Annons

Lågkänslig Film!

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasK

Aktiv medlem
Hejsan!

Någon som vet någon negativ färgfilm på under 100 ASA? Gärna Kodak eller Fuji eller Agfa! Fan.. Skall det vara så svårt att ta fram en film (högmättad) på under 100 ISO!?!? Körde Agfa Ultra 50 förut men den har man ju förståss lagt ner!

Är det bara jag som saknar en sådan film? Gillar inte att behöva ta naturbilder med ISO 100 om man inte vill köra dia!

Men den har väl inte hög färgmättnad? Eller är jag felunderrättad?

Ni skämta första aprillo?

Kodak Ektar/Royal Gold 25 finns inte längre.

Fuji Superia Reala är ett bra alternativ, men dick 100 Asa.

Efke är inte japanskt, utan kroatiskt. Efkefilmerna är tillverkade på licens, och är de gamla Adox-filmerna från 1949-1972. Mycket finkorniga tunnskiktsfilmer med ortopankromatisk sensibilisering. Efke's 400-film är dock Ilford-film.

Varför envisas alla med att skriva ASA när det heter ISO? Varför gå efter det utdöda amerikanska måttet och inte det nuvarande internationella?

fabienne skrev:
Varför envisas alla med att skriva ASA när det heter ISO? Varför gå efter det utdöda amerikanska måttet och inte det nuvarande internationella?

Därför att många här har fotograferat sedan den tiden då ASA var vanligare än ISO kanske? Känns som om det kvittar...:p

Visst kan vi använda ISO, vilket är ASA och DIN i kombination. 100 ASA är 21/10º DIN eller 100/21º ISO.

Jag tycker dock det är enklare att enbart använda ASA-talet än att skriva ut DIN-talet också. Jag hoppas "fabienne" förstår vad jag menar ändå.

Förresten Charlotte, så skriver du ju bara ASA-talet själv, och inte ISO. :rolleyes:

När du skrev "ISO 25" borde du skrivit "ISO 25/15º" istället. Det är korrekt. 25 är enbart ASA-talet...

Var glad att vi inte skriver i Scheiner-skalan istället.:cool:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar