Annons

Låg upplösning trots stor fil

Produkter
(logga in för att koppla)

NtR

Aktiv medlem
Jag har en Canonscanner som jag scannar dior med.
Jag använder Silverfast när jag scannar och ställer in 300 dpi och storlek 21x30 cm, ungefär, om jag ska skriva ut i A4. Filerna blir i runda slängar 24-25 Mb. Så långt allt gott och väl, men när jag ska skriva ut via PS elements så varnar programmet för att utskriften kommer att ske med mindre än 220 dpi. När jag sedan skriver ut ser man också tydligt att det är låg upplösning. Skrivaren är ny -06, likaså scannern, så jag tror att det är någon inställning i PS eller så. Vad tror ni?

Hur tydligt är det att det är lågupplösning?
Det jag menar är att ibland sparas det en tummnagel i bilden med, kan det vara den som skrivs ut?
en a4 i 254 dpi borde vara 2100x2970 i pixlar, så din borde vara ännu större, hur stor säger photoshop att din bild är i pixlar?

Hur stor den är i pixlar har jag inte kollat, var står det? Någon tumnagelbild har jag inte sett till. Bilden är tydligt lågupplöst så tillvida att diagonala linjer i oskärpeområden blir trappformiga och dessutom tycker jag det ser ut som något som brukar kallas jpg-artefakter lite varstans i bilden.

Det jag vet är att filen är ca 25 mb för så står det när jag pekar på den i "mina bilder" där jag hämtar till PS. Finns det någon form av automatisk förminskning i PS som jag kan ha råkat aktivera?

jpegartefakter låter precis som det är tummnageln som är laddad, men om så är fallet ska den se rätt kass ut i photoshop med.
Hur du kollar bildstorleken i photoshop har jag ingen aning om, det var massor med år sedan jag körde photoshop. men under file->image properties eller nåt likannde?
annars står det nog när du beskär bilden eller nåt sånt.

Niklas, är du helt hundra på att du inte scannat diat i 300 PPI? Jag är inte så bekant med Silverfast, men i många (alla?) scannerprogram kan man ställa separat scannings- och utupplösning. Det kan ju vara så att du scannat diat i alldeles för låg upplösning och sedan sparat ut det som en högupplöst fil, då kan det se ut som du beskriver.

Tack ska ni ha för tipsen. Love, jag är nog tyvärr säker på att Silverfast, i det fönster jag använder iaf, frågar om utskriftsupplösning vid scanningen. Dessutom får jag inte ihop hur filen skulle kunna bli så stor om scanningen var i 300 ppi. Helt klart är dock att det är skit bakom tangenterna på ett eller annat sätt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar