joohansson skrev:
För det första när man zoomar in så mycket så är det svårt för kameran att ställa in exakt fokus eftersom autofokusområdet blir mindre (Vet du hur man gör det större?).
Hej, David!
Mig veterligen går det inte att göra autofokusområdet större än det är. Fokusramen har bara en bestämd storlek i förhållande till bilden i sökaren eller på displayen. Fokusramen går att flytta runt i bilden, men inte ändra storlek på såvitt jag vet.
Du får gärna berätta hur man gör om det går, för det har jag missat helt i så fall.
Så slutsatsen är att om du vill ta kort med full zoom så måste motivet vara minst 90 cm bort och i det fallet får du bättre bilder med supermacro.
Jag har inte alltid försökt använda full zoom när jag försökt zooma på t ex 50 cm avstånd, men ju mer jag zoomar in från ett så pass kort avstånd, desto mer begränsat nedåt på skalan för manuell fokus blir inställningsmöjligheten, så det verkar helt klart finnas ett samband mellan längden på brännvidden och fokusmöjligheten. Detta gäller förmodligen också autofokus på samma sätt, fast man inte ser någon siffra på det.
Jag tycker din siffra på 90 cm verkar riktig. På c:a 1 meters avstånd tror jag inte att jag har upplevt några fokussvårigheter även vid full zoom.
En sak som jag känner mig osäker på är om avståndsskalan på manuell fokus och inställt autofokus gäller oavsett hur mycket jag zoomar.
Ta som exempel följande. Jag står fem meter från ett träd. Kameran är på full vidvinkel. Jag fokuserar på trädet. Antingen med manuell fokus som ju då blir låst. Eller med autofokus och sedan låser det genom att trycka in MF-knappen.
Kan jag sedan zooma in mot trädet utan att behöva fokusera om på nytt för att få rätt fokus? Alltså gäller den aktuella fokusinställningens avstånd till motivet fortfarande fast jag zoomar in, ökar brännvidden?
Enligt det lilla jag har testat detta verkar det fungera så att fem meters fokusavstånd är fem meters fokusavstånd oavsett vilken brännvidd jag väljer, men jag har inte hårdtestat det än.
Lasse C skrev:
Funktionen för automatisk fokusvariation brukar jag också använda...Vad jag tycker är synd, och inte förstår anledningen till, är varför denna funktion endast fungerar vid manuell fokus. Det vore mycket användbart om kameran också kunde variera det fokus den själv ställt in med autofokus på samma sätt genom att ta tre bilder med olika fokus.
Här svarar jag mig själv för jag kom på hur man kan göra detta.
När man har fokuserat med autofokus kan man ju låsa det genom att trycka in MF-knappen medan avtryckaren är till hälften nedtryckt.
Detta visste jag sedan tidigare. Men vad jag upptäckt nu är att när man låser autofokus på detta sätt verkar det som att kameran inte bara låser den aktuella autofokusinställningen. Den verkar också övergå i manuellt fokusläge helt och hållet. Det är ju rätt logiskt också eftersom man låser autofokus med MF-knappen och MF-indikatorn tänds ju också i displayen då.
Och med autofokuslåset aktiverat fungerar därför också automatisk fokusvariation. Kameran fungerar precis likadant som om jag skulle ha fokuserat den låsta autofokusinställningen själv med manuell fokus.
Vänliga hälsningar.
Lasse C