svar, klart det hjälper :)
Det stod i bloggen att det var ficklampor med färgat tyg.
Det enklaste vad gäller skärpa borde vara att köra blixten på första, då man redan har fokuserat o sen börja vifta?
Bra ide o testa så klart, tom båda sakerna, koll så blixt bilden blir bra och även den andra med lysen.
Man skulle väl kunna dubbelexponera också om man inte får till båda sakerna samtidigt? (har ännu inte provat den funktionen)
Jag har inget ND filter esom jag inte har koll på vilka av dom som är användbara, vilket skulle man haft till den här situationen?

Jag har inte testat den här fotometoden, men har jag inte förstått det helt fel så ska det fungera ungefär lika bra med front sync. Man kan få en lite annan effekt, minns jag sett två bilder där det syntes tydligt. Men kan såklart inte hitta dem nu. Iaf var det två bilder på en mopedist som körde snett genom bilden. Tror den körde snett uppåt åt höger, så man såg inte framlycktan. Iaf på första bilden med bakre ridå var det fina ljusspår från vänster om mopeden fram till bakljusen. På den andra bilden användes blixt på främre ridån och då ledde ljusspåren från bakljusen åt höger genom mopeden mot framlycktan. Skillnaden uppstår eftersom bakljusen alltid far från vänster till höger men mopedisten "låses" fast med blixten antingen till vänster med främre ridå eller till höger med bakre ridå. Så valet där kan bero på vilken effekt man vill åt. Med planlöst skakande är det säkert inte så viktigt.

Eftersom jag inte testat själv vet jag inte riktigt hur lång slutartid som behövs. Står i bloggen 3-6 sekunder, så om du sitter och leker nu med små bländare kan du säkert få det. Annars fungerar nd filter så att de ökar slutartiden med numret på filtret.Tex ND4 ökar alltså 4 gånger, så har du en sekunds slutartid blir det 4 sekunder. har du 1/4 sekunders slutartid blir det 1 sekund med filtret.

Dubbelexponering skulle jag välja bort eftersom ibland kan det vara roligt att se varifrån ljusspåren kommer och det blir nog svårt i de fallen, men det är vad jag tycker.

Färgade ficklampor får mig att tänka på den här videon http://vimeo.com/21338911 dock ingen blixt bara lång slutartid.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar