Annons

Lång exponeringstid - Filterfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

LazyGus

Medlem
Hej,

Jag är intresserad av att ta foton med lång exponeringstid och undrar vad för filter jag behöver för att kunna göra detta. Jag har tänkt mig att fota landskap, och då framför allt havsbilder där jag inte vill att vattnet ska frysa utan istället bli en enda "smet", exmpelvis så här: http://www.flickr.com/photos/jongow/5358735389/

Är något av dessa två filter vad jag söker? Och vad är skillnaden mellan dem?
Dörr Gråfilter ND 3.0 NDx1000 58mm (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=318058)
Dörr Gråfilter NDx8 58mm DHG (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=316458)

Jag undrar även vad för filter/teknik som används för att fångarna stjärnorna på himlen som i denna bild:
http://www.flickr.com/photos/jrandet/9227077869/in/pool-longexposure

Tacksam för alla svar.

/Gustav
 
ND8 kan funka för dugligt för att "smeta" ut vatten OM det är MÖRKT ute annars kommer det till korta. Var ute efter samma effekt som du och startade med ett ND8...I morgon får jag mitt NDx1000 med posten...då skall det smetas ordentligt :)
 
Mmjo, föreställ dig att det börjar skymma ute och din kamera mäter ut 1/15s vid f/5.6, iso 100.
Sätter du på ett ND8 (-3 steg) och minskar bländaren till f/22 (-4steg) så har du reduserat ljus med 7 steg. Din utgångstid på 1/15s blir då istället 7 steg längre dvs 16 sekunder. Sätter du då på ett ND8 ytterligare så blir det då 2 minuter exponering. Vissa kameror kan även gå ner ett steg extra i iso och förlänga tiden på det sättet.
Sen beror förståss resultatet på hur livligt vattnet är :)

EDIT: jag utgår då från manuell mode och inte autoexponering när jag säger att din "kamera mäter" utan att man använder kameran som exponeringsmätare bara. Kör du automatisk exponering ute lär du få på tok för ljust.
 
Har då inte märkt av en försämring av skärpan på min optik när jag använt mindre bländare än f/8 iaf.


Sent from my MK16i
 
Pixelpeepar man inte och använder typ Facebook storlek så lär ingen märka skillnad i bildkvalite.
 
Tack för alla svar!

Din utgångstid på 1/15s blir då istället 7 steg längre dvs 16 sekunder. Sätter du då på ett ND8 ytterligare så blir det då 2 minuter exponering.

Hur räknas detta ut?

Och vad betyder ND3.0 i namnet på filtret; "Dörr Gråfilter ND 3.0 NDx1000 58mm"?

Och är detta ett lämpligt filter att använda för att fota vatten som en "smet" eller släpper det igenom för lite ljus? Jag fotar med en EOS400D och den längsta exponeringstid som jag kan ställa in är 30 sekunder så kommer bilderna då bli för mörka? Hänger inte riktigt med hur man räknar ut detta.
 
Är det inte bättre med ett varierbart ND-filter? Då kan man ju ställa in bländare och slutare som man vill och sen justera ner ljuset tills exponeringsmätaren inte protesterar längre. Dessutom kan man ju fokusera när man "stänt av" ND-effekten, det går ju knappast med ett fast 1000ggr-filter då allt blir mörkt.
 
den längsta exponeringstid som jag kan ställa in är 30 sekunder så kommer bilderna då bli för mörka? Hänger inte riktigt med hur man räknar ut detta.

Det är den längsta tid som kameran klarar ja, för längre tid får du använda dig av bulb, alltså en sladd till kameran för att manuellt ställa när den ska sluta exponera. Du finner sådanna sladdar för någon hundring lokalt eller för en tia ;) på dealextreme...
När du ska räkna steg så är din kamera inställd på halvsteg eller en tredjedels-steg vanligtvis, riktigt gamla kameror kör med hela steg. Hela steg går från exempelvis:

bländarsteg: f/1 > f/1.4 > f/2 > f/2.8 > f/4 > f/5.6 > f/8 > f/11 > f/16 > f/22
tidssteg ex. 1/60 > 1/30 > 1/15 > 1/8 > 1/4 > 1/2 > 1" > 2" > 4" > 8" > 16" Kameran är dock satt att gå till 15 eller 30 sekunder istället för 16 eller 32 som i teorin vore korrekt.
iso: 50 > 100 > 200 > 400 > 800 > 1600 > 3200
Sen är det bara att räkna ihop.

Är det inte bättre med ett varierbart ND-filter? Då kan man ju ställa in bländare och slutare som man vill och sen justera ner ljuset tills exponeringsmätaren inte protesterar längre. Dessutom kan man ju fokusera när man "stänt av" ND-effekten, det går ju knappast med ett fast 1000ggr-filter då allt blir mörkt.

Vist kan man köra med variabelt ND, men de är dyra (!) och jag har hört blandat gällande kvalitén på dem, har dock aldrig provat ett själv.
 
Aha, det går alltså att fota med längre slutartider. Nu ser jag på min kamera att efter 30s går slutartiden till BULB.

Tack för förklaringen Johan, nu tror jag att jag hänger med hur man räknar :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.