Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lån av fotoutrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

emptylooks

Aktiv medlem
Tjenare!

Jag undrar om det finns intresse av att låna varandras utrustning här på forumet.

Jag ska framöver plåta (när är inte bestämt) en modell och skulle behöva låna ett 10-17 fisheye och helst en extra strobst blixt.

Om någon har detta så har jag följade objektiv att låna ut i utbyte (dock inte samma dag).

77mm limited
43mm limited
21mm limited (har ej köpt det än men kommer att ha fått hem det innan jag behöver låna själv).

Jag bor i Sthlm och kan lämna mitt leg i pant.
Svar på denna annons sker via mail [email protected]

Vad tycker ni? är det en bra idée att ha en tråd där man kan låna utrustning utav varandra?. Tänkte att folk i andra städer kan lägga in annonser här i denna tråd också.

Mvh,
Jonas
 
Jag tycker det verkar vettigt, allt handlar bara om att våga lita på varandra :).

Man kan ju också köra så att man kan låna varandras saker och den man lånar av kan få följa med beroende på vad man ska göra så kanske den personen lärs sig något nytt. Om ni förstår vad jag menar. Lite utbyte i kunskap skadas aldrig :)


Mvh Ludde
 
Jag personligen hade inte vågat låna ut fotoutrustning, men å andra sidan lånar jag inte ut något annat heller, förutom till mamma och syrran ;)

Gör bara upp innan hur ni ska göra om:
* Något går sönder / tappas / blir stulen
* Objektiv eller liknande repas
* Det kommer in smuts på diverse ställen

och annat som kan tänkas inträffa.
Fördelen med att låna ut saker på detta forumet borde ju vara att alla är lika tokiga i fotografering och vårdar sin utrustning ömt ;)
 
Jag skulle nog kunna tänka mig att låna ut en del grejer... Fel stad bara ;)
Roligt är annars att gå på fotorunda tillsammans så båda kanske kan testa olika grejer...
 
Ja, känns lite tungt att låna ut nått till någon man aldrig träffat..
Finns många busar på Internet, Skulle kännas som mitt liv var över om någon snodde eller hade sönder en glugg för 5000kr+ och inte stod för det sen.. Men jag skulle inte ha nåt emot om personen jag lånar av ville va med och agera som assistent under tagningen..

Är väl lättare att lite på någon man träffat och köpt/sålt utrustning från kanske.. Lite trist att man inte känner någon som håller på med foto som man kan låna varandras gluggar till olika projekt.
 
Det kanske skulle funka om det fanns en "Pentaxklubb" som man kan lära känna likasinnade Pentaxägare genom. En klubb som kan anordna träffar mm, men för att det ska fungera så behövs det ju några eldsjälar som kan hålla i det.
 
Pentax Geekmeet

Vad sägs om det här då: Nästa söndag kör vi ett Pentax Geekmeet för alla som kan ta sig till stockholm.

Någon som har ett förslag på ett bra fik?
 
Finns det några Pentax-människor i Göteborgsområdet då?


[OT]
Har ingen aning varför han avslutat sitt konto, men tittar man i äldre trådar finns massa inlägg från "avslutat konto"
[/OT]
 
En utmärkt idé det här om att träffa likasinnade i verkligheten. Visserligen fungerar typ detta forum utmärkt för kunskapsspridning och diskussioner om pentax produkter men visst vore det roligare att träffas "live". Jag skulle gärna komma om detta ordnades och om jag fick tid. Tyvärr är det ju så många idag som har så ont om tid till sådana här aktiviteter, vilket är jättesynd. Jag är i alla fall mycket positiv till idéen. Bara möjligheten att ev. kunna känna och klämma lite på andras objektiv och övriga utrustning känns ju lockande.
/Thomas S
 
Svärd skrev:
En utmärkt idé det här om att träffa likasinnade i verkligheten. Visserligen fungerar typ detta forum utmärkt för kunskapsspridning och diskussioner om pentax produkter men visst vore det roligare att träffas "live". Jag skulle gärna komma om detta ordnades och om jag fick tid. Tyvärr är det ju så många idag som har så ont om tid till sådana här aktiviteter, vilket är jättesynd. Jag är i alla fall mycket positiv till idéen. Bara möjligheten att ev. kunna känna och klämma lite på andras objektiv och övriga utrustning känns ju lockande.
/Thomas S

Vi behöver ju inte göra det till en större apparat än nödvändigt. En tid och plats bara med god framförhållning, så de som är intresserade kan slinka in.

Kanske är ett datum längre fram i tiden bättre?

För övrigt håller jag med om att mycket av produktinformationen löser sig på webben, men jag är mycket intresserad av att prata med andra Pentaxfotografer om deras praktiska erfarenheter, tips&trix, workarounds etc.

/Jimmy
 
jido skrev:
Vi behöver ju inte göra det till en större apparat än nödvändigt. En tid och plats bara med god framförhållning, så de som är intresserade kan slinka in.

Kanske är ett datum längre fram i tiden bättre?

För övrigt håller jag med om att mycket av produktinformationen löser sig på webben, men jag är mycket intresserad av att prata med andra Pentaxfotografer om deras praktiska erfarenheter, tips&trix, workarounds etc.

/Jimmy

Jag skulle kunna tänka mig vara med på detta, inte säker att nu på söndag funkar dock. Men det är klart att vi som Pentax-minoritet skall gadda ihop oss mot NiCanon-träsket :)

Nån gång snackades det här om att det skulle startas en Pentax-fotoutmaning. Vore också kul, jag skulle sannerligen behöva ha en spark där bak för att komma ut och ta mer bilder...
 
I´m in, som man säger.

En så kallad "Klämdag" vore väl bra att börja med? Där vi pentaxianer träffas och pillar på varandras grejor. Kommer att vara sjukt inspirerande.

Jag är enda Pentaxägaren i min bekantskapskrets med ett enda undantag, så jag träffar gärna fler förutsatt att kameraväskorna hänger med :)
 
Låter som en kul idée!

Kanske kan bestämma en utflykt till någon intressant plats?

Ang, min första fråga om att låna till den här modell tagningen så har jag beslutat att lägga större delen av mitt studielån på den här 10-17mm fisheye optiken. Men då har jag knappt råd till någon till blixt, så om någon har stobist blixtar typ Vivitar 285, AF 360, Nikon sb-26 eller liknande så är jag otroligt tacksam om jag kan låna dom, Jag kan lämna handpening för vad det är värt, Dock inte så stor summa som värdet för en 540 men för en 360 så går det bra).

Off topic, men finns det någon affär i Sthlm som säljer vita paraply? Kan vara ett vanligt paraply bara det är vitt och billigt??
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.