Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Låg eller hög djupskärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

joohansson

Medlem
Jag har nyligen köpt en mer avancerad kamera (Canon powershot s3) och försöker lära mig rätt fotograferingstekniker. Jag vet att hög bländare gör så att det blir högre djupskärpa i bilden men jag skulle vilja ha tips om när det är snyggt att ha hög djupskärpa. Om jag tar en närbild som i exemplet jag skickar med, vad är snyggast där, att ha suddig eller skarp bakgrund?
En annan sak med bländaren är att slutartiden blir längre för att kompensera, det kan ju göra att allting blir suddigt om man inte har stativ..

David
 

Bilagor

  • 3.jpg
    3.jpg
    66 KB · Visningar: 1,690
När man ska använda kort/långt skärpedjup beror väl en hel del på vad man personligen föredrar. Ibland vill man ha kort skärpedjup och ibland vill man ha långt skärpedjup.

När det gäller ditt exempel föredrar jag personligen bilden med kort skärpedjup eftersom den framhäver motivet (som jag då antar är växten) bättre än bilden med långt skärpedjup eftersom långt skärpedjup gör att bilden blir väldigt rörig och man fokuserar inte blicken lika lätt på själva motivet.

När det gäller slutartid/bländare så hänger ju dessa ihop vilket gör att du måste kompensera med längre slutartid om du väljer en större bländare (såvida du inte vill ha en mörkare bild)
 
Att använda kort skärpa kan ju innebära att du vill sudda ut en störande bak/förgrund. Det kan också användas om du vill lägga fokus på en detalj i bilden.
Lång skärpa är ju vanligast vid landskapsvyer.
 

Bilagor

  • 42dfe811def54.jpg
    42dfe811def54.jpg
    55.7 KB · Visningar: 1,578
Om jag skulle använda dessa bilder skulle jag välja den vänstra som illustration till blomma i stadsmiljö. Det korta skärpedjupet lägger intresset på blomman och den diffusa bakgrunden skapar en bild av var denna blomma växer, men fäster inte betrakarens intresse där.
 
om du använder bilden med långt skärpedjup så förvirrar du blicken. kort skärpedjup brukar användas för att hjälpa ögat att hitta fokus. lycka till med ditt skärpe djup i fortsättningen:)
 
joohansson skrev:
Om jag tar en närbild som i exemplet jag skickar med, vad är snyggast där, att ha suddig eller skarp bakgrund?
En annan sak med bländaren är att slutartiden blir längre för att kompensera, det kan ju göra att allting blir suddigt om man inte har stativ..
Hej, David!

Jag har också en S3 IS och håller på mycket med att experimentera med skärpedjup, inte minst vid makrobilder av det slag som de du visar.

Det är helt riktigt att högt bländarvärde gör att man måste kompensera med längre slutartid och/eller högre ISO-tal. Personligen använder jag så lågt ISO-tal som möjligt, för jag har märkt att S3 IS ger en hel del brus redan vid ISO 200.

Speciellt när det är lite halvmörkt och man vill ta en makrobild med så långt skärpedjup som möjligt, alltså bländare 8.0, kan det bli lite besvärligt. Stativ är som du säger en lösning, men det är inte alltid man har det till hands.
Vad jag brukar göra i de lägena, när jag tvingas använda slutartider på kanske uppåt 1 s, är att jag ställer kameran i seriebildstagning och tar en serie på ett tiotal bilder. Då brukar i alla fall en eller två bli skarp.

Det är också en användbar metod vid makrofoto av t ex en en blomma när det blåser lite och blomman vajar i vinden. Tar man en serie bilder är det större chans att blomman blir skarp på någon av bilderna.

När det gäller det estetiska tycker jag personligen att din första bild, den till vänster med kort skärpedjup, är snyggast. Men det finns gott om tillfällen när jag vill ha långt skärpedjup vid makrofoto också.
Det kan ju vara svårt att se på kamerans lilla display när man fotar, så är jag osäker tar jag flera bilder med olika bländare så att jag kan välja i lugn och ro framför datorn.

Slutligen ett tips när det gäller vad som är snyggast, kort eller långt skärpedjup. Försök att strunta i eventuella regler och andras åsikter om vad som passar bäst. Titta förutsättningslöst på bilderna och bara känn vilken som just du gillar bäst.
Så försöker jag själv göra. Jag går i stort sett helt och hållet på den känsla bilden ger mig när jag väljer vilken som jag tycker är bäst.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Tack för ditt svar! Jag börjar få kläm på alla finesser och ett annat bra sätt för att få rätt fokus är att använda funktionen då den tar 3 bilder på följd och automatiskt ändrar fokuspunkten för varje bild. Ett annat sätt är att trycka in avtryckaren halvvägs och sedan på manuell fukus och efter det trycka på set-knappen. Då ställer den in fokus runt den punk där man låst den och det brukar bli helt perfekt då. Förutsättningen i båda fallen är att både motivet och kameran står still.

David
 
Är upp till dig vad du vill förmedla. I ditt exempel tycker jag den vänstra är bäst, men att ge ett generellt svar är omöjligt.
 
joohansson skrev:
Tack för ditt svar! Jag börjar få kläm på alla finesser och ett annat bra sätt för att få rätt fokus är att använda funktionen då den tar 3 bilder på följd och automatiskt ändrar fokuspunkten för varje bild. Ett annat sätt är att trycka in avtryckaren halvvägs och sedan på manuell fukus och efter det trycka på set-knappen. Då ställer den in fokus runt den punk där man låst den och det brukar bli helt perfekt då. Förutsättningen i båda fallen är att både motivet och kameran står still.
David
Hej, David!

Funktionen för automatisk fokusvariation brukar jag också använda. Det är ofta svårt att fokusera rätt med manuell fokus på S3 IS, tycker jag, och det är inte alls ovanligt att någon av kamerans variationer av fokus är bättre än det jag ställde in.

Vad jag tycker är synd, och inte förstår anledningen till, är varför denna funktion endast fungerar vid manuell fokus. Det vore mycket användbart om kameran också kunde variera det fokus den själv ställt in med autofokus på samma sätt genom att ta tre bilder med olika fokus.

Sedan det här med att använda SET-knappen vid manuell fokus. Jag blir jag inte klok på hur det fungerar. Jag tycker det är lite luddigt formulerat i manualen hur man ska göra.
Jag har fattat manualen som att man först ska ställa in ett ungefärligt fokus genom att hålla MF-knappen intryckt medan man ställer in avståndet med pilknapparna. Därefter ska man trycka SET för att kameran ska fokusera mer exakt i närheten av det avstånd man valt. Om MF-knappen fortfarande ska vara intryckt när man ska trycka SET tycker jag inte framgår av manualen. Jag kollade just. Sidan 66 i svenska PDF-manualen.

Det sätt du beskriver låter lite annorlunda mot hur jag tolkat manualen. Det kanske inte ens är samma sak som det som beskrivs på s 66 i manualen, utan någon annan fokuseringsfunktion hos kameran som jag inte har upptäckt trots att jag läst manualen från pärm till pärm.
Om du har lust skulle jag verkligen uppskatta om du ville beskriva ännu mer exakt hur du gör, ordningsföljden, vilka knappar som ska hållas nedtryckta medan man trycker på en annan knapp, hela proceduren steg för steg. Det verkar ju onekligen vara en metod som ger väldigt bra resultat i alla fall, oavsett om den står i manualen eller inte.

Jag skulle gärna vilja lära mig att utnyttja S3 ISs manuella fokus fullt ut, men hittils har jag väl lyckats halvbra. Det känns lite chansartat när jag använder den. Jag har inte den koll jag skulle vilja ha när jag använder manuell fokus.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Lasse C skrev:
Hej, David!

Funktionen för automatisk fokusvariation brukar jag också använda. Det är ofta svårt att fokusera rätt med manuell fokus på S3 IS, tycker jag, och det är inte alls ovanligt att någon av kamerans variationer av fokus är bättre än det jag ställde in.

Vad jag tycker är synd, och inte förstår anledningen till, är varför denna funktion endast fungerar vid manuell fokus. Det vore mycket användbart om kameran också kunde variera det fokus den själv ställt in med autofokus på samma sätt genom att ta tre bilder med olika fokus.

Sedan det här med att använda SET-knappen vid manuell fokus. Jag blir jag inte klok på hur det fungerar. Jag tycker det är lite luddigt formulerat i manualen hur man ska göra.
Jag har fattat manualen som att man först ska ställa in ett ungefärligt fokus genom att hålla MF-knappen intryckt medan man ställer in avståndet med pilknapparna. Därefter ska man trycka SET för att kameran ska fokusera mer exakt i närheten av det avstånd man valt. Om MF-knappen fortfarande ska vara intryckt när man ska trycka SET tycker jag inte framgår av manualen. Jag kollade just. Sidan 66 i svenska PDF-manualen.

Det sätt du beskriver låter lite annorlunda mot hur jag tolkat manualen. Det kanske inte ens är samma sak som det som beskrivs på s 66 i manualen, utan någon annan fokuseringsfunktion hos kameran som jag inte har upptäckt trots att jag läst manualen från pärm till pärm.
Om du har lust skulle jag verkligen uppskatta om du ville beskriva ännu mer exakt hur du gör, ordningsföljden, vilka knappar som ska hållas nedtryckta medan man trycker på en annan knapp, hela proceduren steg för steg. Det verkar ju onekligen vara en metod som ger väldigt bra resultat i alla fall, oavsett om den står i manualen eller inte.

Jag skulle gärna vilja lära mig att utnyttja S3 ISs manuella fokus fullt ut, men hittils har jag väl lyckats halvbra. Det känns lite chansartat när jag använder den. Jag har inte den koll jag skulle vilja ha när jag använder manuell fokus.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Ja du jag är inte helt säker själv på att det där med setknappen verkligen fungerar. Man kan göra på lite olika sätt, antingen så som jag förklarat i förra posten eller så här: 1:Sätt kameran i t.ex. läge P för att få automatisk exponering och bländare, 2:aktivera supermacro för att se tydligt resultat av fokusinställningen, 3:håll inne manuell fokus, ställ in med upp/ner knappen och släpp upp manuellknappen, 4:tryck på set-knappen och kameran piper till när den ställt in bättre fokus, 5:ta kortet.

Jag har testat detta gång på gång med lite sämre inställt fokus för att se om den ändrade till det bättre men jag kunde inte se någon skillnad så jag vet inte om den bara piper för skoj skull.. Hur som helst så är manuellt fokus oumbärligt vid macrofoto.

David
 
joohansson skrev:
Hur som helst så är manuellt fokus oumbärligt vid macrofoto.
Hej, David!

Jag håller med dig. Det har hänt ett flertal gånger att jag försökt makrofota t ex en blomma med autofokus och fått fokus på gräset under istället för på blomman. Inte roligt alls, men man lär sig allteftersom när det funkar med autofokus och inte.

Detta med manuell fokus, skärpedjup och sådana saker hör till de starkaste skälen till att jag bestämt mig för att köpa en systemkamera, så att jag kan ställa in fokus genom att vrida på objektivet och titta i en optisk sökare så att jag ser vad jag gör. Jag har inte provat det, men jag tror det är oerhört mycket mer effektivt och lättarbetat än S3 ISs svåranvända (min åsikt) manuella fokus.

Men jag tänker absolut inte göra mig av med S3 IS för det. Jag tycker alldeles för bra om den som helhet, och den är smidigare att ha med sig lite överallt än en systemkamera. Dessutom är det bra att ha två bra kameror om den ena skulle gå sönder. Jag skulle få spatt om jag skulle behöva vara helt utan kamera i flera veckor. Lite överdrivet, visst, men jag skulle inte gilla det alls.

Jag har förresten ett fokusproblem på S3 IS som jag inte tror är något kamerafel, men det skadar ju inte att kolla med någon annan S3 IS-användare.
Det är när jag håller kameran på c:a 40-50 cm avstånd och zoomar in på ett motiv istället för att gå riktigt nära med kameran. Även om jag skulle använda supernärbildsläget och gå så nära att jag nästan snuddar med linsen mot motivet kan jag ibland inte få motivet att uppfylla bilden så mycket som jag vill. Och det går ju tyvärr inte att zooma i supernärbildsläget.

När jag har zoomat in från detta avstånd är det stört omöjligt att få fokus på motivet. Det ser bra ut på displayen eller i sökaren ända tills jag trycker ned avtryckaren till hälften för att använda autofokus. Då blir allt helt suddigt. Det hjälper inte att ställa kameran i det vanliga närbildsläget och supernärbildsläget går ju inte att använda eftersom det inte tillåter zoomning.
Jag har naturligtvis provat att använda manuell fokus i dessa lägen, men samma sak händer då. När jag trycker in MF-knappen blir bilden helt suddig och stapeln på avståndsskalan går inte att få ned till ett tillräckligt kort avstånd. Ju mer jag zoomar in, desto mer begränsad blir möjligheten att ställa in fokusavstånd manuellt nedåt, till kortare avstånd.
Om jag däremot zoomar ut till full vidvinkel kan jag ställa manuell fokus på hur kort avstånd som helst och få motivet i fokus, men inte när jag zoomat in på det från samma avstånd.

Min gissning är att det är den ökade brännvidden som begränsar fokusomfånget och inget egentligt fel på kameran. Fungerar det likadant på din?

Mvh.
Lasse C
 
Lasse C skrev:

Det är när jag håller kameran på c:a 40-50 cm avstånd och zoomar in på ett motiv istället för att gå riktigt nära med kameran. Även om jag skulle använda supernärbildsläget och gå så nära att jag nästan snuddar med linsen mot motivet kan jag ibland inte få motivet att uppfylla bilden så mycket som jag vill. Och det går ju tyvärr inte att zooma i supernärbildsläget.

När jag har zoomat in från detta avstånd är det stört omöjligt att få fokus på motivet. Det ser bra ut på displayen eller i sökaren ända tills jag trycker ned avtryckaren till hälften för att använda autofokus. Då blir allt helt suddigt. Det hjälper inte att ställa kameran i det vanliga närbildsläget och supernärbildsläget går ju inte att använda eftersom det inte tillåter zoomning.

För det första när man zoomar in så mycket så är det svårt för kameran att ställa in exakt fokus eftersom autofokusområdet blir mindre (Vet du hur man gör det större?). Antagligen rent elektronisk svårt att lösa, krävs enormt bra sensorer. Men det finns ett sätt att underlätta för kameran att hitta rätt fokus och det är att sikta mot något som har tydliga kontraster, t.ex. en text i en bok eller något annat som har en mycket ojämn yta. Försöker man ställa in fokus på t.ex. en vägg eller metallyta så fungerar det i pricip aldrig med så hög zoom.

Dock så är det som du säger att fokusintervallet är begränsat. Från 10cm och uppåt när du inte har macro eller supermacro. Detta gäller både auto- och manuell fokus. Är man i macroläge så kan man fokusera på motiv från 10-50 cm, 30-50 cm eller 90-oändligheten beroende på hur mycket man zoomar (du ser en gul stapel när du zoomar där det står intervallet). Manuell fokus fungerar tyvärr inte i macroläge utan enbart i normal eller supermacro där man kan ta bilder från 0-10cm.

Så slutsatsen är att om du vill ta kort med full zoom så måste motivet vara minst 90 cm bort och i det fallet får du bättre bilder med supermacro. När det gäller din teori om brännvidden så har du antagligen helt rätt.

David
 
joohansson skrev:
För det första när man zoomar in så mycket så är det svårt för kameran att ställa in exakt fokus eftersom autofokusområdet blir mindre (Vet du hur man gör det större?).
Hej, David!

Mig veterligen går det inte att göra autofokusområdet större än det är. Fokusramen har bara en bestämd storlek i förhållande till bilden i sökaren eller på displayen. Fokusramen går att flytta runt i bilden, men inte ändra storlek på såvitt jag vet.
Du får gärna berätta hur man gör om det går, för det har jag missat helt i så fall.

Så slutsatsen är att om du vill ta kort med full zoom så måste motivet vara minst 90 cm bort och i det fallet får du bättre bilder med supermacro.
Jag har inte alltid försökt använda full zoom när jag försökt zooma på t ex 50 cm avstånd, men ju mer jag zoomar in från ett så pass kort avstånd, desto mer begränsat nedåt på skalan för manuell fokus blir inställningsmöjligheten, så det verkar helt klart finnas ett samband mellan längden på brännvidden och fokusmöjligheten. Detta gäller förmodligen också autofokus på samma sätt, fast man inte ser någon siffra på det.

Jag tycker din siffra på 90 cm verkar riktig. På c:a 1 meters avstånd tror jag inte att jag har upplevt några fokussvårigheter även vid full zoom.

En sak som jag känner mig osäker på är om avståndsskalan på manuell fokus och inställt autofokus gäller oavsett hur mycket jag zoomar.
Ta som exempel följande. Jag står fem meter från ett träd. Kameran är på full vidvinkel. Jag fokuserar på trädet. Antingen med manuell fokus som ju då blir låst. Eller med autofokus och sedan låser det genom att trycka in MF-knappen.
Kan jag sedan zooma in mot trädet utan att behöva fokusera om på nytt för att få rätt fokus? Alltså gäller den aktuella fokusinställningens avstånd till motivet fortfarande fast jag zoomar in, ökar brännvidden?

Enligt det lilla jag har testat detta verkar det fungera så att fem meters fokusavstånd är fem meters fokusavstånd oavsett vilken brännvidd jag väljer, men jag har inte hårdtestat det än.

Lasse C skrev:
Funktionen för automatisk fokusvariation brukar jag också använda...Vad jag tycker är synd, och inte förstår anledningen till, är varför denna funktion endast fungerar vid manuell fokus. Det vore mycket användbart om kameran också kunde variera det fokus den själv ställt in med autofokus på samma sätt genom att ta tre bilder med olika fokus.
Här svarar jag mig själv för jag kom på hur man kan göra detta.
När man har fokuserat med autofokus kan man ju låsa det genom att trycka in MF-knappen medan avtryckaren är till hälften nedtryckt.

Detta visste jag sedan tidigare. Men vad jag upptäckt nu är att när man låser autofokus på detta sätt verkar det som att kameran inte bara låser den aktuella autofokusinställningen. Den verkar också övergå i manuellt fokusläge helt och hållet. Det är ju rätt logiskt också eftersom man låser autofokus med MF-knappen och MF-indikatorn tänds ju också i displayen då.
Och med autofokuslåset aktiverat fungerar därför också automatisk fokusvariation. Kameran fungerar precis likadant som om jag skulle ha fokuserat den låsta autofokusinställningen själv med manuell fokus.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Lasse C skrev:

Enligt det lilla jag har testat detta verkar det fungera så att fem meters fokusavstånd är fem meters fokusavstånd oavsett vilken brännvidd jag väljer, men jag har inte hårdtestat det än.


Jag kan verifiera att fokus (i manuell fokus läge) behålls när du zoomar in och ut. Dock så försvinner fokus då man kommer utanför de intervall som kameran är konstruerad för.

På tal om fokus så tycker jag det är riktigt användbart att autofokus fungerar när man zoomar in/ut medans man filmar! Blir alltid perfekt skärpa vid filminspelning.
 
joohansson skrev:
Jag kan verifiera att fokus (i manuell fokus läge) behålls när du zoomar in och ut. Dock så försvinner fokus då man kommer utanför de intervall som kameran är konstruerad för.
Hej!

Tack! Skönt att få det klarlagt. Menar du också då att om man skulle råka zooma utanför de intervall du nämner och sedan zooma tillbaka innanför dessa igen, så behöver man inte fokusera om? Jag gissar att du menar att det fungerar så, det vore rätt opraktiskt annars, men jag ville kolla ändå.

Mvh.
Lasse C
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar